Page 1 of 2

BMW 327i 1990

Posted: 04 Feb 2011, 02:44
by elpe300
Hoppas att man är välkommen här, trots att man varken har snigel på röret, bromsskärm eller launchcontrol... ;)

STORT tack till Andreas och Andreas på PPF för proffsig support, enormt bra prylar och riktigt snabba leveranser.

MOTOR

Topp
* Fabriksny BMW-topp, rejält portad, mirafrästa ventilsäten
* PPF raceventiler +1mm insug/avgas
* PPF steg 3 racefjädrar (dubbla) med cro-mo retainers
* PPF ställbart kamdrev
* Enem Z58 kamaxel (296/106/12.3)
* Ireland engineering Heavy duty vipparmar
* Dbilas insug med separata spjäll
* ARP topplocksbult
* Sandtler B2 system, K&N luftfilter med box och aluminiumtratt

Bottendel
* M20B25 block uppborrat 1mm
* CP pistons smidda kolvar med CP pistons kolvringar. 11.25:1 i komp
* Sten Parner smidda H-profil vevstakar med ARP-bult, viktjusterade
* Dieselvev 324td
* ARP vevlagerbult
* Oljepump från M21
* Oljesprutmunstycken från BMW 745i
* Ireland engineering oljetrågsbaffling

Bränslesystem
* Volvo S60R spridare 380cc@4bar
* PPF bränsletrycksregulator
* PPF fuelrail
* PPF bränslefilter
* Walbro 255l/h bränslepump

Motorstyrning och tändning
* Emerald K3 motorstyrning
* Audi trippelspole
* Innovate LC-1 bredbandslambda med lambdasondskylare
* Bosch tps

Kylning
* Griffin vattenkylare
* Davies Craig EWP elvattenpump med elektronisk styrning
* Davies Craig elfläkt
* Redline Water wetter
* Setrab oljekylare

AVGASSYSTEM
* Extraktorgrenrör av okänt fabrikat
* Ferrita avgassystem i rostfritt 2,5"
* SBF-godkänd racekat

TRANSMISSION
* Växellåda från BMW 323i, dogleg 1:1
* JB Racing alusvänghjul 3,6kg
* Sachs 618 tryckplatta
* PPF sexpuckad sinterlamell
* Helrenoverad 3.73 lamelldiff
* Powerflex diffbussning
* Stålomspunnen kopplingsslang

HJULUPPHÄNGNING

Hjulupphängning fram
* H&R Fjäderben med racingfjädrar och dämpare, justerbar höjd
* Millway nållagrade topplagringar
* Powerflex länkarmsbussningar
* H&R krängningshämmare och bussningar
* Pendelstag justerbara (egentillverkade med SKF-länkhuvuden)
* Fjäderbenstag

Hjulupphängning bak
* H&R fjädrar och dämpare, justerbar höjd
* Millway topplagringar
* Powerflex bärarmsbussningar och silentblock
* H&R krängningshämmare och bussningar
* Pendelstag justerbara (egentillverkade med SKF-länkhuvuden)
* Fjäderbensstag

HJUL
* 4x100 17"x7"
* Toyo R888 215/40/17
* H&R pinnbultar

BROMSAR

Bromsar fram
* Brembo fyrkolvsok med PPF-adapters
* Performance Friction PFC01 bromsbelägg
* Skivor 302*28mm av okänt fabrikat
* Bromskylning (egentillverkad)
* Millway stålomspunna bromsslangar

Bromsar bak
* Original-ok
* Performance Friction PFC06 bromsbelägg
* Sandtler slitsade bromsskivor
* Mässingsbussningar till glidpinnarna på bromsoken
* Millway stålomspunna bromsslangar

* Castrol SRF bromsvätska

INREDNING
* Sabelt Racer stolar
* Sabelt sexpunktsbälten
* OMP skruvburbåge
* Sparco R333 ratt
* Snap-off rattnav
* VDO oljetrycks- och oljetempmätare
* ACM-AB kolfiberdörrsidor
* BMW brandsläckare

Motorn i nuvarande skick ger 253hk @ 7200. Max vridmoment 262Nm. Mjukt varvstopp på 8200.
Har ej mätt effekten med racekatten än, men den borde ge något. En tjugo år gammal katalysator kan inte vara annat än en flaskhals.

En del filmklipp finns på www.youtube.com/elpe300

Ett axplock med bilder

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Posted: 04 Feb 2011, 02:59
by M-techer
Ser riktigt smaskigt ut.

Får man fråga, varför du valt så små spridare?

Posted: 04 Feb 2011, 03:02
by elpe300
Tackar!

Min motorguru Svalle på TS Motorsport tyckte att dessa räckte till.

Har du andra funderingar? :)

Edit: Hittade lappen med testresultaten på spridarna.
Flödar 328cc@3bar och 380cc@4bar

Posted: 04 Feb 2011, 13:46
by Rsjerry
min favorit m20 :) hur har den varit på bana med nya motorn?

Posted: 04 Feb 2011, 18:02
by Ludde_
M-techer wrote:Ser riktigt smaskigt ut.

Får man fråga, varför du valt så små spridare?

Nyfiken!

Varför skulle han valt större spridare?

Posted: 04 Feb 2011, 18:42
by elpe300
Rsjerry wrote:min favorit m20 :) hur har den varit på bana med nya motorn?
Hehe! Jo, den har varit riktigt trevlig att köra. Inte vant mig vid motorkaraktären än bara. Måste ju hålla den mellan 5-8000rpm för att det ska hända något, så man får jobba med lådan lite.

Hade lite kylproblem i somras. Visserligen är 35 grader varmt ute och höga varvtal i tjugo minuters tid ganska plågsamt för motorn. Beställde hem en Griffin-kylare här ifrån PPF som jag hoppas ska hjälpa mig lite.

Ska även skaffa en annan oljesandwich än original. Tror nämligen att termostaten (som kanske är i halvtaskigt skick) hindrat oljeflödet ut till kylaren och på så sätt tagit med sig vattentempen.

Posted: 04 Feb 2011, 18:57
by pro_mille
M-techer wrote:Ser riktigt smaskigt ut.

Får man fråga, varför du valt så små spridare?
Spridarna räcker till drygt 300hk med 85%dutycycle med 4bars soppatryck.

Posted: 04 Feb 2011, 19:12
by elpe300
pro_mille wrote:
M-techer wrote:Ser riktigt smaskigt ut.

Får man fråga, varför du valt så små spridare?
Spridarna räcker till drygt 300hk med 85%dutycycle med 4bars soppatryck.
Men då klarar jag mig ett tag till! :)

Posted: 04 Feb 2011, 19:15
by elpe300
Är det bra eller anus att ha oljekylaren framför vattenkylaren?

Image

Posted: 04 Feb 2011, 19:38
by M-techer
Ludde_ wrote:
M-techer wrote:Ser riktigt smaskigt ut.

Får man fråga, varför du valt så små spridare?

Nyfiken!

Varför skulle han valt större spridare?
Dom räcker inte vidare långt, men det vet du säkert. Tyckte därför det verkade lustigt, om man kollade på hans motorspec.

Men det är ju bara jag.

Posted: 04 Feb 2011, 19:43
by elpe300
M-techer wrote:
Ludde_ wrote:
M-techer wrote:Ser riktigt smaskigt ut.

Får man fråga, varför du valt så små spridare?

Nyfiken!

Varför skulle han valt större spridare?
Dom räcker inte vidare långt, men det vet du säkert. Tyckte därför det verkade lustigt, om man kollade på hans motorspec.

Men det är ju bara jag.
Utveckla gärna! :) Jag känner mig inte direkt fullärd på området spridarstorlek.

Posted: 04 Feb 2011, 19:45
by Grooverhound
Fan va ballt :)

måste va riktigt go på bana?

Posted: 04 Feb 2011, 19:45
by markus
M-techer wrote:
Ludde_ wrote:
M-techer wrote:Ser riktigt smaskigt ut.

Får man fråga, varför du valt så små spridare?

Nyfiken!

Varför skulle han valt större spridare?
Dom räcker inte vidare långt, men det vet du säkert. Tyckte därför det verkade lustigt, om man kollade på hans motorspec.

Men det är ju bara jag.
Läs längst upp i tråden igen... Sugmotor :wink:

Posted: 04 Feb 2011, 19:49
by elpe300
Grooverhound wrote:Fan va ballt :)

måste va riktigt go på bana?
Kan inte påstå att jag lider bakom ratten! ;)

Posted: 04 Feb 2011, 19:50
by elpe300
markus wrote:
M-techer wrote:
Ludde_ wrote:
Nyfiken!

Varför skulle han valt större spridare?
Dom räcker inte vidare långt, men det vet du säkert. Tyckte därför det verkade lustigt, om man kollade på hans motorspec.

Men det är ju bara jag.
Läs längst upp i tråden igen... Sugmotor :wink:
Mmm, sugmotor är väl rena skällsordet här! Hahaha!

Posted: 04 Feb 2011, 20:04
by Dajb
du körde på knutstorp i somras med rejsa va?

tycker jag känner igen den därifrån :)
gick riktigt fint om det var du :)


Mvh

Posted: 04 Feb 2011, 20:07
by Rsjerry
Har du 65graders termostaten?

Ang spridare så klämmer man ut mer än 300hk i en m20 sugis då har man gjort ett bra jobb :)

En maxad 3,2liters borde kunna krypa över 300 strecket!