Page 1 of 6

Team Run} Bmw 2002 -75 306hk/498nm

Posted: 30 Dec 2010, 13:41
by lenin
Motorn 2012:
* Volvo vit4:a från s40 (B4194T)
* SPM h-profilstakar
* Viktade kolvar
* 1000cc delphi spridare
* kkk24 turbo från v70r 05-
* Laddar 1.2bar just nu
* saab 900 helalu ic
* Link G4 atom
* 3" raka rör från turbon
Drivlina:
* ZF låda från bmw diesel
* Tilton tryckplatta med 6 pucks sinter

Motorn 2011:
* B230ft block
* 405 topp med v-kam
* 1000cc delphi spridare
* 16t turbo
* saab 900 helalu ic
* Link G4 atom
* 3" avgas från turbon med en dämpare
Drivlina:
* m47 låda(bytt 1 gång iår)
* Standard bakvagn me svetsdiff

Detta följande är som jag skrev när jag köpte bilen. Men tider förändras som ni vet:

Lever i hus med min sambo sedan ca 2 år och har en grabb på 1.5 år. Själv är jag 24. Bilar blev mitt liv när jag började fordonsprogrammet o hållt på med de mer eller mindre sedan dess. Nu för ca 1 år sen startade jag egen firma som bilmeck, investarade i en autocom pro och däckmaskiner. Har fortfarande ett heltidsjobb på helgerna så fritiden kommer när företaget tillåter.
Nog om mig över till bilen.

Det är en bmw 2002 -75 som jag bytte med Dallo hör på forumet, rikigt sjysst kille måste ja säga, levererades hem till garaget kostnadsfritt.
Har varken kommit så långt i planer eller annat. Bilen startar inte för sprutet är urkopplat. Dom senaste 4 ägarna har försökt men ingen lyckats. Verkar vara en box från ett sprut som kräver varvsignal. Räcker alltså inte med hallgivaren som sitter i fördelaren just nu. Så det blir ett annat sprut, har dock inte bestämmt vilket ännu. Edit: Blev ett link g4 atom här från ppf :)

Motor 2010: (innan start)
b230 bottendel med 405 topp.
Egensvetsat insug
Omsvetsad sump
300cc spridare
t16 agg från 850
Bortkopplat sprut från minst 2 olika bilar, klippt och skarvad överallt.
I övrigt tror jag allt annat e originalt.

Jag har inte gjort nån direkt lista ännu men sprut står överst iaf. Tänkt köra med bilen nästa sesong så vill inte göra för mycke så den inte går att köra med alls. Rostlagning osv får antagligen vänta. Även bakvagn och framvagn får vänta, tänkte kolla hur mycke man måste modda för o få dit e30 grejjer.
Nån som vet vilken bakvagn som passar hyffsat, skriv gärna.

Lite kortfattat varför ja startar denna tråden.

1. Tips om 2002:or bla fram- och bakvagn, vilka andra går o använda?
2. Tips på vilket sprut jag ska använda för och få de så billigt som möjligt och med så lite strul som möjligt.
3. Tips på var man får tag i 2002 delar bäst och billigast.

När bilen införskaffades
Image

Städat ur
Image

Pallt upp för o kolla vad som finns under
Image

Synd me volvo motor men kan inte bli billigare
Image :) :)

I nuläge: Image

Posted: 30 Dec 2010, 15:27
by B00ST
Jaså har den bytt ägare igen =)

Posted: 30 Dec 2010, 15:35
by lenin
B00ST wrote:Jaså har den bytt ägare igen =)
Jo typ 5:e gången på 2 år. Du va den som Daniell köpte den av va? Skickade ett pm till dig. Skulle vilja prata lite med dig.

Posted: 30 Dec 2010, 16:22
by Goffy

Posted: 30 Dec 2010, 18:35
by lenin
Tackar Goffy! Alla tips e bra, har typ ingen koll på -02 serien.

Posted: 01 Jan 2011, 19:46
by lenin
Vet att ja la upp dum köptråd innan. Måste vara okejj o skriva här om tips om olika styrsystem. Vad rekomenderar ni? E de lönt o snåla o köpa ett ms eller ångrar man bara sig? Vipec ch vems e ju med i tankarna men handlar om lite mer pengar, men de e kanske värt de? Känns som de inte behöver vara ett über sprut till en sån här motor men ändå inget skit som man aldrig får igång.

Snälla ge mig lite tips då ja aldrig hållt på med eftermarknadssystem innan.

Posted: 02 Jan 2011, 09:52
by Doktorn
väger du mellan vipec och vems, köp vipec!!!! Enkel användning och god support. vill du bli elektronik-kunnig och förbannad, köp ms eller vems!

Posted: 02 Jan 2011, 12:46
by micke999
tror inte man får säga annat än vipec utan att änns meddelande raderas på den här sidan

Posted: 02 Jan 2011, 13:22
by Pimplaren
micke999 wrote:tror inte man får säga annat än vipec utan att änns meddelande raderas på den här sidan
sm4 såklart 8)

Posted: 02 Jan 2011, 14:02
by Bäckis
Vi säljer även Autronic till den som vill ha det. MS och VEMS bjuder på mer strul och skit i bänken på ett år än alla andra sprut tillsammans, trots att det kanske är max 10-20% som kör dem. Och ja, et är en ren SANNING.

Posted: 02 Jan 2011, 14:36
by jorgen
om du inte är kung på sprut så är det ju bara en regel som gäller:
Skaffa det sprutet som du vet att du får bäst support med. Har ju ingen betydelse om du köper ett sprut för en hel årslön när det börjar strula o ingen kan hjälpa dej

Posted: 02 Jan 2011, 19:06
by micke999
Bäckis wrote:Vi säljer även Autronic till den som vill ha det. MS och VEMS bjuder på mer strul och skit i bänken på ett år än alla andra sprut tillsammans, trots att det kanske är max 10-20% som kör dem. Och ja, et är en ren SANNING.
okej varför tas inlägg bort där man jämnfört sm4 med vipec?

självklart går inte vems eller ms att jämnföra med dom andra fina spruten finns en anledning att de kallas mega strul och mega skrot

Posted: 02 Jan 2011, 19:41
by Bäckis
Vet inte vad du snackar om, finns inga skäl att bort den typen av inlägg och inget som gjorts heller. De tål att jämföras.

Posted: 02 Jan 2011, 20:36
by knotan
ska det vara budget så satsa på et link g4 atom...


visst MS och vems är billigare, men vill du ha nått som garanterat funkar bra så får du vara beredd på att lägga lite mer pengar.

och jag lovar att det inte finns något som är så tråkigt som när man står still med bilen på en bankörning, som redan är betald, och allla polarna susar runt på banan medans ditt ms/vems buggar så du inte kommer ut från depån :evil:

kompletterar du med ett begagnat edis 4 från skroten så har du ju ett system som hänger med långt till väldigt lågt pris..

motorn i övrigt kommer nog klara av runt 250-300 häst med skaplig driftsäkerhet :wink:
minsta lilla missarna i mappningen eller att sprutet buggar å misständer så skjuter du den motorn ganska omgående... (antingen går en kolv eller så näcker du en vevstake. så det lönar sej ändå att lägga några kr extra på sprut

Posted: 03 Jan 2011, 11:37
by micke999
Bäckis wrote:Vet inte vad du snackar om, finns inga skäl att bort den typen av inlägg och inget som gjorts heller. De tål att jämföras.
haha okej säger du de så :lol:

Posted: 03 Jan 2011, 14:27
by lenin
Tackar för alla tycken! Nån som vet nått bra tips hur man får kärningen o förstå att de e detta ja måste ha oavsett va de kostar :)

Känns som man får mer för pengarna om man köper ett vipec gentemot link, 2,5k extra i sammanhanget känns som de kan vara värt om man får bättre grejjer. Som knotan sa vill man ju inte stå med datorn o krabba halva dagen av en bankörning.

Som de e nu står de mellan link o vipec. Rösta gärna A eller B!

Posted: 03 Jan 2011, 14:33
by Grefven
lenin wrote:Tackar för alla tycken! Nån som vet nått bra tips hur man får kärningen o förstå att de e detta ja måste ha oavsett va de kostar :)

Känns som man får mer för pengarna om man köper ett vipec gentemot link, 2,5k extra i sammanhanget känns som de kan vara värt om man får bättre grejjer. Som knotan sa vill man ju inte stå med datorn o krabba halva dagen av en bankörning.

Som de e nu står de mellan link o vipec. Rösta gärna A eller B!
är väl ingen skillnad mellan vipec och link förutom klistermärket på lådan. iaf till det du ska ha det till? kolla vilka funktioner du behöver bara.

fint att du fått kärringen till att lätta på börsen oxå, hur gör man det?