Page 1 of 11
Crossfrågor
Posted: 12 Jan 2011, 20:40
by pelko
Har en arbetskamrat som varit framgångsrik crossförare för ett par år sedan. Han tänkte börja köra lite igen och tyckte jag skulle haka på och lära mig. Har alltid velat börja köra så vem vet hur detta slutar.
Vi blocketkollade lite hojar kring 20k och man får ju 04'or för de pengarna.
Vad hade ni köpt för 20k? 4t, 2t?
Är ganska nybörjare, kört lite tidigare men inget seriöst. Vill dock ha något att växa i så 50cc går bort.
Tips?

Posted: 12 Jan 2011, 20:51
by Mikael c
Satsa på en välbehållen hoj som gått så lite som möjligt och som verkar välservad.
Kan bli riktigt dyrt ifall det rasar direkt.
Posted: 12 Jan 2011, 21:01
by Bäckis
Du är vuxen, 450 är enda alternativet kan jag lova såvida du inte bara ska åka på is och hårdbana.
Lägg lite till. 25 så får minst 06.
Posted: 12 Jan 2011, 21:11
by pelko
Tappar en 25k 06'a mkt mer värde om man sköter den?
Tips på märken och modeller att kolla extra på?
Posted: 12 Jan 2011, 21:14
by nicke.t
450 4t helt klart,tycker man får mycke hoj för pengarna,dom sjunker ju fort i värde.
Posted: 12 Jan 2011, 21:15
by e30Tompa
Kika lite också på enduromx.com lite mer seriöst intryck osv av folk som verkligen kör hoj och brukar veta vad det handlar om.
Sen får du tänka att lyckas rasa en 4T blir det inget roligt hål i plånboken medans en 2T går det vanligtvis att få ihop lite enklare och billigare.
Men hade priset i rasfrågan inte varit i tanken hade jag utan tvekan valt en 250/450 4takt att börja lattja med. Dom är nått så grymt fina och smidiga istället för att börja lattja med en 2taktare som kräver mer koppling och varv och man vill börja exprimentera
Där har du min åsikt iallafall

Posted: 12 Jan 2011, 21:39
by Bäckis
Jag har alltid åkt Suzuki och aldrig haft ett enda fel. Är inne på fjärde 4-taktsmaskinen på rad. Byt olja, filter och luftfilter ofta så går de länge.
Min -08 450 bytte jag in mot en ny nu i höstas och den hade jag kört ca 80 timmar på utan något annat än ren service.
Har tänkt köra 100 timmar i år på den nya om jag hinner och inte går sönder i kroppen

Posted: 12 Jan 2011, 22:08
by Pyrro
Ser ingen anledning att köra 2-t.
Motorstorlek är givetvis beroende på vad du ska använda den till.
Själv är jag svag för KTM.
Åkt 250sxs, 525sx och 450sxf.
Haft massa andra maskiner också, men gillar KTM då det har varit lätt att få tag i delar osv till vettiga priser.
Posted: 12 Jan 2011, 22:38
by Mikael c
Tycker som bäckis att du borde satsa på en 450 i 25k klassen.
Oftas brukar folk inte använda dom fullt ut så dem slits inte på samma sätt.
Posted: 12 Jan 2011, 22:41
by halvordsson
Ska du köra crossbana eller enduro?
Crossbana kan du väll i stort sett satsa på vilken cykel som helst men roligast och mest ekonomiskt är nog 2T
Men ska du däremot köra enduro så är 450 åt helvete för stort, speciellt för dig som nybörjare! Då SKA du ha en 250 4T. Och köp ingen 2T för att köra enduro, riktigt jobbigt svaga maskiner för att fräsa runt i skogen så man måste hålla varvet uppe hela tiden för att inte få tjuvstopp...
Och tjuvstopp vill man INTE ha efter ett par varv i skogen
Posted: 12 Jan 2011, 22:44
by johankihl
Köp en Japanare. Vad som helst som är gult, rött, blått eller helst grönt funkar. Som Bäckis säger, satsa på nyare än 06 så får du en vettig hoj. När jag började åka 28 år gammal valde jag att köpa en 250 4t (2007 Kawasaki). Konstaterade redan efter någon månad att jag är vän av kraft och provkörde 450 en gång, sedan var jag såld. Köpte min kx450f en vecka senare och ångrar det inte en sekund.
Om du är beredd att lägga ytterligare 5k så får du något som revolutionerade MX världen, EFI, en hoj med sprut är sjukt mycket trevligare. Strul aldrig och behöver inte bestyckas om på vinter osv!
Min erfarenhet och känsla säger att KTM kan bli dyrt. Har många vänner som haft problem med de orangea. Främst motor relaterade problem.
Posted: 12 Jan 2011, 22:55
by pelko
Tanken är, om det nu blir av, att köra mest bana men jag är sugen på prova lite enduro.
Är lite som Kihl, vänjer mig fort vid effekter. Inte för att jag kört någon modernare 250 4t eller 450 4t men jag tror man kommer "ångra" sig att man inte köpte 450 direkt efter ett tag.
Det är lätt att gå upp i pris hela tiden, tänkte hålla mig kring 20, absolut max 25k.
Hur kan en 2t vara mer ekonomisk än 4t? Är inte slitaget mycket värre på en högvarvig 2t?
Posted: 12 Jan 2011, 22:58
by halvordsson
pelko wrote:
Hur kan en 2t vara mer ekonomisk än 4t? Är inte slitaget mycket värre på en högvarvig 2t?
Delarna kostar en bråkdel jämfört med delarna till en 4T så jag rasar mkt hellre en 2t än en 4t
Posted: 12 Jan 2011, 23:23
by Pilliam
När jag körde fmx (hoppade) körde vi 2t 250 för att de var mer ettriga och det behövde man när man skulle hoppa långt på ramp, men nu för tiden kör ju de flesta även ramp med 4t.
Några märken (honda, kawasaki) har ju slutat tillverka 2t för att 4t är så överlägsna på alla områden.
Men det är ju sant med delar..
Posted: 12 Jan 2011, 23:31
by shomakie
Ja kör Honda 250 2-takt och skulle aldrig byta till 4t!
Kör jämt mot nyare 450 4t och nå speciellt kopplingsköra på bana tycker ja inte ja har märkt av!
enbart öppnat cylindern och borstat av sot och sen ihop utan packning utan bara packningskladd och går som ett skott!
Posted: 12 Jan 2011, 23:48
by Marco Garver
pelko wrote:Tanken är, om det nu blir av, att köra mest bana men jag är sugen på prova lite enduro.
Är lite som Kihl, vänjer mig fort vid effekter. Inte för att jag kört någon modernare 250 4t eller 450 4t men jag tror man kommer "ångra" sig att man inte köpte 450 direkt efter ett tag.
Det är lätt att gå upp i pris hela tiden, tänkte hålla mig kring 20, absolut max 25k.
Hur kan en 2t vara mer ekonomisk än 4t? Är inte slitaget mycket värre på en högvarvig 2t?
För en ovan chaufför är det vettigt att ta en effektsvagare maskin tex 250 4T då den är betydligt snällare. 450 4T har sjukt mycket effekt & kastar gärna av en ovan chaufför.
Cross är skitkul
/M
Posted: 13 Jan 2011, 01:20
by Fredh-Holma
Vad ni snackar effekt hit och dit. En som inte kört cross, på en lite mer seriös nivå har inte användning av det värsta.
Du åker inte snabbare om du inte har kontrollen för det.
Att vänja sig vid effekten och vilja ha mer kommer du nog inte göra för en du har kört ett bra tag och kör skiten ur hojjen du har, för att göra det ska du vara riktigt duktig.
Så jag tycker du ska kolla på:
Pris
Skick
För vilket märke som gäller kommer du få höra alla märken som det körs med!
Det är en smaksak och gillar man en viss hoj av ett visst märke kommer man ganska säkert köra vidare på det senare också.
Kolla bara på banorna?
Alla kör ju olika och säger att deras märke är bäst.