PPF E21 Drag 7.881@285km/h !!!!Såld!!!!
Posted: 11 Jan 2011, 21:18
Nu har vi kommit så långt i uppdateringarna av denna bil att det är dags för en tråd.
Har alltså köpt tillbaka bilen allt började med för 15 år sedan, och vi har jobbat på med den när tid funnits.
Nya motorkonceptet:
S50B32 med bla:
3,2 vevaxel, balanserad
Verdistakar
CP kolvar
Gördel med ARP
ARP toppbult
Pyramidringat block
PPF ventilfjäderkit och retainers
Nya kamaxelprofiler
Radiesäten av FP Engines, som vanligt
Supertech ventiler
Utvändiga grejorna i stort:
Vatten intercooler
PPF plenum i 5mm alu
PPF grenrör i rostfritt
Precision 8285 Billet ball bearing turbo
Precision 66mm wastegate
PPF Blackline 75mm dumpventil
Vi-pec V88 med VAG spolar
Bosch nya 2000cc superspridare
Torrsumpssmörjning med massa godis från bla ARE
Bränslesystem:
4 gallon fuelcell, dubbla Aeromotive eliminatorpumpar, Aeromotive regulator samt AN kopplingar och slang.
Drivlina:
Transmission Specialties Powerglide
Fet racekardan med 1350 kors
Bakaxel med 9,3 kronhjul, 31 splines Strangeaxlar
Bromsar:
Små Wilwood ok med Wilwood skivor både fram och bak, fram på helt nytillverkade nav med bellsmonterad skiva ( Ritat av Robin Melin och producerad av Magnaten).
Bromsskärm, såklart!
Stötdämpare:
Fram: Specialtillverkade fjäderben med nya alu topplager med länklager(Ritat av Robin Melin, producerade av Magnaten) AVO fjädrar.
Bak:
Koni SPA1, AVO fjädrar.
Fälgar:
Weld Pro star
Däck:
Fram, frontrunners
Bak: M/T ET drag 10,5x31" wide
Inredning:
Nya hjulhus och plåtintäckning av Jimpa. Kolfiberinstrumentbräda som ska flockas. Cobra stol, Sparco bälte och ratt.
Chassie:
7.50 taggad. Nu uppdaterad med funnycarbur av Jimpa och Hulta. Några fler rör ska i nu golv mm.
Målsättning 2011:
En sjua, och vi får väl hoppas att det går.
Återstår nu lackering in och utvändigt i PPF enhetskulör samt bromsning av motorn som vi hoppas få starta imorgon.....
Har tagit massa bilder som kommer upp imorgon!
Passar även på att tacka Ärtan, Jimmy, Magnaten, Robin, Jimpa och Hulta för det vi tillsammans åstadkommit hittills. Funkar det som det ser ut så är vi hemma
Har alltså köpt tillbaka bilen allt började med för 15 år sedan, och vi har jobbat på med den när tid funnits.
Nya motorkonceptet:
S50B32 med bla:
3,2 vevaxel, balanserad
Verdistakar
CP kolvar
Gördel med ARP
ARP toppbult
Pyramidringat block
PPF ventilfjäderkit och retainers
Nya kamaxelprofiler
Radiesäten av FP Engines, som vanligt
Supertech ventiler
Utvändiga grejorna i stort:
Vatten intercooler
PPF plenum i 5mm alu
PPF grenrör i rostfritt
Precision 8285 Billet ball bearing turbo
Precision 66mm wastegate
PPF Blackline 75mm dumpventil
Vi-pec V88 med VAG spolar
Bosch nya 2000cc superspridare
Torrsumpssmörjning med massa godis från bla ARE
Bränslesystem:
4 gallon fuelcell, dubbla Aeromotive eliminatorpumpar, Aeromotive regulator samt AN kopplingar och slang.
Drivlina:
Transmission Specialties Powerglide
Fet racekardan med 1350 kors
Bakaxel med 9,3 kronhjul, 31 splines Strangeaxlar
Bromsar:
Små Wilwood ok med Wilwood skivor både fram och bak, fram på helt nytillverkade nav med bellsmonterad skiva ( Ritat av Robin Melin och producerad av Magnaten).
Bromsskärm, såklart!
Stötdämpare:
Fram: Specialtillverkade fjäderben med nya alu topplager med länklager(Ritat av Robin Melin, producerade av Magnaten) AVO fjädrar.
Bak:
Koni SPA1, AVO fjädrar.
Fälgar:
Weld Pro star
Däck:
Fram, frontrunners
Bak: M/T ET drag 10,5x31" wide
Inredning:
Nya hjulhus och plåtintäckning av Jimpa. Kolfiberinstrumentbräda som ska flockas. Cobra stol, Sparco bälte och ratt.
Chassie:
7.50 taggad. Nu uppdaterad med funnycarbur av Jimpa och Hulta. Några fler rör ska i nu golv mm.
Målsättning 2011:
En sjua, och vi får väl hoppas att det går.
Återstår nu lackering in och utvändigt i PPF enhetskulör samt bromsning av motorn som vi hoppas få starta imorgon.....
Har tagit massa bilder som kommer upp imorgon!
Passar även på att tacka Ärtan, Jimmy, Magnaten, Robin, Jimpa och Hulta för det vi tillsammans åstadkommit hittills. Funkar det som det ser ut så är vi hemma