Page 1 of 27

Bmw E30 M5 Turbo Grenrörsbygge avklarat :)

Posted: 22 Jan 2011, 23:06
by Dajb
Image

Projekttråd E30 M5 Turbo med mål på över 1000hk!



Ja efter långt om länge så tänkte jag att jag skulle starta en liten tråd här
kan ju alltid vara kul :)

Lite info:

Allt började med ett jäkla massa velande om vilken bil jag skulle ha, var inne på det mesta, men det som lockat länge och lockade mest var en e30 kaross, motor och drivlina var ej helt klart vilket jag skulle åka med, men en e30 visste jag att jag ville ha

efter att kikat på ca 100st olika e30s runt om i landet på blocket så bestämde jag mig för att åka ner och kolla på en 323i från -84
såg riktigt riktigt tråkig ut på annonsbilderna och stod nästan ingen info om den
men jag tyckte det var värt ett besök
jag, SextioNian och ramme åkte ner och kikade på den

bilen stod i halvmetern med snö och såg riktigt tråkig ut, tänkte att den e garanterat helt upprostad undertill,
SextioNian som precis köpt en ny fin kamera fotade underredet då jag inte hade lust att lägga mig i halvmetern snö och glo

helt fläckfritt, nästan ingen rost alls

bilen startade på första försöket utan att gnälla, men inget friskt batteri, givetvis hade vi inget friskt med oss

bilen fick stå till helgen efter då vi åkte ner och hämtade hem den

såhär såg det ut när vi fick gräva fram den, eller vi och vi, säljaren och ramme haha, jag fick står och titta på :)

Image

trodde aldrig att den skulle hålla hela vägen hem från ystad, men ramme la sig i 140 på motorvägen hela vägen hem, gick smidigt som tusan

tackar både ramme och SextioNian för det :)

Planer för bilen började smidas fram efterhand och med målsättning att få så rolig och hållbar bil som möjligt så blev det som det blev

full lista vad som projektet kommer innehålla:

Motor

S38B36
Cp kolvar
Fläskiga Carrillo Pro H-profilare med Carr bultar
Borrat
Plandeckat
Oljesprut på undersidan av kolvarna
3.8L vev och hub
Supertech hårdare ventil fjädrar och Titan eller CrMo reitainers
Supertech större race ventiler
Nya slitdelar, kedjor, glidskenor, lager, packningar och pumpar
cooperring packning
ARP bultar till block och topp
Orginal insug omsvetsat och helsvetsat för turbo tryck
T6 egenbyggt grenrör
Garrett Gt47-88mm turbo
Vipec v88 sprut
2200cc Bosch spridare
Vag 115r spolar med specialtillverkade förlängare så man kan åka med 3.6 ventilkåpa
GTR 600x300x100 Intercooler
Stort 6" K&N filter
PPF 75mm dump
Tial v60 60mm Wastegate
Griffin alu kyl
An20 Pro Gold kopplingar till kylsystemet med stålomspunna slangar
Setrab 25 raders oljekylare

3x Bosch 044 pumpar
Specialfäste för 3 pumpar
Nuke fuelrail
60L fuelcell
An prylar överallt
Stålomspunnen slang
An8 till matning, an6 till retur
Nuke BTR
Nuke filter
Nuke X-kors


Drivlina

Tremec t56
Svea Kardan
Tilton 3skivig
Tilton urtrampningslager
Skottsäker bakvagn

Chassi

D2 Track racing Coilovers
Delrin bussningar
E36 styrväxel
E30 Touring Krängningshämmare bak
Uppstyvade bärarmar i alla möjliga vinklar
Hartge fjäderbensstag fram
Egenbyggt fjäderbensstag bak som går ner till diffinfästningen

Fälgar

Mattsvart lackade Iforged Sprint 18x8"
BBS design splitt 5000 17x8"

Bromsar

Renoverade orginal ok, slitsade skivor och xp8 belägg
Stålomspunna bromsslangar

Interiör

Omp 6p Skruvbur
2st Toora Projekt 2 stolar
2st Toora 6p bälten
Mocca drifting ratt
Autometer 5" hastighetsmätare och varvräknare
Svarvad Rostfri växelspak
D2 hydralisk handbroms
Tilton pedalställ med seperata cylindrar
Cab baksäte i skin (letar, har du ett så hör av dig)

Exteriör

Svarta Hella framlampor
Svarta njurar
Röd och svarta baklampor
Race cup speglar
Kolfiberhuv

Bilstereo

Pioneer DEH-P3630MP
Sony Xplod framsystem
Sony Xplod Slutsteg

Lite bilder på hinken:

Image
Image
Image

Efter att ha tvivlat på att om den skulle klara hemresan så var det ju tvunget att testa hur länge den höll efter det
rakt ut på lekstället och gasa loss!

såhär såg det ut där ute:
Image
Image
Image
Image

vilket resulterade i endast:
Image
Image

:cool:


efter 2 rejäla kokningar så började motorn kännas rätt orkeslös, men fortfarande allt fungerande så fick det vara nog och den fick pakeras i garage och påbörja demonteringen

Image
Image


Motor och drivlina hade bestämts och valet föll på s38b36 med tillhörande låda och bakvagn

så det blev en körning för SextioNian, mig själv och en annan kille upp till Örebro för att hämta denna klump på sommarens varmaste dag med en bil utan ac ;)

Tackar Söderling här på forumet och hans brossa för hjälp vid lastningen
Image
Image

En stor en jäkla klump om man jämför med orginal m20b23 motorn

Image
Image

väl hemma så började montering av denna klump, vilket var lättare sagt än gjort

först börjades det med att plocka bort allt onödigt runt omkring på motorn, så som ac pump, luftpump och massa annat så som även grenrör

Image
Image
Image

Äntligen var motorn klar för isättning iaf, men då var inte bilen redo riktigt än

Image


torpeden behövdes bankas upp en rejäl bit, styrväxel behövdes flyttas ner, servokylrör plockas bort, batteri plats kapas bort, värmepaket plåt monteras bort etc

Image
Image


men tillslut så hittade den sin plats tog gott och väl så gick en hel dag åt för att demontera allt runt motor och det i motorrummet


Image
Image
Image


Efter detta så påbörjades det att montera ner hela bakvagnen för att bygga skottsäker bakvagn
Recept på lyder som följande

M5 diff
M5 nav
M5 Medbringare
M5 Drivknutar
Specialfäste till diff
Modifiering av nav
Sviktstålsaxlar från PPF

När jag endå hade hela bakvagnen nere på golvet så tänkte jag att lika bra att slipa ner och lacka allting, så det blev nästa uppgift:

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image


Och det är väl någonstans där det står idag, lite mer har gjorts, men kommer bilder på det senare

här är lite delar som är inköpta iaf

Iforged Sprint 18x8" fälgar
Image

D2 Hydralisk Handbroms
Image

Griffin race alu kyl
Image

Drifting mocca ratt och lite mätare
Image

M-tech 2 sidopaneler
Image

Svarvad Rostfri växelpinne
Image

Specialtillverkad termostat och hus
Image

Delrin bussningar till fram och bakvagn
Image

Sviktstålsaxlar från PPF
Image



Mvh

Posted: 26 Jan 2011, 17:33
by Dajb
Ny lamell
en 240mm 6 puckad sinter inhandlad

Image

Och en ny bränslemätare till fuelcellen

Image


Mvh

Posted: 26 Jan 2011, 17:43
by Dawe_A
hur ser givar anordningen ut till bränslemätaren ? :)

mvh

Posted: 26 Jan 2011, 18:04
by Dajb
har inte köpt fuelcellen än men det är 0-90ohm så det ska väl funka?


Mvh

Posted: 26 Jan 2011, 18:15
by dannejonsson84
Härliga planer. Räknar du med att behöva bredda/modifiera hjulhusen något för att kunna köra smärtfritt med de där fälgarna?

Posted: 26 Jan 2011, 18:44
by Dajb
dannejonsson84 wrote:Härliga planer. Räknar du med att behöva bredda/modifiera hjulhusen något för att kunna köra smärtfritt med de där fälgarna?

Tackar :D

inget extremt räknar jag med, men en hyffsat ordentlig valsning både fram och bak kan man väl få räkna med :)

men vill inte att det ska se valsat ut, förhoppningsvis passar dom hyffsat smärtfritt :)


MVH

Posted: 31 Jan 2011, 22:52
by Dajb
Fått tillbaka mina bärarmar från lite uppstyvning, eftersom att jag inte har tillgång till svets så fick det blir att lämna iväg dom till polaren, inte världens bästa svetsjobb direkt, men det håller nog

A-Arms förstärkningen
Image

Camber förstärkning
Image

Toe förstärkning denna kommer att byggas upp lite mer, blev aningen klen skulle jag tro
Image

Krängningshämmarinfästningen förstärkt
Image

Grillen och njurarna har fått sig en lackering med matt svart färg
Image




Mvh

Posted: 31 Jan 2011, 23:12
by _2499
Kul tråd! Denna ska jag följa! :)

Posted: 31 Jan 2011, 23:16
by Dajb
Tackar :)

kul att någon följer den då ju hehe :)


Mvh

Posted: 01 Feb 2011, 02:36
by Jonis
Dajb wrote:Tackar :)

kul att någon följer den då ju hehe :)


Mvh
Jag kikar allt in med :wink:
Gillar principen "ta en E30 kaross å släng i en större motor" :D
Tack vare lite alla möjliga faktorer så åker ja ju treånhalva i min E30 :)
så detta är nästa steg :D

Posted: 01 Feb 2011, 02:46
by Dajb
SPL_Racing wrote:
Dajb wrote:Tackar :)

kul att någon följer den då ju hehe :)


Mvh
Jag kikar allt in med :wink:
Gillar principen "ta en E30 kaross å släng i en större motor" :D
Tack vare lite alla möjliga faktorer så åker ja ju treånhalva i min E30 :)
så detta är nästa steg :D

Härligt, 2st :) hehe

ja samma här, jag valde den motor jag läst mest gott om på forumet och gillade själv, motor karaktären på s38 är ju helt fantastisk redan orginal

så den kombinerat med en liten lätt kaross var självklart

gött gött, kul att se att fler är inne på samma spår :)


mvh

Posted: 08 Feb 2011, 21:29
by Dajb
Testade nya fälgarna på bilen idag, bara slängde upp en och se hur det kan se ut, kan se trevligt ut med dom, matt svarta och m-tech 2 kit :)

Image



Mvh

Posted: 08 Feb 2011, 22:28
by Denkan
Hur går de för dig med m-tech paketet då? :)

Posted: 08 Feb 2011, 23:24
by Dajb
Denkan wrote:Hur går de för dig med m-tech paketet då? :)
du det går skitbra :P ska bara ha tag i sidokjolar, och kommer det inte upp några för 1000kr + eventuell frakt så köper jag i glasfiber

men själva panelerna är klara för montering, ska bara köpa alla jäkla clips :P

Hur går det med ditt bygge?



Mvh

Posted: 09 Feb 2011, 00:37
by Krillian
Dom fälgarna satt riktigt bra !

Btw. Du orkar inte dra iväg ett pm till mig Ang m20b23 motorn. Vad som sitter på den och medföljer?

Posted: 09 Feb 2011, 01:03
by Dajb
skönt att fler delar min åsikt lite med 18" funkar perfekt på e30 :P

blev hatad direkt på tyskstuk.de bara jag nämde 18" och e30 i samma mening :P


javisst, har inte full koll på exakt vad som e där och inte e där, har hela skuffen full med grejer också så hehe

mvh

Posted: 09 Feb 2011, 09:31
by Denkan
Dajb wrote:
Denkan wrote:Hur går de för dig med m-tech paketet då? :)
du det går skitbra :P ska bara ha tag i sidokjolar, och kommer det inte upp några för 1000kr + eventuell frakt så köper jag i glasfiber

men själva panelerna är klara för montering, ska bara köpa alla jäkla clips :P

Hur går det med ditt bygge?



Mvh
Okej fint! Har du kollat på ebay? Där fanns det en del förut för runt 1000:- plus frakt!

Jodå de börjar allt ta sig! I sommar ska ja allt åka!
18" funkar alldeles utmärkt på e30 gick även med 19 om man körde lite försiktigt upp på gatstenar osv;)