Page 1 of 2
bmw e36 325 m50b25 turbo
Posted: 08 Feb 2011, 08:23
by c.erlandsson
hej ska bygga på en 325. motor en m50b25 -92
alla saker ska vara inhandlat så nu så ska det börjas plocka ihop, kommer behöva en del tips och ideer under vägen så vore taksam för svar och tips.. fler bilder kommer komma upp i veckan för just nu sitter jag på jobbet och skriver.
saker jag har köpt :
har ett ms1v3 liggandes passar dock inte min motor är inte byggt för spolar, blir ett chip nu istället..
ic
btr
t3/t4 turbo
grenrör
mls packning
12:9 bullt te topp
391 cc spridare
luftfilter
dump
bredbandslamda
lite nya packlingar
och en wg
en jävla massa slang å rör
avgas klart
flera saker kommer komma upp
för övrigt är bilen i gång nu den startar och går.
jag ska kolla om jag får upp lite bilder någon dag här nu så jag ska få upp lite bilder så ni kan skriva och se om det kommer hålla
mvh chris
Posted: 08 Feb 2011, 09:49
by maattias
sälj kina turbon och köp ett begagnat "äkta" för slanten!
nice med lite nya projekt trådar!
MVH. Mattias
Posted: 08 Feb 2011, 11:41
by Loordan
Skit i ms. kör med org sprut o mappat org Chip.det kör jag med och funkar bra om man inte ska plocka överdrivet med pollar. ,ca 450 hk har jag. Fekzen är duktig som fan på det.
Posted: 09 Feb 2011, 08:24
by c.erlandsson
haha. fick tag i turbo så billigt ny så den får gå tills den rasar
sen blir det väl större
vart bor denna kille som mappar orginal sprut ? jag bor i vetlanda.
går låg jag i garaget i ett par timmar så fick bort insugen samt lossade avgaset så nu hänger det löst va dock jävligt att få ner det med tanke på att dom har byggt motorfästet så jävla nära grenröret..
ikväll blir det till att få bort hela orginal avgaset och skruva bort ventilkåpan spolar mm.. ska försöka få bort allt så jag kan få av toppen te helgen. någon som har lite tips och råd med hur att göra med kamkjedjan .. ? vore snällt inte skruvat med kjeda innan. byggde en m20b20 tubor för två vintrar sen, körde 9,54 på strippen med den 201 meter.
Posted: 09 Feb 2011, 12:23
by Ludde_
Blir inte mycket strul med MS heller..
vet en kille som plockar hem plug and play boxar till blandannat m50.
pma om det låter intressant!
Mvh
Posted: 09 Feb 2011, 12:33
by moxi
Ludde_ wrote:Blir inte mycket strul med MS heller..
vet en kille som plockar hem plug and play boxar till blandannat m50.
pma om det låter intressant!
Mvh
Ms funkar bra om man inte vill lägga 20.000 kr för ett jävligt bra sprut.
Har man bara någon som är jävligt duktig på att koppla o mappa ms så är det helt klart värt att börja med istället (budget).
Många som snackar skit om ms..men det är oftast felkopplat eller fel inställningar i mapp osv. Finns bevis på folk som plockat ut bra effekt med MS.
P&P är nog jävligt nice att köra med.
Posted: 09 Feb 2011, 13:51
by c.erlandsson
moxi wrote:Ludde_ wrote:Blir inte mycket strul med MS heller..
vet en kille som plockar hem plug and play boxar till blandannat m50.
pma om det låter intressant!
Mvh
Ms funkar bra om man inte vill lägga 20.000 kr för ett jävligt bra sprut.
Har man bara någon som är jävligt duktig på att koppla o mappa ms så är det helt klart värt att börja med istället (budget).
Många som snackar skit om ms..men det är oftast felkopplat eller fel inställningar i mapp osv. Finns bevis på folk som plockat ut bra effekt med MS.
P&P är nog jävligt nice att köra med.
ja jag har nog tänkte köra med ms:et
fast det är nog fel version så om någon vet om någon om pyslar med sån så får ni gärna skicka pm så kan vi ju skriva lite om att för det jag har så som jag fattar det är det ju byggt för motorer med rotor på, och på m50b25 sitter det ju separata spolar så måste ju ha sex kablar ut som jag kan koppla det på, annars vet jag inte rikigt hur man ska koppla.. kom gärna med förslag..
ni skriver dom mappar med orginal sprut, hur funkar det gå åka med lmm och allt som orginal då och så ?
Posted: 09 Feb 2011, 19:42
by Ludde_
c.erlandsson wrote:moxi wrote:Ludde_ wrote:Blir inte mycket strul med MS heller..
vet en kille som plockar hem plug and play boxar till blandannat m50.
pma om det låter intressant!
Mvh
Ms funkar bra om man inte vill lägga 20.000 kr för ett jävligt bra sprut.
Har man bara någon som är jävligt duktig på att koppla o mappa ms så är det helt klart värt att börja med istället (budget).
Många som snackar skit om ms..men det är oftast felkopplat eller fel inställningar i mapp osv. Finns bevis på folk som plockat ut bra effekt med MS.
P&P är nog jävligt nice att köra med.
ja jag har nog tänkte köra med ms:et
fast det är nog fel version så om någon vet om någon om pyslar med sån så får ni gärna skicka pm så kan vi ju skriva lite om att för det jag har så som jag fattar det är det ju byggt för motorer med rotor på, och på m50b25 sitter det ju separata spolar så måste ju ha sex kablar ut som jag kan koppla det på, annars vet jag inte rikigt hur man ska koppla.. kom gärna med förslag..
ni skriver dom mappar med orginal sprut, hur funkar det gå åka med lmm och allt som orginal då och så ?
Nu blir man väll skjuten för att man snackar MS på PPF men PP innebär inte att du mappar original boxen utan att du pluggar in MSet rakt in i original härvan.
Plug and Play!
Mvh
Posted: 10 Feb 2011, 20:29
by deliux
Gött att se gamla brukisen här ju. jobba på nu!
Posted: 10 Feb 2011, 22:19
by moxi
c.erlandsson wrote:moxi wrote:Ludde_ wrote:Blir inte mycket strul med MS heller..
vet en kille som plockar hem plug and play boxar till blandannat m50.
pma om det låter intressant!
Be någon som kan MS att kolla på den..det du behöver i fall du ska använda den till m50 är 6 st tändsteg..dvs 1 till varje spole. Sen om du kör med högohmiga spridare så borde du använda ohmmotstånd så man lurar boxen..
prata med mofids, finns på blocket han kan nog hjälpa dej om du inte har någon närmare som e kunnig.
Mvh
Ms funkar bra om man inte vill lägga 20.000 kr för ett jävligt bra sprut.
Har man bara någon som är jävligt duktig på att koppla o mappa ms så är det helt klart värt att börja med istället (budget).
Många som snackar skit om ms..men det är oftast felkopplat eller fel inställningar i mapp osv. Finns bevis på folk som plockat ut bra effekt med MS.
P&P är nog jävligt nice att köra med.
ja jag har nog tänkte köra med ms:et
fast det är nog fel version så om någon vet om någon om pyslar med sån så får ni gärna skicka pm så kan vi ju skriva lite om att för det jag har så som jag fattar det är det ju byggt för motorer med rotor på, och på m50b25 sitter det ju separata spolar så måste ju ha sex kablar ut som jag kan koppla det på, annars vet jag inte rikigt hur man ska koppla.. kom gärna med förslag..
ni skriver dom mappar med orginal sprut, hur funkar det gå åka med lmm och allt som orginal då och så ?
Posted: 14 Feb 2011, 14:01
by Loordan
Fekzen bor i sthlm. Ordnar ett grovjusterat chip först till en bra peng sen finjusterar han för en mindre. Finns här på forumet också om du vill ta kontakt med han. Rekommenderas starkt
Posted: 14 Feb 2011, 20:19
by ToTTeN
Loordan wrote:Fekzen bor i sthlm. Ordnar ett grovjusterat chip först till en bra peng sen finjusterar han för en mindre. Finns här på forumet också om du vill ta kontakt med han. Rekommenderas starkt
+1
Posted: 15 Feb 2011, 02:11
by Ludde_
skulle tippa på att när du har skickat klart chippet mellan dig och fekzen så är du uppe i samma pengar som ett pnp MS.
skillnaden är att du är låst vid dina spridare, din turbo, ditt avgassystem, dina tryckrör aah you name it!
Fekzen är säkert duktig men förstår aldrig hur det kan vara enklare med ett chipp än en box som du faktiskt kan mappa om på några minuter med en dator..?
Mvh
Posted: 04 Mar 2011, 18:35
by c.erlandsson
heeej igen, nu har jag kommit en bit på vägen, fast stannade vid en fråga här nu när jag skulle slänga dit topppacknignen vilken av de fyra delarna ska sitta på vilken plats ? är ju fyra lager, en som är tjockare än dom andra tre ? tänkte sätta den tjockaste längs ner är det fel ? tack för svar
Posted: 04 Mar 2011, 18:57
by FekZen
Ludde_ wrote:skulle tippa på att när du har skickat klart chippet mellan dig och fekzen så är du uppe i samma pengar som ett pnp MS.
skillnaden är att du är låst vid dina spridare, din turbo, ditt avgassystem, dina tryckrör aah you name it!
Fekzen är säkert duktig men förstår aldrig hur det kan vara enklare med ett chipp än en box som du faktiskt kan mappa om på några minuter med en dator..?
Mvh
Normalt sett blir inställningen bra vid första programmeringen så länge man inte är ute efter riktigt hög effekt tex över 400 hk , för då är det svårare då jag har färre projekt sedan tidigare på den nivån.
Precis, man kommer inte ifrån att man är låst till en viss setup. Självfallet uppdaterar jag programmet mot en mindre kostnad om man vill uppgradera eller förändra sin setup i framtiden.
Anledningen till att det är enklare och att man spar tid är just att man dels slipper byta styrsystem och kan därmed ha kvar all elektronik som det är original. Och man behöver inte mappa själv.
Vissa föredrar såklart att kunna mappa själv, medan andra inte är så insatta i elektronik och mappning och har då en möjlighet att slippa det.
Så vilket som är bäst varierar såklart ber på vad man är ute efter och vad man vill göra själv.
Mvh//
A.Fekzen
Posted: 06 Mar 2011, 14:25
by odd
c.erlandsson wrote:heeej igen, nu har jag kommit en bit på vägen, fast stannade vid en fråga här nu när jag skulle slänga dit topppacknignen vilken av de fyra delarna ska sitta på vilken plats ? är ju fyra lager, en som är tjockare än dom andra tre ? tänkte sätta den tjockaste längs ner är det fel ? tack för svar
antar att de e en mls du pratar om. då ska den sitta som den satt när du köpte den, 1 tunn under och 2 tunna över den tjocka.
observera att de e vissa skilnader på dom tunna med så sätt dom i den ordning dom satt när du köpte den.
Re: bmw e36 325 m50b25 turbo
Posted: 16 May 2011, 13:40
by c.erlandsson
tjo nu är jag här igen, nu är bilen nästan klar. den går starta på nyckelen. alla tryckrör är klara avgas klar. står dock med orginal sprut och med orginal soppa ännu.. täkte höra med er hur ni brukar göra med soppan om det går köra en pump te på vägen eller om man bör byta den i tanken.. ? tacksam för svar