Page 1 of 1
Trailing Arm Reinforcement E30?
Posted: 04 Nov 2010, 10:40
by Silverboy
Ser ofte her inne når det trimmes mye på en E30, så sveises det inn en forsterkning som på bildet under.. (ofte litt kraftigere enn på bildet da..)
Men hvilken positiv effekt det egentlig som er relatert til høy motorkraft?
väghålning kan jeg skjønne, men det gjøres jo gjerne når man trimmer mye..
Tenkte derfor at noen som vet kan få forklare meg (gjerne i paint) hvilke påkjenninger som påvirkes
(Z3M arm, men det kvittar

)

Posted: 15 Nov 2010, 06:40
by FugitivE
detta undrar jag med...
Posted: 15 Nov 2010, 11:50
by Dajb
jag vet inte svaret, men e34 m5 har ju det orginal, så även bmw gjorde den förstärkningen orginal

så funktion gör det, men exakt vad det vet jag ej
mvh
Posted: 15 Nov 2010, 12:03
by ZAK
Har för mig att det hade nånting med att det kunde vrida och flexa lite.
Man satte dit tvärstaget för att reducera detta.
Jag satte med dit när jag ändå hade bakvagnen nere.

Posted: 15 Nov 2010, 14:05
by aelget
Bara undrar om det här är för långt ner, för ZAK's sitter mycket längre upp...

Posted: 15 Nov 2010, 14:24
by ZAK
Tror det funkar likabra. Jag höftade lite bara och satte där det kändes bra =]
Posted: 19 Nov 2010, 06:02
by Fredro
om inte annat så har man ju fixat sig ett schysst handtag så det är lätt att bära runt på dom

om man nu inte vill ha dom på bilen förståss

Posted: 19 Nov 2010, 08:06
by Andreas K
Den sitter nog mest där för att den är smidig att sätta dit. Det är mer intressant att förstärka infästningen till lagerhållaren, den rör sig mer.
Jag satte stag tvärs över mellan armarna och därifrån ett rör som stadgar upp lagerhållaren. Tyvärr har alla mina gamla bilder försvunnit ur min projekttråd.
Förstärka uppe vid benen är ingen nackdel men gör nog inga underverk för något på en normalt använd bil...
Posted: 19 Nov 2010, 15:40
by e30Tompa
Hur menar du med lagerhållaren?
Posted: 19 Nov 2010, 16:23
by Franzén
Den delen på bärarmen som drivaxeln går in igenom.
Om man triangulerar den och fjäderplattan så ökar du stabiliteten mångfaldigt.
Posted: 19 Nov 2010, 16:50
by Andreas K
den är förstärkt på bilden också, plåten med två hål i vid fjäderhållarknoppen.
Posted: 19 Nov 2010, 17:14
by Dajb
Någon som kan lägga upp en bild på hur den förstärkningen som ni pratar om?
mvh
Posted: 19 Nov 2010, 17:31
by Andreas K
http://www.e30m3project.com/e30m3perfor ... b/jl-2.htm
typ så här är vettig modifiering. Tänk på att man kan få grejorna till att slå sig om man beter sig ovarsamt.
Posted: 19 Nov 2010, 20:10
by e30Tompa
Jaja! Då förstår ja

Och vilken kul överraskning när ja läste till mej att det där staget ni gjort ibörjan av tråden satt orginal
på z3m så de behövde man ju inte
bekymmra sig över

Trodde nämligen att
det var en som gjort den modifikationen som silverboy
nämde på bärarmen och inte var en orginal modifikation..
Posted: 20 Nov 2010, 17:52
by Krillian
Det staget sitter även på alla compact bärarmar samt vanliga z3. Antar det är något bmw anser som en förbättring.
Posted: 20 Nov 2010, 18:21
by Andreas K
det kan vara så enkelt att det minskar slitaget på bussningarna i ändarna på armarna. De minskar nog rörelsen något i sidled på armarna men det känns som armen borde vara rätt stark från början.
Dvs har du armarna löst och har ett rör över, dra dit det. Sitter de på bilen är de nog inte mycket att krångla med.