Coilovers på e30
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Coilovers på e30
Tjenare. Tänkte beställa coilovers till e30in. Men undrar hur ni andra gör bak. Kör ni med separat fjäder och dämpare? Om ni gör det fungerar det bra för er? Någon som gjort på något annat sätt?
Tack för svar. Mvh
Tack för svar. Mvh
Kanske får mer svar här
Chassi och kaross
Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewforum.php?f=8

Chassi och kaross
Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewforum.php?f=8
David Levin
0736807188
Örebro
e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
0736807188
Örebro
e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
Re: Coilovers på e30
Jag kör separat fjäder och dämpare förstår inte varför det skulle bli bättre av att ha fjädern runt dämparenFCUK wrote:Tjenare. Tänkte beställa coilovers till e30in. Men undrar hur ni andra gör bak. Kör ni med separat fjäder och dämpare? Om ni gör det fungerar det bra för er? Någon som gjort på något annat sätt?
Tack för svar. Mvh
MVH Daniel
kommer köra med coilover bak på min
betydligt smidigare att ha det på samma ställe, sen är det mycket mindre ivägen om du ska bygga biffig bakvagn
jag kan inte förstå varför man skulle vilja ha det som det är orginal när det finns coilover lösning bak numera
Mvh
betydligt smidigare att ha det på samma ställe, sen är det mycket mindre ivägen om du ska bygga biffig bakvagn
jag kan inte förstå varför man skulle vilja ha det som det är orginal när det finns coilover lösning bak numera
Mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Coilovers på e30
Carlsson wrote:Jag kör separat fjäder och dämpare förstår inte varför det skulle bli bättre av att ha fjädern runt dämparenFCUK wrote:Tjenare. Tänkte beställa coilovers till e30in. Men undrar hur ni andra gör bak. Kör ni med separat fjäder och dämpare? Om ni gör det fungerar det bra för er? Någon som gjort på något annat sätt?
Tack för svar. Mvh
MVH Daniel
Ni kan ju verkligen inte förstå varandraDajb wrote:kommer köra med coilover bak på min
betydligt smidigare att ha det på samma ställe, sen är det mycket mindre ivägen om du ska bygga biffig bakvagn
jag kan inte förstå varför man skulle vilja ha det som det är orginal när det finns coilover lösning bak numera
Mvh

318is -90 turbo
Ska bilen gå igenom sbp måste man ha separat fjäder och dämpare bak. Jag kör med k-sport's grejer. Jag e skitnöjd!
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
Gubben som besikta min sa när han fick se mina coilisar:
-öööh, har du byggt om coilovers'en bak så du fick fjädern ner på bärarmen igen?
*jag:nää, köpte dom så
-ok, vilken tur, för annars hade jag inte släppt igenom det...
-öööh, har du byggt om coilovers'en bak så du fick fjädern ner på bärarmen igen?
*jag:nää, köpte dom så
-ok, vilken tur, för annars hade jag inte släppt igenom det...
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
om det ska hårddras riktigt så behöver dom inte godkänna en bil som har coilovers alls
därför så många vill ha det på pappret när dom reggar om en bil att där ska stå att det sitter coilovers på bilen så kan dom inte säga något
annars så spelar det nog kvitta faktiskt
men jag ser många fler fördelar med att ha coilover bak också
Mvh
därför så många vill ha det på pappret när dom reggar om en bil att där ska stå att det sitter coilovers på bilen så kan dom inte säga något
annars så spelar det nog kvitta faktiskt
men jag ser många fler fördelar med att ha coilover bak också
Mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
haha precis... men här på ön är dom som dom är också, man kan fan få en 2a för att ratten sitter snett! och hittar man en rostfläck som en 10öring blir det en fet spanskflagg i rutanSjöstrand wrote:afan.. hoppas alla surgubbar går i pension snart=)

inte riktigt.. men nästan

E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
BmWkrille wrote:haha precis... men här på ön är dom som dom är också, man kan fan få en 2a för att ratten sitter snett! och hittar man en rostfläck som en 10öring blir det en fet spanskflagg i rutanSjöstrand wrote:afan.. hoppas alla surgubbar går i pension snart=)
inte riktigt.. men nästan
låter som det perfekta stället att åka bmw turbo på


Mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
Franzén wrote:Fjäder och dämpare enskilt monterat är en BRA lösning bak på E30.
Tur att alla tycker olika

Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
ska du bygga skottsäker bakvagn så måste du flytta dämparens infästning på bärarmen bak. tar annars emot drivaxeln när du kör med stora knutarna annars. kanske inte många som vill svetsa i gjutjärn.Dajb wrote:kommer köra med coilover bak på min
betydligt smidigare att ha det på samma ställe, sen är det mycket mindre ivägen om du ska bygga biffig bakvagn
jag kan inte förstå varför man skulle vilja ha det som det är orginal när det finns coilover lösning bak numera
Mvh
sen förstärka tornen bak rekomenderas också.
lite jobb är det med det. kanske inte alla som har tiden eller kunskapen att köra med riktigt coilover bak och väljer den smidiga lösningen med separat istället.
kör man med breda fälgar (9-10") så blir det ju tightare med plats inåt med riktig coilover.
bara att tänka igenom allt och beställa det man vill köra med.
The Lower Class
RoDe wrote:ska du bygga skottsäker bakvagn så måste du flytta dämparens infästning på bärarmen bak. tar annars emot drivaxeln när du kör med stora knutarna annars. kanske inte många som vill svetsa i gjutjärn.Dajb wrote:kommer köra med coilover bak på min
betydligt smidigare att ha det på samma ställe, sen är det mycket mindre ivägen om du ska bygga biffig bakvagn
jag kan inte förstå varför man skulle vilja ha det som det är orginal när det finns coilover lösning bak numera
Mvh
sen förstärka tornen bak rekomenderas också.
lite jobb är det med det. kanske inte alla som har tiden eller kunskapen att köra med riktigt coilover bak och väljer den smidiga lösningen med separat istället.
kör man med breda fälgar (9-10") så blir det ju tightare med plats inåt med riktig coilover.
bara att tänka igenom allt och beställa det man vill köra med.
absolut, men det måste göras endå, om du ska köra skottsäkert så måste du flytta den endå + att du måste flytta på knoppen som centrerar fjädern på bärarmen, för den är ivägen
du behöver inte förstärka fjädertornet, om man vill göra det för sig själv kan man göra det, men behövs inte
det kanske blir tight, men 9-10" bak på en e30 är tight endå så det är ingen större skillnad där heller
absolut, man ska ha det man själv vill

Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
det måste inte göras ändå... flytta på fästet måste man inte göra om man har originalbakvagn och vill ha oilovers.Dajb wrote:RoDe wrote:ska du bygga skottsäker bakvagn så måste du flytta dämparens infästning på bärarmen bak. tar annars emot drivaxeln när du kör med stora knutarna annars. kanske inte många som vill svetsa i gjutjärn.Dajb wrote:kommer köra med coilover bak på min
betydligt smidigare att ha det på samma ställe, sen är det mycket mindre ivägen om du ska bygga biffig bakvagn
jag kan inte förstå varför man skulle vilja ha det som det är orginal när det finns coilover lösning bak numera
Mvh
sen förstärka tornen bak rekomenderas också.
lite jobb är det med det. kanske inte alla som har tiden eller kunskapen att köra med riktigt coilover bak och väljer den smidiga lösningen med separat istället.
kör man med breda fälgar (9-10") så blir det ju tightare med plats inåt med riktig coilover.
bara att tänka igenom allt och beställa det man vill köra med.
absolut, men det måste göras endå, om du ska köra skottsäkert så måste du flytta den endå + att du måste flytta på knoppen som centrerar fjädern på bärarmen, för den är ivägen
du behöver inte förstärka fjädertornet, om man vill göra det för sig själv kan man göra det, men behövs inte
det kanske blir tight, men 9-10" bak på en e30 är tight endå så det är ingen större skillnad där heller
absolut, man ska ha det man själv vill
så som det är från början med separat fjäder o dämpare så fördelar man vikten på på punkter. stum bakvagn, stumt monterat diff och coilver på e30:ins redan veka torn bak från början är ingen bra kombination. men alla gör som dom själva vill.
kör själv med 10" breda fälgar bak. 10" breda fälgar bak på en e30 går precis fritt från stötdämparen. lägg till en fjäder utanpå den så som det är på en coilover = omöjligt med så breda. 9" breda kaaaanske går. så skillnad är det ändå.
The Lower Class