Page 1 of 2

M20: Har jag monterat packboxarna fel?

Posted: 19 Jan 2011, 17:06
by Rsjerry
Jag tror närminnet har bytat plats med arslet jag sitter på nu :x

Jag har iaf fått för mig att jag monterat mina packboxar fel även om jag skulle kunna svära på nånting dyrbart att jag satte dit dom nya på samma sätt som dom gamla satt...

För så här skall det väl inte vara? Den "platta" sidan på packboxen skall väl vara utåt och inte inåt mot motorn som dom är på bilderna nedan?


Image

Image

Mvh

Posted: 19 Jan 2011, 17:07
by erikjakan
Det där ser fel ut, rent spontant!

/Erik

Posted: 19 Jan 2011, 17:14
by Rsjerry
Ja det tycker jag med :roll: :evil:

Posted: 19 Jan 2011, 17:20
by Grahn
Ser galet ut. Du har även rotationsriktning på packboxarna som du kan stämma av med.

Posted: 19 Jan 2011, 17:21
by Dawe_A
den på den stora bilden ser ut att sitta rätt, fast du kanske borde haft den kant i kant som den sitter orginal.


dom andra mindre ser ut att sitta på fel håll, om inte synen sviker!


Edit, sitter min också felmonterad då:


Image

Image

Posted: 19 Jan 2011, 17:39
by Rsjerry
Dawe din sitter ju monterad tvärtemot min!

Här är en närbild på dom 2 små!

Image

Någon som kan svara med 100% säkerhet vad som är rätt eller fel? Det finns ju ett överflöd med m20 byggen på forumet så någon måste ju veta :)

Posted: 19 Jan 2011, 17:42
by Dawe_A
Rsjerry wrote:Dawe din sitter ju monterad tvärtemot min!

Här är en närbild på dom 2 små!

Image

Någon som kan svara med 100% säkerhet vad som är rätt eller fel? Det finns ju ett överflöd med m20 byggen på forumet så någon måste ju veta :)


de där sitter på fel håll, jag har genom alla år då jag rivit ner motorer i andra slag monterat/demonterat bussningar på andra hållet.
alltså den "flata/raka" sidan på bussningen utåt så att du kan se den när allt sitter monterat.

innuti i packboxen kan du se att det är små "refflor" vinklade i i glidriktningen, tänk dig hur veven snurrar och checka om den går mot , eller med refflorna innuti bussningen.

Du kan skymta refflorna jag pratar om, på den översta bilden jag la upp.

antar att det sitter sådana i dina små också

Posted: 19 Jan 2011, 17:52
by JErngren
Dom sitter väldigt fel!! Slå ut, vänd på dom och slå tillbaka.
Fjädern på insidan av packboxen ska sitta in mot motorn.
Glöm inte att fetta in tätytan på packboxen vid montering, hjullagerfet funkar kanon.

Posted: 19 Jan 2011, 17:57
by Snekast
Alltid "läppen" mot mediat! Tänk dig att oljan som trycker på ska hamna i tätningen och hjälpa fjädern att hålla åt läppen samt smörja.

/ Pelle

Posted: 19 Jan 2011, 18:26
by Rsjerry
Gott då har vi konstaterat att mitt närminne inte finns och morgondagen i garaget är räddad!

Tack för hjälpen gubbar!!

Mvh

Posted: 19 Jan 2011, 18:44
by Nisse Järnet
Var jävligt försiktig när dom ska ut bara.

Posted: 19 Jan 2011, 18:53
by Rsjerry
Nisse Järnet wrote:Var jävligt försiktig när dom ska ut bara.


Ja det känns som det kommer vara väldigt lätt att förstöra dom :o

Typiskt att man skulle sätta dom fel... Men men får ta det vackert!

Läppen på den stora packboxen, skall den vikas utåt när man trär packboxen över vevaxeln? Den är ju väldigt mjuk den läppen?

Många frågor blir det när det är första gången man gör det men jag frågar hellre en gång för mycket än står med oljeläckage sen :)

Mvh

Posted: 19 Jan 2011, 19:30
by Nisse Järnet
Nää inget ska vikas :)

Posted: 19 Jan 2011, 19:58
by Rsjerry
Det är denna jag menar:

Image

Trär man packboxen rätt på vevaxeln så viks ju den bruna läppen utåt sett från motorn! Diametern på vevaxeln är lika stor som det svarta på packboxen.

Jag har vart förbi garaget nu och den gamla packboxen har inte en sån här mjuk "läpp" utan har en fjäder som dom 2 små :?

Kan jag ha fått fel packbox tro?

Posted: 19 Jan 2011, 21:28
by Nisse Järnet
Är inte helt 100 på exakt hur du menar, men den ska inte vika sig åt "fel håll" liksom. Den utvidgas lite såklart men ska behålla sin form eller hur man ska säga =P

Posted: 19 Jan 2011, 21:40
by Dawe_A
är din vev lika stor som de svarta kanterna i packboxen så måste du fått fel.

Den skall ju glida på lite halvsegt, inte ligga och pressa stenhårt mot materialet.

Posted: 19 Jan 2011, 21:41
by St3v3
Dawe_A wrote:den på den stora bilden ser ut att sitta rätt, fast du kanske borde haft den kant i kant som den sitter orginal.


Kant i kant behöver den inte sitta, bara den sitter rakt och mot slitytan
Ibland kan de bli nött lite där den suttit och då kan man med fördel montera den längre in/ut för bättre tätning