Page 1 of 4
Skyline R32GTRS "Yxan" får RB30
Posted: 12 Jan 2011, 23:55
by Mitzu
Hej allihopa!
Yxan byggdes för banracing för 3års sedan av en hög med sopor:
Så här blev slutresultatet:
Plockade 357hk 422nm ur RB25DET som fick gå 3säsonger på bana.
Yxan brukar även få smaka is på vintrarna:
http://vimeo.com/15200422
Turbon efter att fått smaka isåka:
För den som orkar läsa hela historian:
http://www.zatzy.com/projekt/306413-mit ... acing.html
Bilen har gått trackdays, långlopp, timeattack, drifting, isåka mm, nu är iaf tanken att satsa lite hårdare på time attack och då krävs det mer effekt.
För att klara uppgiften har en ganska basic RB30 inhandlats från RIPS i nya Zeeland (Holden/Nissan 3Liters botten med RB25DET topplock).
Motorn skall stå pall för 600hk 7200rpm vilket är inom våra ramar.
http://www.ripsltd.com/products.html
Planen är att plocka 500rwhp på macksoppa.
Tanken är att PPF skall få leverera turbo, wastegate mm, diskutioner han inlets gällande spec. samt även mappa.
Turbon som det initialt har diskuterats kring är Precision SC6265BB med T4 0.84 A/R twin entry avgashus då vi är ute efter ett mycket brett register och sparsamt med mottryck (säger de som vet).
Övrig spec RB30:
Spridare: Delphi 850cc
Insug: Jun type med invändiga trottlar och Q45 80mm trottel
Bränslesystem: GTR pump i tank, 2L catchtank, Bosch 044 pump, original RB26DETT regulator
IC: R32GTR
Smörjsystem: Grex oljekyl med oljefilterflytt, tråg utökad volym (8liter totalt) med baffling, Castrol TWS 10W-60.
Motorn:
Så här står motorn hos mig just nu:
Här ser man tydligt höjdskillnaden mellan RB25 och RB30 (saknade delen mellan övre och nedre kamremskåpan är den ökade höjden), jag skall modifiera kåpan och svetsa om den så man inte får in någon skit innanför kamremskåpan.
Mvh Peter
Posted: 13 Jan 2011, 15:57
by Pimplaren
Den är grym!
Gott med lite mera mos nu då?
Posted: 21 Jan 2011, 14:47
by Mitzu
Pimplaren wrote:Den är grym!
Gott med lite mera mos nu då?
Tackar!
Skall bli skönt att äntligen ha lite mos också.
Då har det lagts en smaskig beställning från PPF-grabbarna:
Turbo Precision 6265BB
T4 twin packning
Billet oljereturfläns
3.5” v-bandsfläns och klamma
Precision 46mm wastegate
Bosch 044 bränslepump
6st 115R T-spolar med kontakter
Laddtrycksventil inkl slangnipplar och ljuddämpare
PPF 50mm blackline dumpventil
Sedan har vi beställt lite skit från Eric´s performance:
Cometic grenrörspackning
Cometic Insugspackning
Ny Oljepickup inkl packning
Original termostat
Sedan en SPEC stage 3+ koppling från Ultrarev.
Väntar även på grenrör från turbobanditen, sedan när allt anlänt så kan vi börja bygga ihop puffran.
Motorn sitter iaf i motorstativet sedan förra helgen och motorfästen, generator mm sitter på plats.
Posted: 21 Jan 2011, 14:54
by P.Herrdahl
Har läst din tråd på Z, grymt imponerad av ditt arbete.
Välkommen till PPF också!
Mvh.
Posted: 21 Jan 2011, 18:14
by Andy_b
ja välkommen hit
ska bli kul att se när det blir klart
borbos rb30 va ju kul att köra iaf
Posted: 21 Jan 2011, 19:30
by BRUZZE
dra på trissor.. har du å din japs hittat hit..
kul me nya snurran. får man se dig på gatan ngt i sommar då?
Posted: 21 Jan 2011, 19:52
by Mitzu
Hollizini: Tackar
Andy_b wrote:ja välkommen hit
ska bli kul att se när det blir klart
borbos rb30 va ju kul att köra iaf
Jag gillade inte Ulf´s RB30 pga den tungspoolade T51r turbon, då går storebror Lasses RB26 bättre med uppskattningvis 500hk på hjulen och kanonfint register med grymt vrid från 3500-8000rpm, bilfan drar som en oxe hela registret och kommer lika fint oavsett växel.
Visst Ulf plockar över 600hk på hjulen och 700nm men registret är 5500-6800rpm vilket inte är någon hit.
Skall ge Ulf en sväng i Yxan i sommar så hn tänker om gällande T51 agget.
BRUZZE wrote:dra på trissor.. har du å din japs hittat hit..
kul me nya snurran. får man se dig på gatan ngt i sommar då?
Visst seru,
Inge gata, rattlåsracing lockar heller inte + att bilen saknar svenska skyltar etc.
När får man se dig och din "quattrodvärg" på bana är snarare frågan
Posted: 21 Jan 2011, 21:57
by BRUZZE
Mitzu wrote:BRUZZE wrote:dra på trissor.. har du å din japs hittat hit..
kul me nya snurran. får man se dig på gatan ngt i sommar då?
Visst seru,
Inge gata, rattlåsracing lockar heller inte + att bilen saknar svenska skyltar etc.
När får man se dig och din "quattrodvärg" på bana är snarare frågan
bilen behöver inte vara öaglig för lite kvälls rejs
jo men tanken är väl att den ska testats på bana me så vi får väl se om man hänger me, bilen är nog potent så det räcker, värre me mig hehe
Posted: 21 Jan 2011, 22:14
by Andy_b
uffes bil var inte alls bra register i
men jag tror inte det berodde så mycket på turbon utan mer kammarna som var på tok fel för den maskinen
han fick ladd strax efter 3k men det höll sig på ca 0,2bar och vid 5k varv så hoppade det upp på 1,5bar
sjukt svårkört men ATTANS vad det small på när den kom
kammarna hade sin effekt peak på 7200rpm och då kanske det är dumt att bara varva 7k. så ett varvstopp på 8500 och e85 i tanken så tror jag han skulle nå 1000hk
storebror borbos bil har jag alldrig fått nöjet att ens åka i:(
Posted: 21 Jan 2011, 23:37
by Mitzu
Andy_b wrote:uffes bil var inte alls bra register i
men jag tror inte det berodde så mycket på turbon utan mer kammarna som var på tok fel för den maskinen
han fick ladd strax efter 3k men det höll sig på ca 0,2bar och vid 5k varv så hoppade det upp på 1,5bar
sjukt svårkört men ATTANS vad det small på när den kom
kammarna hade sin effekt peak på 7200rpm och då kanske det är dumt att bara varva 7k. så ett varvstopp på 8500 och e85 i tanken så tror jag han skulle nå 1000hk
storebror borbos bil har jag alldrig fått nöjet att ens åka i:(
Varvstoppet på 6800rpm var satta pga originalstakarna som inte pallar mer än 7000rpm. Men nu har maskin fått H-profil stakar med ARP L19 bultar så maskin skall palla att varvas mer än 7000rpm.
När jag körde Ulfs RB30 på kinnekulle så började laddet komma vid 4500 och hade fullt ladd (1.2bar) vid 5500rpm.
Posted: 26 Jan 2011, 22:50
by Mitzu
Wooohoooo!
sms säger att det ligger smaskigt paket och väntar på mig från Avesta
I helgen skall nya lekbilen få smaka is:
Muhahaha!
Posted: 26 Jan 2011, 22:57
by Andy_b
Mitzu wrote:Andy_b wrote:uffes bil var inte alls bra register i
men jag tror inte det berodde så mycket på turbon utan mer kammarna som var på tok fel för den maskinen
han fick ladd strax efter 3k men det höll sig på ca 0,2bar och vid 5k varv så hoppade det upp på 1,5bar
sjukt svårkört men ATTANS vad det small på när den kom
kammarna hade sin effekt peak på 7200rpm och då kanske det är dumt att bara varva 7k. så ett varvstopp på 8500 och e85 i tanken så tror jag han skulle nå 1000hk
storebror borbos bil har jag alldrig fått nöjet att ens åka i:(
Varvstoppet på 6800rpm var satta pga originalstakarna som inte pallar mer än 7000rpm. Men nu har maskin fått H-profil stakar med ARP L19 bultar så maskin skall palla att varvas mer än 7000rpm.
När jag körde Ulfs RB30 på kinnekulle så började laddet komma vid 4500 och hade fullt ladd (1.2bar) vid 5500rpm.
då måste du kört bilen strax innan den rasade
började bli mysko mot slutet
det var jag som var ner och mappade hans bil hos ärtan
blir nog bra snyt i den när nya maskinen blir hel igen
ser fram imot att se din bil smiska varv sen
så kämpa på så ja får se den i sommar
Mvh anders
Posted: 27 Jan 2011, 22:04
by Mitzu
Idag hämtades paketet från PPF på lokala postkontoret innehållande bla:
Posted: 08 Feb 2011, 22:06
by Mitzu
Mer och mer delar börjar droppa in.
Grenröret från ajdén är nästan klart, skall blästras och så innan det skickas.
Posted: 08 Feb 2011, 22:25
by Pimplaren
Så Roman gjorde inget grenrör till dig?
Kom på en sak.. varför sitter "original kolvar och stakar" i motorn? är dessa stadiga?:)
Posted: 09 Feb 2011, 10:26
by Mitzu
Pimplaren wrote:Så Roman gjorde inget grenrör till dig?
Kom på en sak.. varför sitter "original kolvar och stakar" i motorn? är dessa stadiga?:)
Nope, Roman fick inte tummen ur så jag ledsnade på att vänta....
Original kolvar och stakar pallar med 600hk och max 7000rpm så med vårt effektmål behövs inget biffigare.
Posted: 09 Feb 2011, 12:59
by Magnaten
ahhh, är det en sån där ny tuff hyundai jag skådar