Page 1 of 4

BMW 330xd Sothoran

Posted: 10 Jan 2011, 15:55
by M3JONAS
Blev en diesel med fyrkraffs som bruksbil och självklart kan man inte hålla fingrarna i styr...
Chippning är gjord och ny downpipe sitter på plats. Nästa steg är större ic och en elakare programvara.
M-tech2 front ligger och väntar på att få färg på sig innan den hamnar på bilen.

Bilder kommer!

Någon som har erfarenhet av att trimma diesel och som vet vad man kan göra mer med dessa maskiner? Är tyvärr 184 hästarsvarianten från början.

Posted: 10 Jan 2011, 17:25
by Magnaten
ja nu när du har en driftsäker M3'a så tycker jag du är värd ett till projekt.. sothora FTW

Posted: 10 Jan 2011, 17:58
by Rikard B

Posted: 10 Jan 2011, 18:13
by JohnE
Rikard B wrote:säger bara så här http://www.youtube.com/watch?v=qGM3QA5z3YM :lol:
Och på det svarar jag:
http://www.youtube.com/watch?v=8kHIvV4crdM

Posted: 10 Jan 2011, 18:40
by Rikard B
JohnE wrote:
Rikard B wrote:säger bara så här http://www.youtube.com/watch?v=qGM3QA5z3YM :lol:
Och på det svarar jag:
http://www.youtube.com/watch?v=8kHIvV4crdM
satan vilket ljud man kanske skulle kolla om det finns medicin mot diesel allergi 8)

Posted: 10 Jan 2011, 20:34
by M3JONAS
Rikard B wrote:säger bara så här http://www.youtube.com/watch?v=qGM3QA5z3YM :lol:
Haha, va får alla allt skit ifrån? ;)

Posted: 10 Jan 2011, 20:40
by M3JONAS
Magnaten wrote:ja nu när du har en driftsäker M3'a så tycker jag du är värd ett till projekt.. sothora FTW
Tack Mange! Skönt att man har ditt stöd ;)

Posted: 10 Jan 2011, 20:41
by M3JONAS
Såhär ser bilen ut nu med svartlackade orghjul:
Image
Image

Plockade bort EGR ventilen som stryper flödet och skitar ner insuget:
Image

En av tre kissemjau fick flytta hemifrån:
Image

Posted: 10 Jan 2011, 21:15
by Pimplaren
Stabilt! att du orkar :)

Posted: 10 Jan 2011, 21:42
by moonzhine
fränt..
borde väl vara rätt stor skillnad mot org redan nu? :)

Posted: 10 Jan 2011, 21:45
by M3JONAS
Pimplaren wrote:Stabilt! att du orkar :)
Orkar?? Haha, det tråkiga nu är bara att M3:an får stå och skämmas... :(

Posted: 10 Jan 2011, 21:46
by Pimplaren
M3JONAS wrote:
Pimplaren wrote:Stabilt! att du orkar :)
Orkar?? Haha, det tråkiga nu är bara att M3:an får stå och skämmas... :(
Överskotts energi!

Blev din IX såld förresten?

Posted: 10 Jan 2011, 21:50
by M3JONAS
moonzhine wrote:fränt..
borde väl vara rätt stor skillnad mot org redan nu? :)
Går skapligt iaf, men måsta ladda på lite mer och framförallt vill motorn ha mer soppa så det trycker på lite mer :)
Knepigt det där med diesel, funkar ju inte riktigt som i bensinvärlden eftersom motorn går med konstant överskott av luft.

Posted: 10 Jan 2011, 22:13
by johankihl
Grymt med lite rök. Har du kollat på kitten där man tillsätter Propane? Verkar vara något man kan köra med konstant och ger mer effekt.

Posted: 10 Jan 2011, 23:27
by M3JONAS
johankihl wrote:Grymt med lite rök. Har du kollat på kitten där man tillsätter Propane? Verkar vara något man kan köra med konstant och ger mer effekt.
Nope det har jag missat helt. Låter lite krångligt men kanske e bra?

Posted: 10 Jan 2011, 23:43
by JohnE
Till en början skulle jag nog kika på "bara" mer diesel och kallare luft. IC var visst på gång?

Ring Göran i Aneby, en välkänd diesel-tuner här i Sverige. Han har en 330D E90 nu, han har även haft en vass 330D E46, vill jag minnas, så han vet nog vilka steg som är att rekommendera.

0705 176 566

Posted: 11 Jan 2011, 00:52
by M3JONAS
JohnE wrote:Till en början skulle jag nog kika på "bara" mer diesel och kallare luft. IC var visst på gång?

Ring Göran i Aneby, en välkänd diesel-tuner här i Sverige. Han har en 330D E90 nu, han har även haft en vass 330D E46, vill jag minnas, så han vet nog vilka steg som är att rekommendera.

0705 176 566
Japp, ic är på posten någonstans, blir ingen monsterstor men minst 50% större än org blir det iaf.
Är det "dieselmeken" du menar? Jag mailade honom och han tyckte jag skulle snacka med v-tech för att få dem att göra en elak mapp. Kanske ska kolla med honom igen om han vet vad som sätter begränsningarna i maskineriet...