Page 1 of 3
Skivornas rotation !
Posted: 06 Dec 2010, 20:17
by TreLingon
Hej ..
Testade att söka men fick 1208 olika svar så frågar !
Jo ska montera skivorna på bilen.
Men vilket håll ska dom snurra åt ?
Jag tänker så att dom röda pilarna visar hjulets rotation !
Vilken snurrar rätt ? Övre eller undre ?

Posted: 06 Dec 2010, 20:41
by pelko
Den översta ska vara på vänstersidan och den nedersta på högersidan.
Det kommer säkert vara 100 personer som skriker åt mig att jag har fel nu men som källa har jag Polestars bromsingengör. Gjorde ett projektarbete om bromsskivorna på deras bilar och vill ni ha källa på varför det ska vara så, så kan jag rota fram allt gammalt material

Posted: 06 Dec 2010, 20:48
by JohanE
Jag är nyfiken på varför.

Det motsäger det man alltid hört att luften ska transporteras från centrum och utåt. Visserligen är det i ventilationskanalerna inuti skivan men ändå...
Posted: 06 Dec 2010, 20:56
by moonzhine
Slitsningen är ju till för att hålla beläggen rena och fina från bromsdamm etc och det ska ju slungas åt från skivan och de gör de inte om du vänder dom som pelko angivit så ja vill oxå höra en bra förklaring

Posted: 06 Dec 2010, 21:02
by Magnaten
frågan är ju om det oht har så stor sexuell betydelse på hobby nivå, ok om man kör riktig racing med top-notch bromsar... men när man har kina prylar så tror jag inte det spelar så stor roll
en rejsatråd i ämnet
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3 ... romsskivor
Posted: 06 Dec 2010, 21:13
by TreLingon
pelko wrote:Den översta ska vara på vänstersidan och den nedersta på högersidan.
Det kommer säkert vara 100 personer som skriker åt mig att jag har fel nu men som källa har jag Polestars bromsingengör. Gjorde ett projektarbete om bromsskivorna på deras bilar och vill ni ha källa på varför det ska vara så, så kan jag rota fram allt gammalt material

Översta på förar sidan.
Understa på passagerar sidan..
Som sagt känns fel men har kanske nån bra betydelse...
Posted: 06 Dec 2010, 21:13
by odd
de e bara börja rota pelko, då även jag anser att de e tvärtom

Posted: 06 Dec 2010, 21:16
by Sjöstrand
på min m3a satt skivkorna såhär ingen slitzing men hålen borrade i samma form..
http://www.garaget.org/?car=114023&image=1083226
Posted: 06 Dec 2010, 21:16
by pelko
Pinsamt att jag inte riktigt minns men det var ett par viktiga saker faktiskt. Dock tror jag som någon skrev att de mest är i riktiga racingsammanhang man märker skillnad. Ska se om jag får fram allting, tog många fräna bilder på det också

Posted: 06 Dec 2010, 21:21
by Krillian
pelko wrote:Pinsamt att jag inte riktigt minns men det var ett par viktiga saker faktiskt. Dock tror jag som någon skrev att de mest är i riktiga racingsammanhang man märker skillnad. Ska se om jag får fram allting, tog många fräna bilder på det också

Vi slog till med biltemas "racing" bromskivor på pappas 9000. Då var dom så som pelko beskrev. Antaligen för att suga in luft och blåsa bort ev "gasbildning" eller vad de nu är.?
Posted: 06 Dec 2010, 21:48
by ToTTeN
Förra sesången så satte jag tvärt emot pelko. Fick skäll av några att de satt åt fel håll och denna sesången åkte jag med så som pelko sa.
Det enda jag märkt var att bilen går mycket bättre. (näe de har nog "inte" att göra med att den går med överladd isället för sug(
Så nu kör jag som pelko säger...... Vill gärna veta varför.
Posted: 06 Dec 2010, 22:35
by Dajb
det beror på hur ventilationen innuti skivan ser ut
den kan vara på andra hållet jämfört med slitsningen
Dvs såhär:
så som bilden visar är korrent montering
Mvh
Posted: 07 Dec 2010, 00:31
by TreLingon
Dajb wrote:det beror på hur ventilationen innuti skivan ser ut
den kan vara på andra hållet jämfört med slitsningen
Dvs såhär:
så som bilden visar är korrent montering
Mvh
= Att Pelko har rätt då...
Posted: 07 Dec 2010, 00:37
by Dajb
japp, sålänge du har ventilationen inne i skivan på det hållet, alla skivor kanske ser ut så, men det är viktigare att den ventilationen är rätt än slitsningen, men antar nästan att den är så på alla
men ville bara skriva det för säkerhets skull
mvh
Posted: 07 Dec 2010, 00:41
by odd
vilket håll pekar dom inre på dina skivor då?
Posted: 07 Dec 2010, 00:41
by TreLingon
Dajb wrote:japp, sålänge du har ventilationen inne i skivan på det hållet, alla skivor kanske ser ut så, men det är viktigare att den ventilationen är rätt än slitsningen, men antar nästan att den är så på alla
men ville bara skriva det för säkerhets skull
mvh
Japps.. Jag testar Pelko´s lösning...
Skulle det inte funka så har jag 30mins jobb runt om att byta plats på dom bara ...
Mvh
Posted: 07 Dec 2010, 00:43
by pelko
Kolla ventilationen först. Är rotationen fel så kommer de fejda fort.