Page 1 of 1
FRÄN MOTORKONSTRUKTION
Posted: 24 Dec 2010, 22:49
by jeenz
Posted: 24 Dec 2010, 22:52
by Bmw*Alex
Naaaaajs
mvh
Posted: 24 Dec 2010, 22:58
by jeenz
Inga fler problem med knäckta stakar
Iof så skulle lederna gå av så blire ping pong i tråget och ett deluxe ras på köpet men ball är den lösningen
Posted: 24 Dec 2010, 23:36
by M635 forever
Knäckta stakar....men hur är det då med belastningen på hävarmens mitt, då med dubbel belastning mot vad EN vevstake har då?
Hur mycket material är det i leden där två kolvar belastas, i jämförelse mot vad en vevstake klarar av!?
Är högst skeptisk till den konstruktionen,trots att det på avlägset håll påminner lite om en vankel, men där det finns lite mer material att tala om.
Posted: 25 Dec 2010, 09:23
by Franzén
Posted: 25 Dec 2010, 11:00
by Doktorn
Vilken jobbig ryckig jävel att koncentrera sig på så här på bakfyllan!
Denna är skum och naturligtvis en engelsk konstruktion för tåg.
http://www.youtube.com/watch?v=wBTF5Ps4Scs
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... _large.gif
Posted: 25 Dec 2010, 11:56
by guran
jag vet honda körde med nå udda lösning på mc motorerna förr med..
http://thekneeslider.com/archives/2010/ ... -for-sale/
Posted: 25 Dec 2010, 17:54
by Micke_e34
Franzén wrote:http://www.youtube.com/watch?v=bt9NGA0GhQo&feature=related
skum grej! men six stroke...hur tänkte dom då?
Posted: 25 Dec 2010, 20:53
by Bmw*Alex
Micke_e34 wrote:Franzén wrote:http://www.youtube.com/watch?v=bt9NGA0GhQo&feature=related
skum grej! men six stroke...hur tänkte dom då?
six stroke ? :s
mvh
Posted: 25 Dec 2010, 21:03
by Franzén
Sextakt låter jävligt skumt..
BRM hade en annan totalknasig motor.
En X16.
Posted: 25 Dec 2010, 21:42
by markus
Eller kanske H-16
Låter förövrigt helt galet skönt
http://www.youtube.com/watch?v=RBKUQPjQ16I
Posted: 25 Dec 2010, 22:10
by Franzén
H16 heter den kanske ja.
Heelt sick, den är inte på mer än 1,5 liter tror jag, och man överladdade den nå´t rent jävulskt.
edit: ser att det tydligen fanns en hel hop med olika utföranden...
3 liter och sugis osv.
Posted: 25 Dec 2010, 22:15
by markus
Japp kompressorladdad 1,5 liter 11500 varv och dom plocka ut ca 470 hk
Skönast motorer byggdes till F1 på 40-60 talet !
Sugmotorn var på 3 liter och gav liknande effekt som den med kompressor.
Posted: 26 Dec 2010, 17:21
by Micke_e34
Now we´re talking
Skapligt med rysningar man fick!
Det är nog 6takt ändå på den du länka franzén! kolla kamaxlarna, dubbla nockar per avgasventil...sen va de ska va bra för kan ju någon ge en bra förklaring till
Posted: 26 Dec 2010, 19:39
by nicke.t
M635 forever wrote:Knäckta stakar....men hur är det då med belastningen på hävarmens mitt, då med dubbel belastning mot vad EN vevstake har då?
Hur mycket material är det i leden där två kolvar belastas, i jämförelse mot vad en vevstake klarar av!?
Är högst skeptisk till den konstruktionen,trots att det på avlägset håll påminner lite om en vankel, men där det finns lite mer material att tala om.
ja e oxo skeptisk borde bli stor påfrästning på den där vippaxeln mellan yttre kolvarna,men de kanske funkar?
Posted: 27 Dec 2010, 01:12
by e30Tompa
Dåligt mys ljud från 6taktaren
Posted: 27 Dec 2010, 19:15
by Micke_e34
e30Tompa wrote:Dåligt mys ljud från 6taktaren
Ingen 6taktare du hörde;) h16 heter motorn som jag tror du menar...
mvh