Page 1 of 1
Hur stor IC ska man ha?
Posted: 15 Dec 2005, 09:28
by BMW_320turbo
Har en som är 72cm bred och 48cm hög, Hur mycket ska jag använda mig av? Tänkte ta ut en effekt på ca 400-450hk
Posted: 15 Dec 2005, 10:27
by M3JONAS
Beror på var du tänka att ha den och om den får plats. Hur tjockt är cellpaketet?
Är den 72cm bred kommer du få problem att få in den på en e30 då avståndet mellan rambenen är 68cm.
Posted: 15 Dec 2005, 10:54
by bemmerfanatic
as large as posible!!
Posted: 15 Dec 2005, 12:04
by BMW_320turbo
6,5cm tjockt är cellpaketet
Posted: 15 Dec 2005, 15:41
by BMW_320turbo
Är det ingen som har några råd?
Posted: 15 Dec 2005, 15:43
by BmW[RsR]
Alltså jag har hört att man kan få turbo lagg om man har för stor!?
Rätta mig om jag har fel.
/mvh jonas
Posted: 15 Dec 2005, 16:34
by Henka.
De man skulle tappa i respons är nog bara marginellt. De beror ju lite på hur bra intercoolern flödar. Hur galvarna är konstruerade är nog det mest viktiga. Gissa vilken av dessa som har bättre flöde:
http://www.davecompton.com/images/Saab_intercooler.jpg
http://www.sssautomotive.com.au/images/halfcuts/avenir_intercooler.jpg
Men kör med så stor som du får rum med, de e min rekommendation
Posted: 15 Dec 2005, 17:39
by Ticco
BmW[RsR] wrote:Alltså jag har hört att man kan få turbo lagg om man har för stor!?
Rätta mig om jag har fel.
/mvh jonas
Det dær e bara skrønor...
Posted: 15 Dec 2005, 18:39
by BMW_320turbo
hur mycket ska jag använda mig av då?
Posted: 15 Dec 2005, 21:46
by BmW[RsR]
ok Det var tydligen skitsnack.
Hur mkt hk ska du ha?
Onödigt med en monster intercooler om du bara ska köra 300hk.
/mvh jonas
Posted: 16 Dec 2005, 16:34
by xelerator
de e ju sant att det kan ta längre tid att få fullt ladd om man har en alldelles för stor IC i förhållande till hur mycket man laddar...
tex e de helt onödigt att ha en monster IC på 100x30x10 om man laddar typ 0.5....
man ska ju bygga upp tryck i tryckrören o IC osv, o använder man en för stor IC o för grova tryckrör när man har låga laddtryck tr de längre tid o få upp trycket i dem...
lite annat o tänka på:
Säg att du har en IC med verkningsgraden 70%, dvs en förslust på 30%..
sedan ökar du storleken med 10%, då kommer verkningsgraden bli, den ”gamla” verkningsgraden plus 10% av förlusten.
Alltså skulle en storleksökning med 10% innebära att den nya verkningsgraden ökar till 0.7+(0.1x0.3)=0.73=73%.
Verkningsgraden har alltså ökat med 3 %..
Posted: 16 Dec 2005, 16:41
by BMW_320turbo
har turbo och spridare för ca 400-450hk
Posted: 17 Dec 2005, 16:07
by bemmerfanatic
Posted: 17 Dec 2005, 17:01
by BMW_320turbo
Är det ingen som har något råd lr?