Page 1 of 1
Skillnad på 320 och 323 topp?
Posted: 15 Dec 2005, 12:20
by _JP_
Ja som sagt.. är de någon skillnad mellan dom?
320 toppen är från -84 så de är alltså den gamla. Det kom väl en ny -88?
/ Johan
Posted: 15 Dec 2005, 12:35
by bmw_fredde
ska va likadan!
Posted: 15 Dec 2005, 18:28
by Svintoleffe
Jag vet om att e-21 toppen o e-30 skiljer varan åt, jag tror det är kanalerna som är olika.
Posted: 16 Dec 2005, 07:21
by knotan
jag snor tråden lite.
passar toppen från 320 på 325 motorn(m20b20-->m20b25)
vinner man nått på det hörde att det är scp kanalerna i 320 toppen men bcp i 325 så slipper man svetsa, måste nått modas??
hade jag haft en 320 topp å kollat på hade det vart lätt men nu har jag ju inte det
Posted: 16 Dec 2005, 11:02
by _JP_
ok, men då är det samma i e30 320 som 323 då.
knotan: Det är väl mindre förbränningsrum i 320 toppen, så de behövs filas lite där har jag hört. Inte testat själv.
/ Johan
Posted: 16 Dec 2005, 11:11
by bmw_fredde
Det är lika stora förbrännigsrum! det enda som skiljer motorerna är veven och kolvarna...
Posted: 16 Dec 2005, 11:29
by JaJsEn
inte mellan m20b25 o m20b20 som det talades om senare i tråden, där skiljer borret..
mvh Erik jakobsson
Posted: 16 Dec 2005, 13:04
by knotan
så det man gör är att man spänner den i fräsen å tar material till önskat komp, å sen är det klart
inga andra fästen till kamrem eller liknande???
inga andra sämre kanaler, mindre ventiler eller liknande???
om det är så enkelt varför i h--te börjar folk å svetsa om kylkanalerna om det redan är scp på 320toppen???
Posted: 16 Dec 2005, 13:08
by JaJsEn
mindre ventiler o kanaler i 320 toppen.
förbränningsrummet har 80mm diameter på 320 o 84 på 325:An (har ja förmej)
mvh Erik Jakobsson
Posted: 16 Dec 2005, 13:56
by knotan
ok då var det där kruxet låg alltså!
Posted: 16 Dec 2005, 14:42
by E21_Rille
har inte ticco b20 topp på sin 325 ? verkar ju funka fint för honom...
mvh
Posted: 16 Dec 2005, 15:00
by JaJsEn
jo det hadde han,
man kan ju porta upp den så att den blir gämförbar med en 325 topp.
sen hadde han lägre kolvar så det fans ingen risk att kolvarna skulle krocka med toppen (vilket kommer hända om man kör en helt orginal m20b25 med ett m20b20 topplock)
mvh Erik Jakobsson
Posted: 16 Dec 2005, 17:01
by E21_Rille
JaJsEn: jo att kolvarnar tar i om man inte fräser förb.rum eller svarvar kolvrna vet jag.. har b20 topp på min b25... dock ej överladdad ännu...
Posted: 16 Dec 2005, 23:12
by Ticco
E21_Rille wrote:har inte ticco b20 topp på sin 325 ? verkar ju funka fint för honom...
mvh
Inte nu längre, måste ju ladda mera för att få ut samma effekt som med 325 toppen.
Posted: 17 Dec 2005, 10:27
by Bäckis
knotan wrote:så det man gör är att man spänner den i fräsen å tar material till önskat komp, å sen är det klart
inga andra fästen till kamrem eller liknande???
inga andra sämre kanaler, mindre ventiler eller liknande???
om det är så enkelt varför i h--te börjar folk å svetsa om kylkanalerna om det redan är scp på 320toppen???
scp? Det är INTE andra kylkanaler. De måste svetsas även på 320.
Posted: 17 Dec 2005, 16:47
by knotan
Bäckis wrote:knotan wrote:så det man gör är att man spänner den i fräsen å tar material till önskat komp, å sen är det klart
inga andra fästen till kamrem eller liknande???
inga andra sämre kanaler, mindre ventiler eller liknande???
om det är så enkelt varför i h--te börjar folk å svetsa om kylkanalerna om det redan är scp på 320toppen???
scp? Det är INTE andra kylkanaler. De måste svetsas även på 320.
ok då var mina frågor avklarde iallafall