Page 1 of 2

Skillnad M50 och M52 oljepump.

Posted: 04 Dec 2010, 16:57
by Bäckis
Som rubrik. Någon som har en av var och kan jämföra?

Det har äntligen kommit Febipumpar till dessa motorer så man slipper betala så in i helvete som en M50 pump kostar på BMW. De har olika nummer så jag undrar vad skillnaden är, för rent mekaniskt passar de ju.

oljpump

Posted: 04 Dec 2010, 17:32
by bmw-m535
vet ar det i alla fall ar større skovlar i m52 pumpen, så ger lite mere mengda med olja. prøvde at montera dit på et m50 blokk men kunn 2 av bullthålen passade.

Posted: 04 Dec 2010, 21:58
by Bäckis
Aha, så den går inte ens att montera. Då lägger jag bara upp m50 som lagervara.

Tack för hjälpen!

Posted: 06 Dec 2010, 20:40
by bmw-m535
skal inte saga 100% at det inte går, men på mitt m50 blokk utan vanos så gikk det inte at få dit m52 oljepumpen, dom såg helt identiska ut, skilde bara nån valdigt få millimeter for at få i siste bulten. synd sidan m52 oljepumpen såg ut til at kunde levere mer olja.

Posted: 06 Dec 2010, 21:21
by Thörn
s50 3.0 pumpen passar iaf m50 med lite modds, kommer inte ihåg hur men det var något med hålen där med..

Posted: 06 Dec 2010, 22:41
by Loordan
Jag använde m52 oljepump på m50 block.
pumpen från m52 var lite friskare.
fick fila ur ca 2mm på ett hål,
gjutningen såg likadan ut förutom det hålet
som var borrat lite offset,så material finns
att ta av.såg att m50 innre och
yttre rotor är samma som s50 92-95 enl
etk,men något skiljer pumpen fr m50 till s50.

http://bmwfans.info/parts/catalog/11411722905/

Posted: 07 Dec 2010, 00:03
by odd
Det har äntligen kommit Febipumpar till dessa motorer så man slipper betala så in i helvete som en M50 pump kostar på BMW
kommer den att ha bättre flöde eller e de bara priset som är billigare?

Posted: 08 Dec 2010, 22:01
by Pyrro
Jo. Vore intressant att veta vad en sådan skulle braka lös på.

Posted: 08 Dec 2010, 23:07
by JErngren
Såg detta i Paddes "Gatbilar" projekttråd med en M52 oljepump till M50 motorn.

Image

Posted: 10 Dec 2010, 18:49
by just_mee84
När kan man beställa pumpen från webshopen?? skulle behöva handla en snart.

Kollade på realoem och söker man på pump nr från en 325:a så passar den även i 328 och m3?? men söker man på 328:ans nummer så passar bara den 320,323 och 328. Verka rätt mysko???
Hade ju vart fint med en kraftigare oljepump

Posted: 10 Dec 2010, 19:06
by Bäckis
Om man filar hålet, är det då ett hål som inte har styrstift? Det är väldigt viktigt att den sitter helt rakt, därav styrstift.

Posted: 10 Dec 2010, 19:48
by E30Anders
Om bilden stämmer så är det bakre hålet som är filat och styrhylsorna sitter ju i dom två främre, så det bör ju va lugnt....

Mvh/ Anders

Posted: 10 Dec 2010, 19:54
by Bäckis
Är då rotorerna i pumpen större så är det en enkel och prisvärd modifiering.

Posted: 10 Dec 2010, 23:13
by fredde.s
tjenna!

nu när vi ändå har det uppe, hur får man lättast av drevet till oljepumpen? min tank var att montera pumpen och kedjan på veven, sen låser man veven så kan inte heller drevet snurra och då kan man enkelt lossa muttern till drevet, men när ja lösnat den en anning sen var det precis som om den skar, för sen kunde jag varken spänna eller lösna den,

finns det något Indianknep eller har gängorna skurit?

mvh Fredric

Posted: 11 Dec 2010, 14:00
by kimplan
fredde.s wrote:tjenna!

nu när vi ändå har det uppe, hur får man lättast av drevet till oljepumpen? min tank var att montera pumpen och kedjan på veven, sen låser man veven så kan inte heller drevet snurra och då kan man enkelt lossa muttern till drevet, men när ja lösnat den en anning sen var det precis som om den skar, för sen kunde jag varken spänna eller lösna den,

finns det något Indianknep eller har gängorna skurit?

mvh Fredric
muttern till drevet på oljepumpen är felgängad så lossas åt höger

Posted: 11 Dec 2010, 14:53
by r.ivars
nu kan det ju bero på vad som helst igentligen, men när jag åkte av axeln på min oljepump under provkörningen kvällen innan actionmeet så var det en uppfilad m52 pump som jag åkte..

vet visserligen fortfarande inte varför den gick pajj.. styrstiften sitter ju i de främre bulthålen..

Image

Posted: 11 Dec 2010, 16:10
by fredde.s
kimplan wrote:
fredde.s wrote:tjenna!

nu när vi ändå har det uppe, hur får man lättast av drevet till oljepumpen? min tank var att montera pumpen och kedjan på veven, sen låser man veven så kan inte heller drevet snurra och då kan man enkelt lossa muttern till drevet, men när ja lösnat den en anning sen var det precis som om den skar, för sen kunde jag varken spänna eller lösna den,

finns det något Indianknep eller har gängorna skurit?

mvh Fredric
muttern till drevet på oljepumpen är felgängad så lossas åt höger
såja där fick ja svar på de, med andra ord har ja nog klöddat till det då :roll:

tack för svar

mvh