Page 1 of 1
Bilprovningen...
Posted: 24 Nov 2010, 22:48
by Mange74
Var och besikta en av mina stjärnbeklädda åk denna onsdag och under tiden besiktnings mannen kollade min bil satt jag och drack kaffe och läste deras egen "tips & trix" tidning och det är kul att se hur vissa fördommar sprids i deras tidning
Akta er ni som har sänkta bilar med ev kjolar el kanske nån vinge.....
Mvh Mas
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt ... 5532.jpg?0
Posted: 24 Nov 2010, 22:53
by Grefven
min erfarenhet säger tvärt om. de som har slitna lågprofilare, styling och en sänksats de är vanliga torgraggare som drömmer om trimmad maskin. men att det inte blir mer =)
Posted: 24 Nov 2010, 23:18
by M-techer
Snälla söta.
Posted: 24 Nov 2010, 23:49
by Brox
haha , dagens garv!
Posted: 25 Nov 2010, 00:29
by Franzén
NÄR skall denna uråldriga och sååå statligt indoktrinerade jävla instans utrangeras mot en yngre generations värderingar och tänkande?
Posted: 25 Nov 2010, 08:45
by HD91
Det skulle behöva bedrivas lobbyism så vårat bilprovningsorgan fick in lite folk som faktiskt kan hjälpa HELA den bilkörande delen av befolkningen och inte bara supersvensson som det är nu. Dessutom var den där texten inte till någon hjälp för någon. Snarare ställer den till med förvirring. Det sjuka är att den säkert kommer att bli mall för någon spekulant vid bilköp
Då springer dom runt och ratar bilar med slitna lågprofildäck och sänkt fjädring. Hittar dom en bil som dessutom är "stajlad" så är det ju givet att den är hårt turbotrimmad
Posted: 25 Nov 2010, 22:42
by Rikard B
sen undrar dom varför monopolet försvann
Posted: 25 Nov 2010, 22:55
by HenrikF
Att sbp inte får det att gå runt förstår jag inte.
Dom avsätter 20min per bil, och har alltid kö, dvs full beläggning.
En besiktning kostar 300kr.
300 * 3besiktningar per timme blir 900kr per timme.
900 per timme blir 7200 på en dag.
I malmö är dom nog uppåt 10st på en station. 72000kr om dagen. 1.4 miljoner i månaden. Nog fan bör man kunna få en vinst utav det? Speciellt då man haft monopol på tjänsten (som är en skyldighet man som bilägare har)
Sen ska vi inte glömma alla dessa efterkontroller. Kostar 200 (?) kr och tar sällan mer än ett par minuter. Det är lätta pengar.
Posted: 26 Nov 2010, 08:58
by Thörn
Haha kanske bättre att inte sätta dit M3 kolfibervingen och sidokjolar innan besiktningen då
Posted: 26 Nov 2010, 15:08
by M-techer
HenrikF wrote:Att sbp inte får det att gå runt förstår jag inte.
Dom avsätter 20min per bil, och har alltid kö, dvs full beläggning.
En besiktning kostar 300kr.
300 * 3besiktningar per timme blir 900kr per timme.
900 per timme blir 7200 på en dag.
I malmö är dom nog uppåt 10st på en station. 72000kr om dagen. 1.4 miljoner i månaden. Nog fan bör man kunna få en vinst utav det? Speciellt då man haft monopol på tjänsten (som är en skyldighet man som bilägare har)
Sen ska vi inte glömma alla dessa efterkontroller. Kostar 200 (?) kr och tar sällan mer än ett par minuter. Det är lätta pengar.
Här tar dom 10 minuter per bil.
Posted: 28 Nov 2010, 11:01
by Klangen
SPB gar inte minus.
300kr ar en summa de kan ta ut iom. "effektiva" besiktningar och maxade dagar (ingen spilltid)
Darfor kommer det bli prishojningar nar monopolet forsvinner.
De kan inte garantera att det ar fullt hela tiden.
Vet inte om ni reagerat over langa vantetider iar? Detta ar for att SBP inte nyanstaller utan vantar vad denna nya marknad innebar.
Nej, jag jobbar inte pa SBP, satt pa en forelasning som de gastade.
Mvh