Page 1 of 1

Problem med M50B20. NYTT PROBLEM!

Posted: 18 Jan 2011, 22:04
by MrQuickzilver
Nu har det tyvärr dykt upp ett nytt problem med min M50B20 som ja stoppat ner i min E30.
Har gått som en dröm dom få km ja kört med den men ikväll när jag
skulle iväg och tvätta den så den är fin inför regbesiktningen imorgon, allt gick fint påvägen dit men när jag skulle därifrån så hördes ett knackande ljud över 2000rpm och följer varvtalet uppåt? Låter inte riktigt som lagerknack tycker jag samt att det bara hörs inne i bilen. Har lyssnat både vid växellådan och uppe runt motorn men kan inte höra nåt??
Spelar ingen roll om man kör eller bara torrvarvar.

Nån som har nåt tips?

Känns surt som fasen när man slitit och har regbesiktning imorgon för avboka lär man väl inte kunna göra en timme innan man ska va där. :(

Posted: 18 Jan 2011, 22:07
by Krillian
du har inte råkat satt i för långa bultar till svänghjulet?

Klickar de i startmotorn så de väl nåt som knas? Brukar glappa lite o kontakterna där.

Posted: 18 Jan 2011, 22:10
by MrQuickzilver
Krillian wrote:du har inte råkat satt i för långa bultar till svänghjulet?

Klickar de i startmotorn så de väl nåt som knas? Brukar glappa lite o kontakterna där.
Hade bara borta svänghjulet för att byta pilotlagret i veven så det bör inte va nåt fel där.

Skruvade loss startmotorn men motorn gick fortfarande inte att vrida runt.

Posted: 18 Jan 2011, 22:11
by Krillian
MrQuickzilver wrote:
Krillian wrote:du har inte råkat satt i för långa bultar till svänghjulet?

Klickar de i startmotorn så de väl nåt som knas? Brukar glappa lite o kontakterna där.
Hade bara borta svänghjulet för att byta pilotlagret i veven så det bör inte va nåt fel där.

Skruvade loss startmotorn men motorn gick fortfarande inte att vrida runt.
Vart skumt då ju. går inte ens å rubba lite åt vart håll?

Posted: 18 Jan 2011, 22:13
by MrQuickzilver
Krillian wrote:
MrQuickzilver wrote:
Krillian wrote:du har inte råkat satt i för långa bultar till svänghjulet?

Klickar de i startmotorn så de väl nåt som knas? Brukar glappa lite o kontakterna där.
Hade bara borta svänghjulet för att byta pilotlagret i veven så det bör inte va nåt fel där.

Skruvade loss startmotorn men motorn gick fortfarande inte att vrida runt.
Vart skumt då ju. går inte ens å rubba lite åt vart håll?
Inte en mm.
I värsta fall får man väl riva ner lådan o kolla.

Posted: 18 Jan 2011, 23:01
by Franzén
Ligger säkert bara ett spärrskaft eller en brytmejsel kvar i sprängkåpan.

:lol:

Posted: 18 Jan 2011, 23:03
by MrQuickzilver
Franzén wrote:Ligger säkert bara ett spärrskaft eller en brytmejsel kvar i sprängkåpan.

:lol:
Får väl hoppas på nåt sånt...men skulle det va så så erkänner jag aldrig det. :lol:

Posted: 19 Jan 2011, 21:53
by MrQuickzilver
Nu är problemet löst!
Visade sej att Getrag 240-lådan från 320 e30 inte funkar ihop med M50-kopplingen, tryckplattan tar i sprängkåpan på lådan.
Svarvade av M20-svänghjulet och satte dit den kopplingen och det verkar fungera bra.

Posted: 23 Jan 2011, 20:42
by MrQuickzilver
Då var det ett nytt problem, läs första inlägget!! :(

Posted: 25 Jan 2011, 08:44
by Bmw10
kan de vara kamkedjerassel?

Posted: 25 Jan 2011, 10:03
by kimplan
Kolla kamkedjespännarna. ibland så brukar folk sätta kedjespännaren till kedjan mellan kammarna på fel håll o då blir det skrammel. MVH

Posted: 25 Jan 2011, 10:53
by MrQuickzilver
kimplan wrote:Kolla kamkedjespännarna. ibland så brukar folk sätta kedjespännaren till kedjan mellan kammarna på fel håll o då blir det skrammel. MVH
Bmw10 wrote:kan de vara kamkedjerassel?
Motorn är inte öppnad så att nåt skulle sitta fel är inte så troligt.

Skulle det va spännarna så borde det väl rassla, som det är nu så kanske det är 2 knack i sekunden vid 2000varv o ökar med varvet. Låter inte metalliskt utan mer plastigt eller va man ska säga.

Posted: 25 Jan 2011, 13:03
by lenin
Provat ta bort drivremmar? Eller hörs de tydligt att de kommer innifrån motorn?

Posted: 25 Jan 2011, 14:11
by MrQuickzilver
lenin wrote:Provat ta bort drivremmar? Eller hörs de tydligt att de kommer innifrån motorn?
Nej det har jag inte. Det konstiga är att det inte hörs eller möjligtvis dåls av motorljudet när man lyssnar i motorrummet men hörs så jäkla tydligt inne i bilen.
Får väl gå lös med stetoskåpet o se om man kan lokalisera det.

Posted: 03 Feb 2011, 17:16
by MrQuickzilver
Ny info!

Knacket försvinner när man stänger av värmen i bilen och nej det är inte fläkten. :)
Försvinner även om man drar fullt men kommer tillbaka så fort man fiskör igen.
Va fasen kan d va som låter??

Posted: 03 Feb 2011, 19:54
by M-pirre-M
byt olja o filter!

Posted: 03 Feb 2011, 19:57
by Nemesis_turbo
hade samma fenomen i min,. skifts slangarna in till värme paketet det var jag som hade kopplat fel slang till fel anslutning och då började det knacka i värme ventilen