Page 1 of 1

Bmw's nya dieselmotorer (Turbo eller ej)

Posted: 21 Sep 2006, 16:52
by Skunk
Hej,

Jag undrar om det är Turbodiesel eller vanlig dieselmotor, tycker ju att det inte borde vara turbo med tanke på den höga komp. Vi säger att jag funderar på den nya 3-serien och med motoralternativet 330d, det är hela 17:1 i komp och då kan det väll knappast vara turbodiesel eller har jag fel?

Mvh

Posted: 21 Sep 2006, 17:07
by P.Herrdahl
Med tanke på att diesel inte tänder med hjälp av tändstift utav av komperision så är det rätt logiskt att dieslar har den höga kompen, och visst finns det Turbo dieslar med 17:1 i komp.

Posted: 21 Sep 2006, 17:11
by Skunk
Hollizini wrote:Med tanke på att diesel inte tänder med hjälp av tändstift utav av komperision så är det rätt logiskt att dieslar har den höga kompen, och visst finns det Turbo dieslar med 17:1 i komp.


Det visste jag redan, 330d har ca 500nm i vridmoment har jag för mig och är det möjligt att den effekten finns utan turbo?

Posted: 21 Sep 2006, 17:34
by stecka
17:1 är ju inte så mycket komp för en turbodiesel.

Posted: 21 Sep 2006, 17:36
by P.Herrdahl
Skunk wrote:
Hollizini wrote:Med tanke på att diesel inte tänder med hjälp av tändstift utav av komperision så är det rätt logiskt att dieslar har den höga kompen, och visst finns det Turbo dieslar med 17:1 i komp.


Det visste jag redan, 330d har ca 500nm i vridmoment har jag för mig och är det möjligt att den effekten finns utan turbo?


Dieslar har högre vridmoment än bensinare (vanligvis). Med tanke på att det är 210nm i e28ans 524d så borde 500nm kunna vara möjligt utan turbo med dagens teknik.

Posted: 21 Sep 2006, 17:37
by Nisse Järnet
BMW har bara turbodiesel!

Posted: 21 Sep 2006, 17:41
by P.Herrdahl
Nisse Järnet wrote:BMW har bara turbodiesel!


Så pass! Då fick vi svar på det :)

Posted: 21 Sep 2006, 18:19
by Skunk
Då gäller det alltså precis samma som på alla turbobilar att man bör låta bilen stå och gå på tomgång innan man stänger av för att minska turbons livslängd?

Någon som vet hur domma går, blir det sånt där drag efter ett visst varvtal eller är det ett jämnt och mjukt drag hela tiden?

Posted: 21 Sep 2006, 18:45
by St3v3
Skunk wrote:Då gäller det alltså precis samma som på alla turbobilar att man bör låta bilen stå och gå på tomgång innan man stänger av för att minska turbons livslängd?

Någon som vet hur domma går, blir det sånt där drag efter ett visst varvtal eller är det ett jämnt och mjukt drag hela tiden?


Tror du skrev lite fel där? =)

Posted: 21 Sep 2006, 18:56
by Skunk
St3v3 wrote:
Skunk wrote:Då gäller det alltså precis samma som på alla turbobilar att man bör låta bilen stå och gå på tomgång innan man stänger av för att minska turbons livslängd?

Någon som vet hur domma går, blir det sånt där drag efter ett visst varvtal eller är det ett jämnt och mjukt drag hela tiden?


Tror du skrev lite fel där? =)


hahaha såg det, "För att minska turbons livslängd" =) Ni förstår säkert vad jag menade...

Posted: 21 Sep 2006, 19:39
by Overcharged
Skunk wrote:Då gäller det alltså precis samma som på alla turbobilar att man bör låta bilen stå och gå på tomgång innan man stänger av för att minska turbons livslängd?

Någon som vet hur domma går, blir det sånt där drag efter ett visst varvtal eller är det ett jämnt och mjukt drag hela tiden?



jag har kört en chippad 530d och den gick jävligt bra, den går jämt och fint men man får ju en effektkick på runt 3000rpm om jag inte har fel?
var ett tag sen jag körde den nu...men går inte att jämföra med lite äldre dieslar som är sega i starten osv...visserligen var denna med automatlåda också, men den var jäkligt rolig att köra ändå!
gick lätt att köra runt och sladda med fast aut.lådan :P
men med manuell låda och en 3-serien istället, blir det nog en riktigt rolig bil iaf :wink:

Posted: 21 Sep 2006, 20:38
by kallevedlund
dieslar blir oftast roligast med lite större motor och automat... turbotrycket försvinner alldrig och utan det blir de flesta dieslar ganska slöa....

Posted: 21 Sep 2006, 22:54
by FoX
farsgubben hade 330xd -01 (184hk) gick underbart... sen nu köpte han den nya 330xd (231hk) den går överjävligt bra... hade en ford sierra cosworth för någon månad sedan.. jag är inte säker att jag skulle dra åkaifrån bmw:n

den största skillnaden på nya (e90) och gammla (e46) är att effekten avtar på den gammla över 150km/h. Med e90 så komer man lätt förbi 220km/h sen segar han till 250km/h... :lol: