e30m3 nav V.S Orignal e30 325 bromsar skivor osv?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
e30m3 nav V.S Orignal e30 325 bromsar skivor osv?
Ja vet ni något om denna kombination?
Eller om e30m3 nav bromsar och skivor passar på vanliga 51mm fjäderben?
Mvh
Eller om e30m3 nav bromsar och skivor passar på vanliga 51mm fjäderben?
Mvh
E30 325 Eftermonterat M-tech II
E30 M3
E39 525 touring
http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 M3
E39 525 touring
http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
25 pers som är nyfikna men inga svar.. Ingen som vet alltså 

E30 325 Eftermonterat M-tech II
E30 M3
E39 525 touring
http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 M3
E39 525 touring
http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
Så det det borde vara det ända problemet då alltså?
Så m3:ans nav och skivor passar på 51mm fjäderbena men cc måttet skiljer mellan okhållaren på m3 fjäderbena och 51mm?
Det borde ju inte vara det värsta och modda om isåfall...
Eller var cc måttet det ända du visste i ämnet?
Edit Såg nu att du kommenterat om nav centrumets eventuella olikheter!
Så m3:ans nav och skivor passar på 51mm fjäderbena men cc måttet skiljer mellan okhållaren på m3 fjäderbena och 51mm?
Det borde ju inte vara det värsta och modda om isåfall...
Eller var cc måttet det ända du visste i ämnet?
Edit Såg nu att du kommenterat om nav centrumets eventuella olikheter!
E30 325 Eftermonterat M-tech II
E30 M3
E39 525 touring
http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 M3
E39 525 touring
http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
Ok.
Berättar det senare om detta är genomförbart
Berättar det senare om detta är genomförbart
E30 325 Eftermonterat M-tech II
E30 M3
E39 525 touring
http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 M3
E39 525 touring
http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
fattar inte att ingen tillverkar nav och säljer.
Bara att kopiera e30 navet fast göra det lite större och 5x120 sen borrar folk bara sina skivor till 5x120. Slipper man köpa nya ok och bygga adaptrar.
Dom flesta som vill ha 5x120 i fram är ju inte överdrivet kåta banbögar som lägger 20lax på bromsok utan har snarare byggt skottsäker bakvagn och vill gärna ha samma bultmönster i fram, sen får man anläggningsytan längre in och kan ha fälgar som breddar mer utåt = gött.
Blir x antal tusen och en hel del jobb att bygga om med e36 nav med bromsar å allt så borde ju definitivt finnas en marknad.
Bara att kopiera e30 navet fast göra det lite större och 5x120 sen borrar folk bara sina skivor till 5x120. Slipper man köpa nya ok och bygga adaptrar.
Dom flesta som vill ha 5x120 i fram är ju inte överdrivet kåta banbögar som lägger 20lax på bromsok utan har snarare byggt skottsäker bakvagn och vill gärna ha samma bultmönster i fram, sen får man anläggningsytan längre in och kan ha fälgar som breddar mer utåt = gött.
Blir x antal tusen och en hel del jobb att bygga om med e36 nav med bromsar å allt så borde ju definitivt finnas en marknad.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Har vart in på den ideén också och funderat lite..
Så om detta inte är genomförbart med m3 naven eller kommer att kräva lika mkt jobb för att få dom på plats som med e36 naven och jobb me ok och skivor så ska jag lämna in ett orginal nav och fråga en kille vad möjligheten och summan landar på att göra ett nytt fräsht nav i e30 anda.
Så om detta inte är genomförbart med m3 naven eller kommer att kräva lika mkt jobb för att få dom på plats som med e36 naven och jobb me ok och skivor så ska jag lämna in ett orginal nav och fråga en kille vad möjligheten och summan landar på att göra ett nytt fräsht nav i e30 anda.
E30 325 Eftermonterat M-tech II
E30 M3
E39 525 touring
http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 M3
E39 525 touring
http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
Problemet med att göra ett nytt nav som har samma offset som orginal är att det blir problem med att hitta lämpliga skivor, då dom flesta skivorna kommer att ta i styrleden.
Det borde inte vara några problem att köra med m3e30 skivor men på tex Meca kostar dessa 1515kr styck !!
Jag tycker detta kostar mer än det smakar, fast det kanske finns billigare någon annanstans ?
Om man skulle använda skivor från något annat bilmärke så åker man på att modda bultcirkel/navhål. Så om man har som plan att tillverka nav för försäljning så tycker jag att det är bättre att göra nav som passar ihop med standard skivor.
Det verkar ju onekligen finnas ett intresse för bolt-on lösningar så jag får väl återuppta mitt avsomnade projekt med att tillverka ett nav till e30
Det borde inte vara några problem att köra med m3e30 skivor men på tex Meca kostar dessa 1515kr styck !!
Jag tycker detta kostar mer än det smakar, fast det kanske finns billigare någon annanstans ?
Om man skulle använda skivor från något annat bilmärke så åker man på att modda bultcirkel/navhål. Så om man har som plan att tillverka nav för försäljning så tycker jag att det är bättre att göra nav som passar ihop med standard skivor.
Det verkar ju onekligen finnas ett intresse för bolt-on lösningar så jag får väl återuppta mitt avsomnade projekt med att tillverka ett nav till e30

- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
Det va därför jag sa att man får borra om originalskivan ifrån 4x100 till 5x120. Vissa bygger ju inte banräsers och då behöver man kanske inte skivor med stor area och ok som väger minimalt.
Jag lovar att originalbromsarna funkar att bromsa med
då e konverteringen klar på kortare tid än vad vissa spenderar på skithuset dagligen.
Jag lovar att originalbromsarna funkar att bromsa med

då e konverteringen klar på kortare tid än vad vissa spenderar på skithuset dagligen.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
Finns sånahär fräsiga "look-alike" Brembo plastprylar som man monterar över sina gamla sura bromsok så det ser vääärst ut.
http://www.calipercover.net/
Gruppköp någon?


http://www.calipercover.net/
Gruppköp någon?




jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Jag tar 3!
E30 325 Eftermonterat M-tech II
E30 M3
E39 525 touring
http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 M3
E39 525 touring
http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
Det skulle faktiskt också funka om man nöjer med e30:ins bromsar.Strandholm wrote:Det va därför jag sa att man får borra om originalskivan ifrån 4x100 till 5x120. Vissa bygger ju inte banräsers och då behöver man kanske inte skivor med stor area och ok som väger minimalt.
Jag lovar att originalbromsarna funkar att bromsa med![]()
då e konverteringen klar på kortare tid än vad vissa spenderar på skithuset dagligen.
Man blir dock tvungen att fixa en custom navcentrering då e36 fälgarna har ett större navmått, men det är ju inte så svårt.
Det är ju inga konstigheter att göra ett nav så jag tycker också det är märkligt att ingen gjort det än.
Om jag får tid över ska jag nog testa det på mina extra fjäderben jag har liggandes

Är du säker på det ? En e30 skiva är 137,9mm invändig enligt Mecas hemsida. Enligt mina beräkningar så blir det 2,95 mm mellan bultar och skivans invändiga diamater.Andy_b wrote:lär väll alldrig gå att få på org e30 skiva på ett 5x120 nav??
5x120 t är ju jätte mycket större en e30 nav .. annars kunde man ju borrat org naven
funka inte ens att borra för 5x108 som jag tänkte
mer en halva bulten hamnar utanför navet
Om skivan är helt plan på insidan så ska det fungera i teorin iaf =)Andy_b wrote:är det så så går det ju finemang
nån som vet om det går att svetsa i naven och det håller??
blir för mycket pengar att göra egna nav (lämna iväg det för tillvärkning)
lär ju gå att svetsa på för att få större diameter på dom sen svarva och borra 5x120?????
Svetsa på en bit på navet funkar säkert, jag vet folk som byggt egna droppspindlar (ej Bmw) där dom svetsat ihop två olika spindlar med varandra med gott resultat.
Jag tror man kallar materialet för hejarsmide och det borde vara lika bra material i e30 naven.
Personligen skulle jag nog hellre satsa på ett nytillverkat nav, då det känns som en bättre lösning. Men det beror nog mest på att jag inte behöver betala någon som tillverkar grejerna åt mig, då jag har tillgång till egna maskiner
