BMW 327i 1990
Posted: 04 Feb 2011, 02:44
Hoppas att man är välkommen här, trots att man varken har snigel på röret, bromsskärm eller launchcontrol...
STORT tack till Andreas och Andreas på PPF för proffsig support, enormt bra prylar och riktigt snabba leveranser.
MOTOR
Topp
* Fabriksny BMW-topp, rejält portad, mirafrästa ventilsäten
* PPF raceventiler +1mm insug/avgas
* PPF steg 3 racefjädrar (dubbla) med cro-mo retainers
* PPF ställbart kamdrev
* Enem Z58 kamaxel (296/106/12.3)
* Ireland engineering Heavy duty vipparmar
* Dbilas insug med separata spjäll
* ARP topplocksbult
* Sandtler B2 system, K&N luftfilter med box och aluminiumtratt
Bottendel
* M20B25 block uppborrat 1mm
* CP pistons smidda kolvar med CP pistons kolvringar. 11.25:1 i komp
* Sten Parner smidda H-profil vevstakar med ARP-bult, viktjusterade
* Dieselvev 324td
* ARP vevlagerbult
* Oljepump från M21
* Oljesprutmunstycken från BMW 745i
* Ireland engineering oljetrågsbaffling
Bränslesystem
* Volvo S60R spridare 380cc@4bar
* PPF bränsletrycksregulator
* PPF fuelrail
* PPF bränslefilter
* Walbro 255l/h bränslepump
Motorstyrning och tändning
* Emerald K3 motorstyrning
* Audi trippelspole
* Innovate LC-1 bredbandslambda med lambdasondskylare
* Bosch tps
Kylning
* Griffin vattenkylare
* Davies Craig EWP elvattenpump med elektronisk styrning
* Davies Craig elfläkt
* Redline Water wetter
* Setrab oljekylare
AVGASSYSTEM
* Extraktorgrenrör av okänt fabrikat
* Ferrita avgassystem i rostfritt 2,5"
* SBF-godkänd racekat
TRANSMISSION
* Växellåda från BMW 323i, dogleg 1:1
* JB Racing alusvänghjul 3,6kg
* Sachs 618 tryckplatta
* PPF sexpuckad sinterlamell
* Helrenoverad 3.73 lamelldiff
* Powerflex diffbussning
* Stålomspunnen kopplingsslang
HJULUPPHÄNGNING
Hjulupphängning fram
* H&R Fjäderben med racingfjädrar och dämpare, justerbar höjd
* Millway nållagrade topplagringar
* Powerflex länkarmsbussningar
* H&R krängningshämmare och bussningar
* Pendelstag justerbara (egentillverkade med SKF-länkhuvuden)
* Fjäderbenstag
Hjulupphängning bak
* H&R fjädrar och dämpare, justerbar höjd
* Millway topplagringar
* Powerflex bärarmsbussningar och silentblock
* H&R krängningshämmare och bussningar
* Pendelstag justerbara (egentillverkade med SKF-länkhuvuden)
* Fjäderbensstag
HJUL
* 4x100 17"x7"
* Toyo R888 215/40/17
* H&R pinnbultar
BROMSAR
Bromsar fram
* Brembo fyrkolvsok med PPF-adapters
* Performance Friction PFC01 bromsbelägg
* Skivor 302*28mm av okänt fabrikat
* Bromskylning (egentillverkad)
* Millway stålomspunna bromsslangar
Bromsar bak
* Original-ok
* Performance Friction PFC06 bromsbelägg
* Sandtler slitsade bromsskivor
* Mässingsbussningar till glidpinnarna på bromsoken
* Millway stålomspunna bromsslangar
* Castrol SRF bromsvätska
INREDNING
* Sabelt Racer stolar
* Sabelt sexpunktsbälten
* OMP skruvburbåge
* Sparco R333 ratt
* Snap-off rattnav
* VDO oljetrycks- och oljetempmätare
* ACM-AB kolfiberdörrsidor
* BMW brandsläckare
Motorn i nuvarande skick ger 253hk @ 7200. Max vridmoment 262Nm. Mjukt varvstopp på 8200.
Har ej mätt effekten med racekatten än, men den borde ge något. En tjugo år gammal katalysator kan inte vara annat än en flaskhals.
En del filmklipp finns på www.youtube.com/elpe300
Ett axplock med bilder
STORT tack till Andreas och Andreas på PPF för proffsig support, enormt bra prylar och riktigt snabba leveranser.
MOTOR
Topp
* Fabriksny BMW-topp, rejält portad, mirafrästa ventilsäten
* PPF raceventiler +1mm insug/avgas
* PPF steg 3 racefjädrar (dubbla) med cro-mo retainers
* PPF ställbart kamdrev
* Enem Z58 kamaxel (296/106/12.3)
* Ireland engineering Heavy duty vipparmar
* Dbilas insug med separata spjäll
* ARP topplocksbult
* Sandtler B2 system, K&N luftfilter med box och aluminiumtratt
Bottendel
* M20B25 block uppborrat 1mm
* CP pistons smidda kolvar med CP pistons kolvringar. 11.25:1 i komp
* Sten Parner smidda H-profil vevstakar med ARP-bult, viktjusterade
* Dieselvev 324td
* ARP vevlagerbult
* Oljepump från M21
* Oljesprutmunstycken från BMW 745i
* Ireland engineering oljetrågsbaffling
Bränslesystem
* Volvo S60R spridare 380cc@4bar
* PPF bränsletrycksregulator
* PPF fuelrail
* PPF bränslefilter
* Walbro 255l/h bränslepump
Motorstyrning och tändning
* Emerald K3 motorstyrning
* Audi trippelspole
* Innovate LC-1 bredbandslambda med lambdasondskylare
* Bosch tps
Kylning
* Griffin vattenkylare
* Davies Craig EWP elvattenpump med elektronisk styrning
* Davies Craig elfläkt
* Redline Water wetter
* Setrab oljekylare
AVGASSYSTEM
* Extraktorgrenrör av okänt fabrikat
* Ferrita avgassystem i rostfritt 2,5"
* SBF-godkänd racekat
TRANSMISSION
* Växellåda från BMW 323i, dogleg 1:1
* JB Racing alusvänghjul 3,6kg
* Sachs 618 tryckplatta
* PPF sexpuckad sinterlamell
* Helrenoverad 3.73 lamelldiff
* Powerflex diffbussning
* Stålomspunnen kopplingsslang
HJULUPPHÄNGNING
Hjulupphängning fram
* H&R Fjäderben med racingfjädrar och dämpare, justerbar höjd
* Millway nållagrade topplagringar
* Powerflex länkarmsbussningar
* H&R krängningshämmare och bussningar
* Pendelstag justerbara (egentillverkade med SKF-länkhuvuden)
* Fjäderbenstag
Hjulupphängning bak
* H&R fjädrar och dämpare, justerbar höjd
* Millway topplagringar
* Powerflex bärarmsbussningar och silentblock
* H&R krängningshämmare och bussningar
* Pendelstag justerbara (egentillverkade med SKF-länkhuvuden)
* Fjäderbensstag
HJUL
* 4x100 17"x7"
* Toyo R888 215/40/17
* H&R pinnbultar
BROMSAR
Bromsar fram
* Brembo fyrkolvsok med PPF-adapters
* Performance Friction PFC01 bromsbelägg
* Skivor 302*28mm av okänt fabrikat
* Bromskylning (egentillverkad)
* Millway stålomspunna bromsslangar
Bromsar bak
* Original-ok
* Performance Friction PFC06 bromsbelägg
* Sandtler slitsade bromsskivor
* Mässingsbussningar till glidpinnarna på bromsoken
* Millway stålomspunna bromsslangar
* Castrol SRF bromsvätska
INREDNING
* Sabelt Racer stolar
* Sabelt sexpunktsbälten
* OMP skruvburbåge
* Sparco R333 ratt
* Snap-off rattnav
* VDO oljetrycks- och oljetempmätare
* ACM-AB kolfiberdörrsidor
* BMW brandsläckare
Motorn i nuvarande skick ger 253hk @ 7200. Max vridmoment 262Nm. Mjukt varvstopp på 8200.
Har ej mätt effekten med racekatten än, men den borde ge något. En tjugo år gammal katalysator kan inte vara annat än en flaskhals.
En del filmklipp finns på www.youtube.com/elpe300
Ett axplock med bilder