Page 1 of 2

Vilka motorer anses inte ha kylproblem

Posted: 30 Nov 2010, 02:15
by dgyldmark
m20 har problem eller är vi bara många som inte har kunskapen nog.
m50,s38 toppar spricker
m30 verkar det med va flertalet som har problem med. eller som m20 alternativt, förlite kunskap.

volvo 8v är ett säkert kort, fler så säkra?

Posted: 30 Nov 2010, 10:19
by Erki87
m42 =)

Posted: 30 Nov 2010, 14:07
by Dawe_A
Intressant, vet du hur det är med S50 motorerna dan?

Posted: 30 Nov 2010, 14:25
by johankihl
Erki87 wrote:m42 =)


Har samma problem som m50, de spricker.

S50 verkar funka utan problem, fin legering i topparna sägs det.

Hur är m10? S14? De verkar väl klara sig bra?

Posted: 30 Nov 2010, 14:27
by Daniel86
M42 ska väl också vara dåliga, väldigt vanligt att dem spricker..

S50 topparna av vad jag har läst mig till ska vara av mkt bättre gutning än m50.

Posted: 30 Nov 2010, 14:30
by dgyldmark
Aldrig sätt en spräckt m10 topp, dock inte haft och gör med så många 12-14st kanske, dock säger det ingenting OM kyl problem.

Någon som har sätt en spräckt s50

Posted: 30 Nov 2010, 14:51
by odd
jag har aldrig varit med om en sprucken m50 topp, inte hört någon i min närhet heller.... har sett några fåtal här på forumet.

min m50 i e30in har jag kört utan kylfläkt under hela tiden jag haft den, den låg på 80grader konstant när jag körde JSG i sommras, och de va ganska högt tempo på körningarna då.
den har kokat 1 gång men dom flesta bilarna hade kokat om man står och börnar så länge på samma plats.

Posted: 30 Nov 2010, 15:46
by dgyldmark
Har vart med om spräckta m50 toppar.

Posted: 30 Nov 2010, 15:48
by Lindgrennkpg
Jag med.. vad jag märkt är 90-95% av dom spruckna av alla jag haft,köpt osv..

Tar man fram glasblästern så synns det jävligt väl i förbränningsrummen!

Posted: 30 Nov 2010, 16:08
by fredrick
Har ni sett en audi 5a koka nån gång eller??? =)

Posted: 30 Nov 2010, 17:25
by Doktorn
Den enda motorn jag vet som garanterat inte har problem är volvo 8v, man kan ju köra dom så varma så det osar bränd plast och inte är en droppe vatten kvar och sen hälla på kallt vatten och det låter som hela motorn spricker men sen funkar det igen =) Synd dom är så trötta bara!

Posted: 30 Nov 2010, 17:41
by AllarN
fredrick wrote:Har ni sett en audi 5a koka nån gång eller??? =)


Nej aldrig. Det var det första jag tänkte på när jag såg denna tråd med. Jag har kört alla mina trimmade Audin med std. kylare. Nuvarande S2an är till och med utan lilla kylet. Även alla utan afterrun pumpen. Dvs. sämre kylning än org. Och aldrig haft något problem med vattentempen.

Posted: 30 Nov 2010, 18:00
by micke E28
fredrick wrote:Har ni sett en audi 5a koka nån gång eller??? =)


Brosan köpte en Audimotor utav någon tattare i Norrtälje trakten för typ 1 år sedan och när vi skulle veva igång den så va de komplös på 4 cylindrar och när vi löft på toppen så var de stora hål i förbränningsrummen rakt ut i vattenkanalerna!!! har aldrig set något liknande förut trots 25år inom rally bana och dragracing

Posted: 30 Nov 2010, 19:01
by TreLingon
Doktorn wrote:Den enda motorn jag vet som garanterat inte har problem är volvo 8v, man kan ju köra dom så varma så det osar bränd plast och inte är en droppe vatten kvar och sen hälla på kallt vatten och det låter som hela motorn spricker men sen funkar det igen =) Synd dom är så trötta bara!


Trötta ? Hehe orginal ja :wink: . Har ju Johan Johansson i Västerås med 900hk nånting i pv:n.
Går galet bra 8:26 på Mantorp i somras med feg ladd :)

Har själv en 8v i 240. Den är grym. Bästa motorn ever ;)

Posted: 30 Nov 2010, 19:01
by kimmit
skal man trimme mye så har eg ett tips=kjøp ny topp!

det gjør eg hver gang til m20/m50=aldri problemer

Posted: 30 Nov 2010, 19:12
by Jørg1e30
er vel ikke ett spesielt stort problem med sprekker i s38 toppene. har sett mange varm kjørte s38 og ingen med sprikker i toppen.

Posted: 30 Nov 2010, 20:08
by odd
kimmit wrote:skal man trimme mye så har eg ett tips=kjøp ny topp!

det gjør eg hver gang til m20/m50=aldri problemer


vad kostar en ny topp till m50?