Page 1 of 4
Martin's - Bmw E30 327,6 5-Bult Turbo Bigbrake
Posted: 05 Jan 2011, 19:27
by martin.wangerud
Tjena!
Tänkte starta en lite projekttråd med mitt bygge.
Kan börja med att säga att bygget började för ca 2 år sedan.
Kraschade min dåvarande E30 som fick bli donator till den nya karossen som köptes för ca 1 år sedan.
Så här blev det
Posted: 05 Jan 2011, 19:33
by martin.wangerud
Köpte ny kaross som idag ser ut såhär ihopsatt.
Nu har bilen rullat denna sommar och står i vinter inför nya projekt.
Dax för en skottsäker bakvagn inkl. 5-bult o bigbrake på köpet
Posted: 05 Jan 2011, 19:36
by martin.wangerud
Håller just nu på med bakvagnen..
Är lite fundersam om jag behöver flytta infästningen till fjädern.
Posted: 05 Jan 2011, 19:40
by martin.wangerud
Fjäderben fram blev färdiga igår. RIKTIGT bra att 16" passar
Är ca 2-3 mm mellan oket och fälgen.
Posted: 05 Jan 2011, 20:04
by Koop
Ser najs ut. Vad är det for ok/skivor du kör med?
Posted: 05 Jan 2011, 21:07
by martin.wangerud
Koop wrote:Ser najs ut. Vad är det for ok/skivor du kör med?
Fram: Brembo 4-kolv. Saab 9-3 Aero skivor
Bak: Bmw 540 bakok. Bmw 328 touring e46 skivor
Posted: 05 Jan 2011, 21:29
by martin.wangerud
Re: Bmw E30 Turbo
Posted: 05 Jan 2011, 21:30
by Carlsson
martin.wangerud wrote:Tjena!
Tänkte starta en lite projekttråd med mitt bygge.
Kan börja med att säga att bygget började för ca 2 år sedan.
Kraschade min dåvarande E30 som fick bli donator till den nya karossen som köptes för ca 1 år sedan.
Så här blev det
Jag känner igen den bilen gött att du inte tappade gnistan efter rullningen
hoppas att bilen kommer ut till sommaren igen
Posted: 05 Jan 2011, 21:34
by martin.wangerud
Igår blev det en resa till Göteborg och hämta växellåda!
Blev en till Getrag 260. Tycker den fungerar relativt bra.
Har funderat på ZF men tror inte jag kommer få så bra utväxling.
Får se ifall den åker i nu i vinter...
Re: Bmw E30 Turbo
Posted: 05 Jan 2011, 21:36
by martin.wangerud
Carlsson wrote:martin.wangerud wrote:Tjena!
Tänkte starta en lite projekttråd med mitt bygge.
Kan börja med att säga att bygget började för ca 2 år sedan.
Kraschade min dåvarande E30 som fick bli donator till den nya karossen som köptes för ca 1 år sedan.
Så här blev det
Jag känner igen den bilen gött att du inte tappade gnistan efter rullningen
hoppas att bilen kommer ut till sommaren igen
Hehehe.. tappa gnistan kan man lungt säga.
4 vippor gick av vid varvstopp som tvärlåste motorn.. Inte bra när ena bakhjulet låg i gruset. Blev en ganska tvär omvändning :/
Posted: 05 Jan 2011, 21:40
by martin.wangerud
Kan ju erkänna att det var gött endå...För då blev jag av med den karossen som jag inte gillade. (4-dörr+rost) Så fick jag en anledning att skaffa ny. (Tanten)
Posted: 05 Jan 2011, 22:05
by martin.wangerud
Sedan lite mer bilder från Renovering / Bygge.
Kom en ask med vippor, fjädrar och retainers från PPF.
Toppen kom nysvetsad, planad och även en liten z45 kamaxel fick plats.
Pojken fick givetvis hjälpa till
Posted: 05 Jan 2011, 22:18
by nicke.t
sjyst me egen mec.
Posted: 05 Jan 2011, 22:25
by martin.wangerud
nicke.t wrote:sjyst me egen mec.
JA
Har 2 i mek-teamet.
Perfekt när man borrat i insuget och inte kommer in med handen för att slipa av faserna!
Posted: 05 Jan 2011, 22:31
by martin.wangerud
Fick bli en bild på inredningen som damen gjort till mig.
E30 COLOR CONCEPT!
Posted: 05 Jan 2011, 22:44
by Casy
snygga stolar, gillart!
Posted: 05 Jan 2011, 22:56
by JWSE30
martin.wangerud wrote:Så här ser maskinen ut! EN M20!!!
Och sedan några bilder från i somras när vi bänkade den.
Vad blev det för effekt?
Lite mer info om motorbygget kunde vara intressant
Trevlig bil