Page 1 of 3

5 bult e30 e30m3 vs e36 nav

Posted: 27 Dec 2010, 19:35
by Sjöstrand
läst igenom lite trådar om 5 bultskonvertering. för framnvagn=)

vad e det det för skillnad på e36 navet och e30m3 ? bygger m3 navet mindre ?

Har någon löst att man inte behöver någon distans bakom e36m3 skivorna?

har varken nav eller skiva så undrar den optimala kombinationen?

ska bygga adapter till brembo ok så behöver inte ta hänsyn till något ok som inte stämmer i hålen..

Posted: 27 Dec 2010, 21:24
by Strandholm
först och främst... är det fram eller bak du undrar över?

jag har m3e30 nav i bak och e36 nav i fram.

Posted: 27 Dec 2010, 21:27
by Sjöstrand
sorry.. framvagn=) vad kör du för skivor då?

Posted: 27 Dec 2010, 21:31
by Krillian
Strandholm wrote:Hjulupphängning:
*Fram*
-Originalmonterade fjäderben som byggs om till coilovers med kitt ifrån millway.se
-Hjulnav och lager ifrån M3 E36 3.0
-Specialtillverkad distanshylsa mellan fjäderbensaxel och hjullager föratt få dit hjullager.
-Specialtillverkad navlåsmutter föratt få stöd för det bredare lagret


*Fram*
-M3 E36 3.0 bromsskivor monterade med 5mm spacerplatta bakom skivan föratt förhindra kontakt med styrled.
-M3 E36 3.0 Bromsok
-Specialtillverkad adapter föratt montera M3 E36 bromsok
-M3 E36 3.0 Bromssköldar .
Styrleden är ett problem, drf många precis som strandholm har spacers bakom skivan.

Posted: 27 Dec 2010, 21:35
by Sjöstrand
ah okej.. man måste ha hylsan för att å dit lagret men vad är detta ?

Specialtillverkad navlåsmutter föratt få stöd för det bredare lagret ?

Posted: 27 Dec 2010, 21:58
by Krillian
Sjöstrand wrote:ah okej.. man måste ha hylsan för att å dit lagret men vad är detta ?

Specialtillverkad navlåsmutter föratt få stöd för det bredare lagret ?
hylsan är ju för att inner diametern på e36 är större än e30n. Där emot så har visa en kant på hylsan för att hjullagret skall hamna längre ut. Och kanske slipper spacers?

Verkar vara lite olika hur man gör, vet att dom hylsorna jag hade hemma en gång hade en liten kant på 3-4mm om ens det?. köpta av RoDe om jag inte har fel.

Posted: 27 Dec 2010, 22:50
by Strandholm
Image

Det finns såvitt jag vet 2 sorters hylsor föratt få på e36 nav samt hjullager på e30 spindel som folk använder sig av.
Bonjes variant som är en simpel välfungerande variant, och den som jag använde mig av.

Den jag använde mig av har fördelen att muttern kryper in under lagret och gör konstruktionen starkare vilket inte originalmuttern gör.

Bilder plus ritning:
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... c&start=17

glöm inte bort att använda längre hjulbultar om du använder spacer.

Posted: 27 Dec 2010, 23:03
by Sjöstrand
okej. la du en spacer mellan navet och bromskivan?

Posted: 27 Dec 2010, 23:11
by Strandholm
Sjöstrand wrote:okej. la du en spacer mellan navet och bromskivan?
Japp. Är man seriös så tillverkar man en med navcentrering men biltema spacers är billiga och fungerar.

Posted: 28 Dec 2010, 00:58
by RoDe
annars så kör man med 330 e46 skivor fram och slipper spacers då dom bygger mindre inåt. på köpet får man större skivor.

tror vissa förstått detta fel nu med spacer. spacer måste man använda ifall man använder sig utav m3e36 skivor fram.

kör med en hylsa fram med bonjes mått och nav från e36 på e30 fjäderbenen. inget annat som behövs. ingen specialmutter och inte heller spacer OM du nu inte kör med m3e36 skivor.

Posted: 06 Jan 2011, 14:12
by e30Tompa
Hej allihop,

Hoppas inte trådskaparn har nått emot att ja lånar tråden lite.

Är nämligen så att jag hittat mig ett par 5bult fälgar och jag har bara ett set av e30m3 fjäderben.. Så behöver all hjälp och info för att få ihop framvagnen!

Iom att ja inte alls är insatt i detta vilka e36 skivor osv kan man använda sig av?

Iom denna kärra ombyggnaden kommer att ske på så behöver jag inte direkt några m3 grejer. Funkar vanliga 325 grejer lika bra?

Och kommer denna ombyggnad att påverka ET:n nått så man bör tänka på fälgarna?

Samt är det någon som har nån pris ideé om vad en sånhär operation landar på, och är det någon som kan få fram en sånhär hylsa osv man behöver?

Tack på förhand

Posted: 08 Jan 2011, 11:33
by Sjöstrand
RoDe wrote:annars så kör man med 330 e46 skivor fram och slipper spacers då dom bygger mindre inåt. på köpet får man större skivor.

tror vissa förstått detta fel nu med spacer. spacer måste man använda ifall man använder sig utav m3e36 skivor fram.

kör med en hylsa fram med bonjes mått och nav från e36 på e30 fjäderbenen. inget annat som behövs. ingen specialmutter och inte heller spacer OM du nu inte kör med m3e36 skivor.
okej.. så om man kör ett samma "ET" på skivan som 330 e46 så behöver man ingen spacer?
så fall kan man köpa en stoptech skicka tex som är till en 330 e46 som är 330mm om man vill?=)

Re: 5 bult e30 e30m3 vs e36 nav

Posted: 04 Sep 2011, 20:48
by Caulev
Kan man då köra med M3 E36 bromsok?

Re: 5 bult e30 e30m3 vs e36 nav

Posted: 11 Sep 2011, 21:16
by hartge
vad ligger e30 m3 naven bak på för pris ??

Re: 5 bult e30 e30m3 vs e36 nav

Posted: 13 Sep 2011, 18:03
by e30Tompa
hartge wrote:vad ligger e30 m3 naven bak på för pris ??
Har för mig att summan ligger mellan 1500-2500:- st

Re: 5 bult e30 e30m3 vs e36 nav

Posted: 14 Sep 2011, 15:00
by M3JONAS
Jag har kört med 330 skivor samt ok och då hade jag spacer bakom skivan för att den skulle hamna mitt i oket. Tror fan att det är tight mot styrleden utan distans.

Re: 5 bult e30 e30m3 vs e36 nav

Posted: 14 Sep 2011, 15:09
by Thörn
M3JONAS wrote:Jag har kört med 330 skivor samt ok och då hade jag spacer bakom skivan för att den skulle hamna mitt i oket. Tror fan att det är tight mot styrleden utan distans.
Blir det samma om man har e36 styrväxel och styrleder?