Coilovers på e30

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
FCUK
Posts: 357
Joined: 27 Apr 2009, 19:43
Location: Örebro

Coilovers på e30

Post by FCUK »

Tjenare. Tänkte beställa coilovers till e30in. Men undrar hur ni andra gör bak. Kör ni med separat fjäder och dämpare? Om ni gör det fungerar det bra för er? Någon som gjort på något annat sätt?

Tack för svar. Mvh
User avatar
Mr EmCom
Posts: 1326
Joined: 11 Jun 2008, 12:27
Location: Örebro
Contact:

Post by Mr EmCom »

Kanske får mer svar här :D

Chassi och kaross
Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.


http://server.pure-pf.com/phpBB/viewforum.php?f=8
David Levin
0736807188
Örebro

e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Re: Coilovers på e30

Post by Carlsson »

FCUK wrote:Tjenare. Tänkte beställa coilovers till e30in. Men undrar hur ni andra gör bak. Kör ni med separat fjäder och dämpare? Om ni gör det fungerar det bra för er? Någon som gjort på något annat sätt?

Tack för svar. Mvh
Jag kör separat fjäder och dämpare förstår inte varför det skulle bli bättre av att ha fjädern runt dämparen

MVH Daniel
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Post by Dajb »

kommer köra med coilover bak på min

betydligt smidigare att ha det på samma ställe, sen är det mycket mindre ivägen om du ska bygga biffig bakvagn

jag kan inte förstå varför man skulle vilja ha det som det är orginal när det finns coilover lösning bak numera


Mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Pilliam
Posts: 363
Joined: 21 Sep 2009, 16:55
Location: Jokkmokk

Re: Coilovers på e30

Post by Pilliam »

Carlsson wrote:
FCUK wrote:Tjenare. Tänkte beställa coilovers till e30in. Men undrar hur ni andra gör bak. Kör ni med separat fjäder och dämpare? Om ni gör det fungerar det bra för er? Någon som gjort på något annat sätt?

Tack för svar. Mvh
Jag kör separat fjäder och dämpare förstår inte varför det skulle bli bättre av att ha fjädern runt dämparen

MVH Daniel
Dajb wrote:kommer köra med coilover bak på min

betydligt smidigare att ha det på samma ställe, sen är det mycket mindre ivägen om du ska bygga biffig bakvagn

jag kan inte förstå varför man skulle vilja ha det som det är orginal när det finns coilover lösning bak numera


Mvh
Ni kan ju verkligen inte förstå varandra :D
318is -90 turbo
User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

Post by BmWkrille »

Ska bilen gå igenom sbp måste man ha separat fjäder och dämpare bak. Jag kör med k-sport's grejer. Jag e skitnöjd!
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
Sjöstrand
Posts: 545
Joined: 11 Nov 2008, 17:31
Location: Skåne/Eslöv

Post by Sjöstrand »

BmWkrille wrote:Ska bilen gå igenom sbp måste man ha separat fjäder och dämpare bak. Jag kör med k-sport's grejer. Jag e skitnöjd!
varför skulle de ha betydelse ? har aldrig hört någon har haft problem med avo coilovers på besiktningen..
E30 projekt turbo

M3 e46 http://www.garaget.org/?car=114023 SÅLD
User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

Post by BmWkrille »

Gubben som besikta min sa när han fick se mina coilisar:

-öööh, har du byggt om coilovers'en bak så du fick fjädern ner på bärarmen igen?
*jag:nää, köpte dom så

-ok, vilken tur, för annars hade jag inte släppt igenom det...
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Post by Dajb »

om det ska hårddras riktigt så behöver dom inte godkänna en bil som har coilovers alls

därför så många vill ha det på pappret när dom reggar om en bil att där ska stå att det sitter coilovers på bilen så kan dom inte säga något

annars så spelar det nog kvitta faktiskt

men jag ser många fler fördelar med att ha coilover bak också


Mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
Sjöstrand
Posts: 545
Joined: 11 Nov 2008, 17:31
Location: Skåne/Eslöv

Post by Sjöstrand »

afan.. hoppas alla surgubbar går i pension snart=)
E30 projekt turbo

M3 e46 http://www.garaget.org/?car=114023 SÅLD
User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

Post by BmWkrille »

Sjöstrand wrote:afan.. hoppas alla surgubbar går i pension snart=)
haha precis... men här på ön är dom som dom är också, man kan fan få en 2a för att ratten sitter snett! och hittar man en rostfläck som en 10öring blir det en fet spanskflagg i rutan :)

inte riktigt.. men nästan :D
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Post by Dajb »

BmWkrille wrote:
Sjöstrand wrote:afan.. hoppas alla surgubbar går i pension snart=)
haha precis... men här på ön är dom som dom är också, man kan fan få en 2a för att ratten sitter snett! och hittar man en rostfläck som en 10öring blir det en fet spanskflagg i rutan :)

inte riktigt.. men nästan :D

låter som det perfekta stället att åka bmw turbo på :P hehehe :)


Mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Fjäder och dämpare enskilt monterat är en BRA lösning bak på E30.
Grr!
0706-419608
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Post by Dajb »

Franzén wrote:Fjäder och dämpare enskilt monterat är en BRA lösning bak på E30.

Tur att alla tycker olika :P
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

Dajb wrote:kommer köra med coilover bak på min

betydligt smidigare att ha det på samma ställe, sen är det mycket mindre ivägen om du ska bygga biffig bakvagn

jag kan inte förstå varför man skulle vilja ha det som det är orginal när det finns coilover lösning bak numera


Mvh
ska du bygga skottsäker bakvagn så måste du flytta dämparens infästning på bärarmen bak. tar annars emot drivaxeln när du kör med stora knutarna annars. kanske inte många som vill svetsa i gjutjärn.

sen förstärka tornen bak rekomenderas också.

lite jobb är det med det. kanske inte alla som har tiden eller kunskapen att köra med riktigt coilover bak och väljer den smidiga lösningen med separat istället.

kör man med breda fälgar (9-10") så blir det ju tightare med plats inåt med riktig coilover.

bara att tänka igenom allt och beställa det man vill köra med.
The Lower Class
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Post by Dajb »

RoDe wrote:
Dajb wrote:kommer köra med coilover bak på min

betydligt smidigare att ha det på samma ställe, sen är det mycket mindre ivägen om du ska bygga biffig bakvagn

jag kan inte förstå varför man skulle vilja ha det som det är orginal när det finns coilover lösning bak numera


Mvh
ska du bygga skottsäker bakvagn så måste du flytta dämparens infästning på bärarmen bak. tar annars emot drivaxeln när du kör med stora knutarna annars. kanske inte många som vill svetsa i gjutjärn.

sen förstärka tornen bak rekomenderas också.

lite jobb är det med det. kanske inte alla som har tiden eller kunskapen att köra med riktigt coilover bak och väljer den smidiga lösningen med separat istället.

kör man med breda fälgar (9-10") så blir det ju tightare med plats inåt med riktig coilover.

bara att tänka igenom allt och beställa det man vill köra med.

absolut, men det måste göras endå, om du ska köra skottsäkert så måste du flytta den endå + att du måste flytta på knoppen som centrerar fjädern på bärarmen, för den är ivägen

du behöver inte förstärka fjädertornet, om man vill göra det för sig själv kan man göra det, men behövs inte

det kanske blir tight, men 9-10" bak på en e30 är tight endå så det är ingen större skillnad där heller

absolut, man ska ha det man själv vill :)
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

Dajb wrote:
RoDe wrote:
Dajb wrote:kommer köra med coilover bak på min

betydligt smidigare att ha det på samma ställe, sen är det mycket mindre ivägen om du ska bygga biffig bakvagn

jag kan inte förstå varför man skulle vilja ha det som det är orginal när det finns coilover lösning bak numera


Mvh
ska du bygga skottsäker bakvagn så måste du flytta dämparens infästning på bärarmen bak. tar annars emot drivaxeln när du kör med stora knutarna annars. kanske inte många som vill svetsa i gjutjärn.

sen förstärka tornen bak rekomenderas också.

lite jobb är det med det. kanske inte alla som har tiden eller kunskapen att köra med riktigt coilover bak och väljer den smidiga lösningen med separat istället.

kör man med breda fälgar (9-10") så blir det ju tightare med plats inåt med riktig coilover.

bara att tänka igenom allt och beställa det man vill köra med.

absolut, men det måste göras endå, om du ska köra skottsäkert så måste du flytta den endå + att du måste flytta på knoppen som centrerar fjädern på bärarmen, för den är ivägen

du behöver inte förstärka fjädertornet, om man vill göra det för sig själv kan man göra det, men behövs inte

det kanske blir tight, men 9-10" bak på en e30 är tight endå så det är ingen större skillnad där heller

absolut, man ska ha det man själv vill :)
det måste inte göras ändå... flytta på fästet måste man inte göra om man har originalbakvagn och vill ha oilovers.

så som det är från början med separat fjäder o dämpare så fördelar man vikten på på punkter. stum bakvagn, stumt monterat diff och coilver på e30:ins redan veka torn bak från början är ingen bra kombination. men alla gör som dom själva vill.

kör själv med 10" breda fälgar bak. 10" breda fälgar bak på en e30 går precis fritt från stötdämparen. lägg till en fjäder utanpå den så som det är på en coilover = omöjligt med så breda. 9" breda kaaaanske går. så skillnad är det ändå.
The Lower Class
Post Reply