e30m3 nav V.S Orignal e30 325 bromsar skivor osv?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
e30Tompa
Posts: 1047
Joined: 17 Sep 2009, 16:36
Location: uppsala

e30m3 nav V.S Orignal e30 325 bromsar skivor osv?

Post by e30Tompa »

Ja vet ni något om denna kombination?

Eller om e30m3 nav bromsar och skivor passar på vanliga 51mm fjäderben?

Mvh
E30 325 Eftermonterat M-tech II
E30 M3
E39 525 touring

http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
e30Tompa
Posts: 1047
Joined: 17 Sep 2009, 16:36
Location: uppsala

Post by e30Tompa »

25 pers som är nyfikna men inga svar.. Ingen som vet alltså :?:
E30 325 Eftermonterat M-tech II
E30 M3
E39 525 touring

http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

cc måtten till okens infästning skiljer så det passar inte med m3e30 oken på e30 fjäderbenen.

olika mått på navcentrum har jag för mig också.
The Lower Class
User avatar
e30Tompa
Posts: 1047
Joined: 17 Sep 2009, 16:36
Location: uppsala

Post by e30Tompa »

Så det det borde vara det ända problemet då alltså?

Så m3:ans nav och skivor passar på 51mm fjäderbena men cc måttet skiljer mellan okhållaren på m3 fjäderbena och 51mm?

Det borde ju inte vara det värsta och modda om isåfall...

Eller var cc måttet det ända du visste i ämnet?


Edit Såg nu att du kommenterat om nav centrumets eventuella olikheter!
E30 325 Eftermonterat M-tech II
E30 M3
E39 525 touring

http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

om m3e30:ins nav och skivor passar på 51mm fjäderbenen vet jag inte.

bara att oken inte passar på vanliga 51mm ben.

varför vill du ha m3e30 nav på dina 51mm fjäderben?
The Lower Class
User avatar
e30Tompa
Posts: 1047
Joined: 17 Sep 2009, 16:36
Location: uppsala

Post by e30Tompa »

Ok.

Berättar det senare om detta är genomförbart
E30 325 Eftermonterat M-tech II
E30 M3
E39 525 touring

http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

fattar inte att ingen tillverkar nav och säljer.
Bara att kopiera e30 navet fast göra det lite större och 5x120 sen borrar folk bara sina skivor till 5x120. Slipper man köpa nya ok och bygga adaptrar.

Dom flesta som vill ha 5x120 i fram är ju inte överdrivet kåta banbögar som lägger 20lax på bromsok utan har snarare byggt skottsäker bakvagn och vill gärna ha samma bultmönster i fram, sen får man anläggningsytan längre in och kan ha fälgar som breddar mer utåt = gött.


Blir x antal tusen och en hel del jobb att bygga om med e36 nav med bromsar å allt så borde ju definitivt finnas en marknad.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
e30Tompa
Posts: 1047
Joined: 17 Sep 2009, 16:36
Location: uppsala

Post by e30Tompa »

Har vart in på den ideén också och funderat lite..

Så om detta inte är genomförbart med m3 naven eller kommer att kräva lika mkt jobb för att få dom på plats som med e36 naven och jobb me ok och skivor så ska jag lämna in ett orginal nav och fråga en kille vad möjligheten och summan landar på att göra ett nytt fräsht nav i e30 anda.
E30 325 Eftermonterat M-tech II
E30 M3
E39 525 touring

http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Franke
Posts: 222
Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Borlänge

Post by Franke »

Problemet med att göra ett nytt nav som har samma offset som orginal är att det blir problem med att hitta lämpliga skivor, då dom flesta skivorna kommer att ta i styrleden.
Det borde inte vara några problem att köra med m3e30 skivor men på tex Meca kostar dessa 1515kr styck !!
Jag tycker detta kostar mer än det smakar, fast det kanske finns billigare någon annanstans ?
Om man skulle använda skivor från något annat bilmärke så åker man på att modda bultcirkel/navhål. Så om man har som plan att tillverka nav för försäljning så tycker jag att det är bättre att göra nav som passar ihop med standard skivor.

Det verkar ju onekligen finnas ett intresse för bolt-on lösningar så jag får väl återuppta mitt avsomnade projekt med att tillverka ett nav till e30 8)
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Det va därför jag sa att man får borra om originalskivan ifrån 4x100 till 5x120. Vissa bygger ju inte banräsers och då behöver man kanske inte skivor med stor area och ok som väger minimalt.
Jag lovar att originalbromsarna funkar att bromsa med :D

då e konverteringen klar på kortare tid än vad vissa spenderar på skithuset dagligen.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Finns sånahär fräsiga "look-alike" Brembo plastprylar som man monterar över sina gamla sura bromsok så det ser vääärst ut. :lol:

http://www.calipercover.net/


Gruppköp någon? :wink: :lol: :lol: :lol:
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
e30Tompa
Posts: 1047
Joined: 17 Sep 2009, 16:36
Location: uppsala

Post by e30Tompa »

Jag tar 3!
E30 325 Eftermonterat M-tech II
E30 M3
E39 525 touring

http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Franke
Posts: 222
Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Borlänge

Post by Franke »

Strandholm wrote:Det va därför jag sa att man får borra om originalskivan ifrån 4x100 till 5x120. Vissa bygger ju inte banräsers och då behöver man kanske inte skivor med stor area och ok som väger minimalt.
Jag lovar att originalbromsarna funkar att bromsa med :D

då e konverteringen klar på kortare tid än vad vissa spenderar på skithuset dagligen.
Det skulle faktiskt också funka om man nöjer med e30:ins bromsar.
Man blir dock tvungen att fixa en custom navcentrering då e36 fälgarna har ett större navmått, men det är ju inte så svårt.
Det är ju inga konstigheter att göra ett nav så jag tycker också det är märkligt att ingen gjort det än.
Om jag får tid över ska jag nog testa det på mina extra fjäderben jag har liggandes 8)
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

lär väll alldrig gå att få på org e30 skiva på ett 5x120 nav??
5x120 t är ju jätte mycket större en e30 nav .. annars kunde man ju borrat org naven

funka inte ens att borra för 5x108 som jag tänkte
mer en halva bulten hamnar utanför navet
pm om det är nått
User avatar
Franke
Posts: 222
Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Borlänge

Post by Franke »

Andy_b wrote:lär väll alldrig gå att få på org e30 skiva på ett 5x120 nav??
5x120 t är ju jätte mycket större en e30 nav .. annars kunde man ju borrat org naven

funka inte ens att borra för 5x108 som jag tänkte
mer en halva bulten hamnar utanför navet
Är du säker på det ? En e30 skiva är 137,9mm invändig enligt Mecas hemsida. Enligt mina beräkningar så blir det 2,95 mm mellan bultar och skivans invändiga diamater.
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

är det så så går det ju finemang

nån som vet om det går att svetsa i naven och det håller??

blir för mycket pengar att göra egna nav (lämna iväg det för tillvärkning)

lär ju gå att svetsa på för att få större diameter på dom sen svarva och borra 5x120?????
pm om det är nått
User avatar
Franke
Posts: 222
Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Borlänge

Post by Franke »

Andy_b wrote:är det så så går det ju finemang

nån som vet om det går att svetsa i naven och det håller??

blir för mycket pengar att göra egna nav (lämna iväg det för tillvärkning)

lär ju gå att svetsa på för att få större diameter på dom sen svarva och borra 5x120?????
Om skivan är helt plan på insidan så ska det fungera i teorin iaf =)

Svetsa på en bit på navet funkar säkert, jag vet folk som byggt egna droppspindlar (ej Bmw) där dom svetsat ihop två olika spindlar med varandra med gott resultat.
Jag tror man kallar materialet för hejarsmide och det borde vara lika bra material i e30 naven.
Personligen skulle jag nog hellre satsa på ett nytillverkat nav, då det känns som en bättre lösning. Men det beror nog mest på att jag inte behöver betala någon som tillverkar grejerna åt mig, då jag har tillgång till egna maskiner :wink:
Post Reply