Page 1 of 2
Rockos E30 Projekt (långkörare)
Posted: 02 Nov 2010, 18:39
by Rocko
Hej.
Tänkte använda denna tråden för mitt E30 bygge.
Det kommer att komma upp info och bygg bilder vart efter som....
Bjuder på en bild på hur den ser ut nu..
Det är en 320i -89 som jag har turbokonverterat.
Har i dagarna köpt mig en 525i E34 som jag tänkte använda som donator bil, det är en 95:a med Vanos, fick höra idag att det tydligen är aluminium block på den årsmodellen, stämmer detta?? Och för eller nackdelar med Vanos??
Vad från denna bil förutom motor och lådan kan jag använda mig av till mitt bygge?
Ser gärna fram emot olika tips och tricks för M50 motor i E30!
Vilka saker ska jag samla på mig? Bilen ska få turbo och ca 600hk.
Drivlina? Vilka delar osv, chassi? Bromsar?
Hoppas på hjälp nu ifrån er BMW Proffs
för en gammal Volvo räv som mig själv
(Tröttnat på Volvo) ha ha
Posted: 02 Nov 2010, 19:08
by Rikard B
2,5 liter m50 ska inte ha alublock ialf,det är 2,8 som har det
Posted: 02 Nov 2010, 19:14
by rockker
Läs igenom lite projekt trådar så kan jag garantera att du hittar värdefulla tips och ideér till ditt bygge..
Posted: 02 Nov 2010, 19:24
by Awpelqvist
byt spridare
insug
stoppa mongostor turbo
byt till stand alone sprut
byt tryckplatta till sachs 618
(fila kardanförgasar snöret
)
nej men det verkar då fungera för många! iaf om man inte laddar nå jätte hemska massor! de flesta jag känner som kör så kör dock även e85
Posted: 02 Nov 2010, 20:03
by Rocko
Rikard B--> Precis det jag har hört med, men men får väl kolla de nån dag...
rockker--> Orkar inte läsa en massa andra trådar... vill samla allt i denna tråden.
Awpelqvist--> Jo min motor setup kommer bli överdim smidda kolvar, kanske original kolvar om dom pallar? Och H profil stakar, kammar vet jag inte? Toppen kommer att portas, bränslesystem kommer ju givetvis bli uppgraderat med nya pumpar, slangar, spridare mm. Turbo vet jag inte ännu, sprut kommer att bli Nira eller Vi-pec, mappning blir det på jobbet i rototesten
så de e inga problem, tryckplatta mm måste bli kraftigare än 618 som jag har nu...
Vad ska man ha för svänghjul? M20? M30?
Vad ska man göra med insuget? Bygga? finns det å köpa?
Posted: 02 Nov 2010, 20:51
by jeenz
svänghjul, startmotor från m20 + 618 tryckplatta och 4/6 puckad sinter brukar vara melodin om man vill ha en rimlig kostnad
Posted: 02 Nov 2010, 21:00
by Rocko
jeenz wrote:svänghjul, startmotor från m20 + 618 tryckplatta och 4/6 puckad sinter brukar vara melodin om man vill ha en rimlig kostnad
Ok, har ju en 618 i 320:n nu.. så den pallar 600hp med en 4/6 puck?
Posted: 02 Nov 2010, 22:06
by jeenz
600 hp pallar 6 puckad om man kör på rätt sätt
Posted: 02 Nov 2010, 22:07
by jeenz
För övrigt skitsnygg kärra
Ser ut att va den borttappade tvillingen till min e30
Posted: 02 Nov 2010, 22:15
by Carlsson
jeenz wrote:För övrigt skitsnygg kärra
Ser ut att va den borttappade tvillingen till min e30
var väl tur att ni bytte garage annars hade det varit ganska många sånna i det området. har limmet kvar Kolas gammla 318is turbo eller ???
Posted: 03 Nov 2010, 18:25
by Rocko
jeenz wrote:För övrigt skitsnygg kärra
Ser ut att va den borttappade tvillingen till min e30
He he, tack.
Men 765 plattan då, kan man inte använda den?
Posted: 03 Nov 2010, 20:22
by Snekast
Fördelen med att köra 618 med e30 svänghjul är att man slipper dubbelmasse som sitter original på M50.
ganska lätt operation också. Bolt on förutom att du behöver ta av lite på svänghjulet i bakkant då det tar i tråget annars
Posted: 03 Nov 2010, 21:43
by Rocko
Ok, men jag vill ju verkligen att det ska hålla för mycket stryk med, vill inte ta isär det och göra om det efter några dagar....
Kom igen och ös på med mer tips nu =)
Posted: 03 Nov 2010, 21:50
by jeenz
Lär kanske mötas på hålandavägen till sommarn då
Posted: 03 Nov 2010, 23:08
by rockker
Rocko wrote:Ok, men jag vill ju verkligen att det ska hålla för mycket stryk med, vill inte ta isär det och göra om det efter några dagar....
Kom igen och ös på med mer tips nu =)
Min maskin har tidigare vart bänkad till ca 650hk och 830nm i motorn.. och den har körts hårt i stort sett dagligen, så 618 och 4 puck håller fint.
Anledningen till mindre effekt nu är för att skona växellådan som är en original getrag 260..
Posted: 04 Nov 2010, 19:29
by Rocko
jeenz--> AA de lär vi ju gö
rockker--> Ok, det låter ju bra, då behöver jag bara fixa mig en 4 puck då, så är den saken biff! =)
Posted: 06 Nov 2010, 00:04
by Jonis
Fan Rocko, va hände me m20in? fick ju aldrig mig nån åktur me den maskinen
får hoppas du fastnat i BMW träsket helt nu å släpper AUTObilarna
pöss påre