Page 1 of 4
SAAB 9-3 GTRSS PRO FWD 2010:9.60-250 2011: going for the 8;s
Posted: 04 Nov 2010, 15:58
by robban uhr
Tjena.
Lagom sist hit typ.
Bättre sent än aldrig eller vad säger man.
Projektet är en gammal fwd Saab, så ja hoppas ja inte blir halshuggen här inne.. :p haha
Planen so far är att modifera bilen lätt utan större kostnader så man kommer ner på 8sek repor.. =)
Det som gjorts hittils efter säsången tog slut är att tractionbars börjar uppstå,, har monterat generator som ja fick bakslag av Ärtan för att ja inte hade sist

hehe, undra hur mycke pulver som försvann när ja körde mot bänkningen..
Men de är åtgärdat nu som sagt. =)
Sen ska större däck inhandlas, så slipper ja dreva om lådan, o tjänar in en växling på slutet,, lite trist o växla 4-5ggr/repa..
Sen ska väl lite småsaker fixas, har launchcontroll nu iallafall också, lite enklare o starta nu hoppas ja..
Lite bilder då. =)
Byggt en diskret liten vinge också för o leda bort lite lyft osv. :p
Mvh Robban
Posted: 04 Nov 2010, 16:00
by Dawe_A
Den här är brutal
motorspecs ?
Posted: 04 Nov 2010, 16:06
by robban uhr
Dawe_A wrote:Den här är brutal
motorspecs ?
Tackar =) trots att de är en saab.? =p
klipper in ett recept ja hade på mässan sist.=)
SAAB 9-3 GTRSS 2009 PRO FWD
Engine:
4Cyl B236R Engine
Original Trionic5 Engine system.
JE Pistons.
Original Piston Rods.
2pc Bosch 044 fuelpumps.
Custom Intercoolers
GTBB35R GIK performance Special Turbo.
Turbonetics Race wastgate.
Sweedspeed camshafts
Sweedspeed Cylinderhead.
Electric water pump. Davies Craig.
Sachs twingdisk clutch 200
Aeromotive Fuelregulator.
4pc 1650cc injectors @ 4bar Fuelpress
10lit Fuelcell.
6-Shift. quifegearbox.
Sellholm Racing slip diff.
Weight:
LF-260kg / RF-270kg
LR--60kg / RR--60kg
/ total Dryweight. 650kg.
Wheels/tires:
Front: M/H STREET 28* 10.5 -15"
Rear: . MT FRONTRUNERS 24*4.5-15"
Frontbrakes: Original Saab 900 -94.
Rearbrakes: Yamaha R1 discs, Kawasaki Brake calipers.
BEST ET/SPEED:
60-fot: 1.55sek
201m: 6.28sek-194kmh
402m: 9.60sek-250kmh
0-100kmh: 2.5sek
0-200kmh: 6.5sek
0-250kmh: 9.6sek
180-250kmh: 3.2sek
3:rd Fastest FWD Car in Europe.! Next Year the fastest ??
Posted: 04 Nov 2010, 16:14
by bmw_fredde
Grymmaste framhjulsdrivna bilen jag nånsin sett! väger den bara 650kilo

Posted: 04 Nov 2010, 16:34
by Thörn
verkar palla mycket mos orginalstakarna i den motorn
Posted: 04 Nov 2010, 16:35
by robban uhr
bmw_fredde wrote:Grymmaste framhjulsdrivna bilen jag nånsin sett! väger den bara 650kilo

Gött o höra. =D
Ja de gjorde den när ja vägde den i våras.. Men ska väga om den när den blir klar igen, har ju mont lite mer saker som vingen, generator osv. =)
Vikten på bakhjulen är iallafall bara ca 100-110kg, mittpunkten på bilen är liite framför torpedväggen.. =)
Posted: 04 Nov 2010, 16:38
by robban uhr
Thörn wrote:verkar palla mycket mos orginalstakarna i den motorn
Ja faktist,, sanningen är att jag kör med samma stakar och vev sen ja byggde min första motor i förra racebilen, dvs typ ~02 =)
Turbon är faktist också inte renoverad sen dess. =D de är ju lite skumt, men ja skickade ner den till GIK förra året för service/koll, men fick tillbaka den orörd då den va i fint skick =)
Men ja har ju heller inga monster effekter, många som har mer pulver, ja brukar istället sikta på hög snitteffekt under så brett område som möjligt.
=)
Posted: 04 Nov 2010, 17:20
by M3Crille
Jag har börjat gilla Saab nu.....

Posted: 04 Nov 2010, 19:51
by JohanH
Trevligt att se dig här Robban
Men lite mera mos måste du väl kunna få ur den?
/Johan
Posted: 04 Nov 2010, 20:06
by robban uhr
JohanH wrote:Trevligt att se dig här Robban
Men lite mera mos måste du väl kunna få ur den?
/Johan
Hehe jaadå
Nu har ja ju generator så bara där kommer ja ha säkert 50hp mer iom att vi bänkade me laddaren på, sen när ja kört har volten säkert legat runt 10v o den fetar ju på mååånga % / volt
Sen ska ja täta cellpaketen som läckte typ 0.5bar :-p
Går nog kliva upp på en 700hp 850nm, sen tror ja turbon skriker stopp

Men de räcker nog för att kliva upp ( ner ) mot mina mål..!
Du vet ju om nån att de inte hänger på effekten

hehe
Bara av att lära mig bilen utan att justerat in den så gick ja från 10.2-230 ner till 9.6-250

Posted: 04 Nov 2010, 20:52
by s2_i_e30
sjukt imponerande grävligt
Posted: 04 Nov 2010, 21:16
by peppe
Cool bil och killar runt bilen som tror att dom är coola, spruta eld och så...

Posted: 04 Nov 2010, 21:25
by robban uhr
peppe wrote:Cool bil och killar runt bilen som tror att dom är coola, spruta eld och så...

Nu förstår ja inget :-p hehehe
Posted: 04 Nov 2010, 21:29
by peppe
Vet aldrig om jag fick med några eld dåd från Orsa på kameran, men det kommer klarna för oss alla då jag plockar ut klippen
Depå + eld + depåvakt + coola killar som tycka man får spruta eld (t-vätska i munnen + eld= spruta eld)
Du hajjar!

Posted: 04 Nov 2010, 21:37
by robban uhr
peppe wrote:Vet aldrig om jag fick med några eld dåd från Orsa på kameran, men det kommer klarna för oss alla då jag plockar ut klippen
Depå + eld + depåvakt + coola killar som tycka man får spruta eld (t-vätska i munnen + eld= spruta eld)
Du hajjar!

Upps ;p well.. Ibland får man ju mindre bra ideer

Ingen / inget kom till skada iaf

Posted: 04 Nov 2010, 21:43
by r.ivars
bakfyllan släppt sen helgen?
saaben är fan riktigt tung, vi lär tävla nästa år!
och då menar jag i depån såklart
Posted: 04 Nov 2010, 21:48
by robban uhr
r.ivars wrote:bakfyllan släppt sen helgen?
saaben är fan riktigt tung, vi lär tävla nästa år!
och då menar jag i depån såklart
Knappt !

hahaha fortfrande sliten,, men shit va kul vi hade.!
Du får lägga upp filmen från "krogbråket"
Du de kan du skriva upp bäste ivars!! B-)