Page 1 of 1

Slipa in vipparmar

Posted: 23 Dec 2010, 11:43
by Franzén
Hittade en liten filmsnutt från min favoritmotorfirma Costa Mesa R&D.
Han tar sig an nergångna vipparmar i denna filmen.
Men jag undrar en sak...

Borde man inte slipa längs med slitytan och inte tvärs?

http://www.youtube.com/watch?v=k5CV3pv1Bgo

Posted: 23 Dec 2010, 13:49
by Franzén
70 pers som har tittat men ingen av dessa har ens en fundering...

Posted: 23 Dec 2010, 13:50
by Bmw*Alex
Vart kommer din tanke på att det är bättre tvärsöver ? :)
han vill ju bara få klacken jämn och fin eller hur :)


mvh

Posted: 23 Dec 2010, 14:06
by Franzén
Jag tänker ingen tanke om att det är bättre att slipa tvärs.
Tvärtom, jag vill mena att det är bättre att slipa längs vippans slitklack.

Om man tänker sig en körnare, den slipar man ju inte runt spetsen utan den slipas ju längs konan.

Min spontana känsla är att om man slipar längs vippans slitklack så minskar man det direkta slitaget och glidet ökar i jämförelse med om klacken är tvärslipad.

Man slipar ju inte kamnockarna på tvären tex.

Posted: 23 Dec 2010, 14:24
by Bmw*Alex
jag läste visst tvärtom vad du skrev haha.

mvh

Posted: 23 Dec 2010, 15:42
by Franzén
robert wrote:Gissa hur original görs :)
Näe det har jag ingen lust med.

Posted: 23 Dec 2010, 16:04
by fulingbusen
Är de inte ythärdade alls från fabrik?

Posted: 23 Dec 2010, 16:52
by Franzén
Jo dom är nog härdade eller om det är sinterstål.

Sen limmas dom nog fast på vippan eller så ligger dom med i gjutningen från början. Ser dock ut som någon form av limförband.

Posted: 23 Dec 2010, 19:18
by Awpelqvist
fulingbusen wrote:Är de inte ythärdade alls från fabrik?
"They are hardend all the way through so you dont have to worry to go through som hardend surface"

säger han då så antar att man inte behöver oroa sig om ythärdning ;)

Posted: 23 Dec 2010, 20:56
by Franzén
Där ja..

Man skall läsa allt i texter och man skall lyssna noga på allt som sägs.

Tydligen missade vi det sistnämnda.

Posted: 23 Dec 2010, 21:24
by fulingbusen
Tjejen uppskattade inte slipljudet så jag fick snällt titta utan ljud. Jag är dock tveksam till att detta håller lika länge som org. Härdat material ska inte efterbearbetas, men det kanske blir marginellt sämre.

Posted: 24 Dec 2010, 10:46
by Doktorn
Härdninghen borde ju inte vara problem när man tänker på att man kan slipa av ett par mm på en volvokam och glatt bara köra med den =)

Men borde inte radien kunna bli lite las vegas?

Posted: 24 Dec 2010, 11:06
by Franzén
Det där med radien funderade jag med på en stund.
Men han har ju en så finurlig "vagga" som inte tillåter så mycket mer än en och samma radie.
Å andra sidan tror jag inte att radien är så jävla rocket science, bara den är mjuk och likadan över hela svepet.

Om man bygger en vipparms-slipmaskin så borde ju slitklacken slipas längs med arbetsrörelsen och inte tvärs.

Då kan man försöka få till en liknande vagga som John Edwards använder sig av.
Problemet blir bara att den kan knäa över och fastna i slipskivan.
Det är dåligt.
Det är troligen av den andledningen som som har utformat slipmaskinen som dom har gjort.

Man kan ju alltid ta konstruktionen ett steg längre med ett stopp som förhindrar vaggan att ta sig över pivo-vinkeln.

Jag måste rita lite på detta.

:D

Posted: 24 Dec 2010, 11:17
by Awpelqvist
Franzén wrote:Det där med radien funderade jag med på en stund.
Men han har ju en så finurlig "vagga" som inte tillåter så mycket mer än en och samma radie.
Å andra sidan tror jag inte att radien är så jävla rocket science, bara den är mjuk och likadan över hela svepet.

Om man bygger en vipparms-slipmaskin så borde ju slitklacken slipas längs med arbetsrörelsen och inte tvärs.

Då kan man försöka få till en liknande vagga som John Edwards använder sig av.
Problemet blir bara att den kan knäa över och fastna i slipskivan.
Det är dåligt.
Det är troligen av den andledningen som som har utformat slipmaskinen som dom har gjort.

Man kan ju alltid ta konstruktionen ett steg längre med ett stopp som förhindrar vaggan att ta sig över pivo-vinkeln.

Jag måste rita lite på detta.

:D
borde ju inte vara så svårt precis som du säger! ska nog nästan ta och bygga en å renovera vipporna som jag har liggandes :D

Posted: 24 Dec 2010, 17:13
by Franzén
Då är det kanske jävligt noga.

Men om man utgår från den radien som redan finns och endast reviderar ytan, så borde man hamna jävligt nära.

Jag skall ju inte slipa upp en helt ny radie utifrån ett helt nytt utgångsmaterial.