Page 1 of 1

Behöver recept på Rödblock+ZF+kardan.

Posted: 03 Dec 2010, 11:45
by aelget
Hejsan!

Vad ska jag samla på mig för grejor för att kunna para ihop ett rödblock tillsammans med en Turbo Diesel ZF låda från bmw?.

Svänghjul? ( Helst enkel svänghjul )

Koppling?

Hardy?.

Kardan?.

Ska köra med BMW bakvagn alltså 188-diff hus från E34 och drivaxlar från E30 325.


Mvh
Jonas R.

Re: Behöver recept på Rödblock+ZF+kardan.

Posted: 03 Dec 2010, 18:57
by Carlsson
aelget wrote:Hejsan!

Vad ska jag samla på mig för grejor för att kunna para ihop ett rödblock tillsammans med en Turbo Diesel ZF låda från bmw?.

Svänghjul? ( Helst enkel svänghjul )

Koppling?

Hardy?.

Kardan?.

Ska köra med BMW bakvagn alltså 188-diff hus från E34 och drivaxlar från E30 325.


Mvh
Jonas R.
Hur har du tänkt para ihop det? adapterplatta eller om svetsad sprängkåpa?

svänghjul: Tänk på att volvo motorerna triggar oftast på svänghjulet.

koppling: välj en tryckplatta som passar på svänghjulet och den till tänkta effekten. Lamell lär ju bli en bmw lamell som har samma splines som lådan, sedan mäter du hur stor lamell svänghjul och tryckplatta är avsedda för.

hardy och kardan är svårt att svara på när du inte har berättat vad för bil du tänker ha det i.

MVH Daniel

Re: Behöver recept på Rödblock+ZF+kardan.

Posted: 03 Dec 2010, 21:06
by RoDe
Svänghjul? = plant b23 svänghjul som är enkelmassigt. du får svarva ett uppstick till lamellen på svänghjulet samt stifta och gänga nya hål för nya tryckplattan. tänk på att då du byter till detta svänghjul kan du inte trigga därifrån. utan du får köpa ett litet triggerhjul och fästa på stora remhjulet på veven samt bygga nytt triggergivarfäste.

Koppling? = bmw 228mm sinterlamell och sachs 618 tryckplatta.

Hardy? = är stora hardyn på zf lådan, men finns i lite olika tjocklekar beroendes vilken bil den kommer ifrån.

Kardan? = beror på motorns placering, men du måste ha en främre del som passar mot stora hardyn.

Posted: 03 Dec 2010, 22:15
by Carlsson
monterar du lådan med adapter platta så måste du flytta ut pilot lagret eller förlänga axeln på växellådan
här är en bild på en lösning jag gjorde åt en kompis som byggde T5 med zf m3 låda för att flytta ut pilot lagret

Image

Posted: 06 Dec 2010, 09:51
by aelget
Första svaret var väl mest onödigt men jag ska SVETSA sprängkåpan är det tänkt !

Tack för svaren hittills !

Mvh
Jonas R.

Posted: 06 Dec 2010, 23:54
by Pyrro
Är väll bara ringa till bakaxel.se och fråga hur de gör. Sedan tackar du så mycket och gör samma sak själv :)