Page 1 of 39

PPF E21 Drag 7.881@285km/h !!!!Såld!!!!

Posted: 11 Jan 2011, 21:18
by Bäckis
Nu har vi kommit så långt i uppdateringarna av denna bil att det är dags för en tråd.

Har alltså köpt tillbaka bilen allt började med för 15 år sedan, och vi har jobbat på med den när tid funnits.

Nya motorkonceptet:

S50B32 med bla:

3,2 vevaxel, balanserad
Verdistakar
CP kolvar
Gördel med ARP
ARP toppbult
Pyramidringat block
PPF ventilfjäderkit och retainers
Nya kamaxelprofiler
Radiesäten av FP Engines, som vanligt
Supertech ventiler

Utvändiga grejorna i stort:

Vatten intercooler
PPF plenum i 5mm alu
PPF grenrör i rostfritt
Precision 8285 Billet ball bearing turbo
Precision 66mm wastegate
PPF Blackline 75mm dumpventil
Vi-pec V88 med VAG spolar
Bosch nya 2000cc superspridare
Torrsumpssmörjning med massa godis från bla ARE

Bränslesystem:

4 gallon fuelcell, dubbla Aeromotive eliminatorpumpar, Aeromotive regulator samt AN kopplingar och slang.

Drivlina:

Transmission Specialties Powerglide
Fet racekardan med 1350 kors
Bakaxel med 9,3 kronhjul, 31 splines Strangeaxlar

Bromsar:

Små Wilwood ok med Wilwood skivor både fram och bak, fram på helt nytillverkade nav med bellsmonterad skiva ( Ritat av Robin Melin och producerad av Magnaten).

Bromsskärm, såklart!

Stötdämpare:

Fram: Specialtillverkade fjäderben med nya alu topplager med länklager(Ritat av Robin Melin, producerade av Magnaten) AVO fjädrar.

Bak:

Koni SPA1, AVO fjädrar.

Fälgar:

Weld Pro star

Däck:

Fram, frontrunners

Bak: M/T ET drag 10,5x31" wide

Inredning:

Nya hjulhus och plåtintäckning av Jimpa. Kolfiberinstrumentbräda som ska flockas. Cobra stol, Sparco bälte och ratt.

Chassie:

7.50 taggad. Nu uppdaterad med funnycarbur av Jimpa och Hulta. Några fler rör ska i nu golv mm.


Målsättning 2011:

En sjua, och vi får väl hoppas att det går.

Återstår nu lackering in och utvändigt i PPF enhetskulör samt bromsning av motorn som vi hoppas få starta imorgon.....


Har tagit massa bilder som kommer upp imorgon!

Passar även på att tacka Ärtan, Jimmy, Magnaten, Robin, Jimpa och Hulta för det vi tillsammans åstadkommit hittills. Funkar det som det ser ut så är vi hemma ;)

Posted: 11 Jan 2011, 21:21
by baumgardt
släng upp lite bilder så man får se pärlan :D

Posted: 11 Jan 2011, 21:23
by Jørg1e30
Driiit rått! Blir meget intresant og se hvordan motorkonseptet virker :D

Posted: 11 Jan 2011, 22:04
by bmw545tic
bara och säga till om du vill ha monstret lackat :D

Posted: 11 Jan 2011, 22:07
by Bäckis
bmw545tic wrote:bara och säga till om du vill ha monstret lackat :D


Tackar, men har ju privatlackerare redan :)

Posted: 11 Jan 2011, 22:10
by bmw545tic
aaaah förstod det :D

Posted: 11 Jan 2011, 22:12
by moonzhine
Ska bli kul att se vad denna s50 kommer leverera :)

Posted: 11 Jan 2011, 22:24
by Fredriktak
Frääänt :)

Posted: 11 Jan 2011, 22:29
by pelko
Ser som fan fram emot att se den köra i sommar :)

Posted: 11 Jan 2011, 22:36
by johankihl
Nu längtar man inte mindre till sommaren. Tänker mig in när jag spänner åt det lite för luftiga bältet och tar plats i stolen för att spaka en fin sjua. Tack för att du ger mig möjligheten att köra din bil Andreas!

Re: PPF E21 Dragrace.

Posted: 11 Jan 2011, 22:39
by Joachim
Bäckis wrote:Har tagit massa bilder som kommer upp imorgon!


Nått nytt ni börjat med eller? :lol:

Posted: 11 Jan 2011, 22:59
by johankihl
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Posted: 11 Jan 2011, 23:01
by _2499
stenhård!

Posted: 11 Jan 2011, 23:32
by Dawe_A
fyfan vad grym :shock:

Posted: 11 Jan 2011, 23:37
by Wiic
Helt jävla insane! :)

Posted: 11 Jan 2011, 23:39
by Bäckis
Bilen och en del motordelar såsom plenum, ena tryckröret, rtermostathus, vattenrör och kylare ska pulverlackeras efter vi testat att allr funkar så finishen ska upp några snäpp vad det lider.

Posted: 11 Jan 2011, 23:44
by Dawe_A
har ni något effektmål?