Page 1 of 3
Bmw 320i -88 turbo film sidan 3
Posted: 30 Oct 2010, 19:38
by Mikael c
Jag iförskaffat mej en Bmw 320i -88 som jag tänkte skruva ihop i vinter.
Fakta
Röd bmw 320 -88
Inredning spartanskt med en liten bur
Nira i3+
750cc hög ohms spridare
msd spole
KKK 29
Motor:M20
Z45kam
Portad 320 topp
Hårdare ventilfjädrar
oringad 325 botten
328 kolvar med ventil urtag
325 icke vanos stakar
Nya motorn under uppbyggnad
Venolia turbo kolvar
PPF hprofil 130mm stakar
M21 diesel vev
PPF race ventiler
Oringat 2l block
Portad topp
Z45 kam
justerbart drev
Värre fjädrar
Kina ic
4tums downpipe som smalnar ner till 3tums avgas
Sedan så blir det nog
525 zf låda med stora hardyn
328 kardan
Z3 diff 3,15
325ans bärarmar bak
Såhär ser bilen ut just nu
Bromspapper 2liters snik med chip
Bromspapper 2.5liters nira
Posted: 31 Oct 2010, 07:06
by Mikael c
Jag har gått igenom gamla motorn och upptäckt att ventilerna har hälsat på i kolvtopparna.
Riktigt missnöjd med den gamla planingen av toppen då det blivit flertalet kanaler efter fräs stålet som känns med nageln.
Vilket även syns på toppackningen.
(Blåst på alla cylindrar.)
Tycker även att kamlagringen är allt för sliten så den toppen åker ut.
Några slitna vippar är även upptäckta.
En 12,9 bult är stukad så den har inte dragit med rätt moment.
Så det som skall ske nu närmast.
Fixa en topp att åka med med bra vippor,
frästa säten mm
Göra ventil urtag i kolvarna.
Gå igenom motorn och sedan montera igen.
Sedan skall programvaran gås igenom och justeras.
Posted: 03 Nov 2010, 19:26
by Mikael c
Jag har letat upp en 320 topp som blivit rengjord fått ventilerna inslipade och nya tätningar har också blivit monterade.
Förbränningsutrymmet har blivit lite upptaget för att passa 2.5 liters botten bättre.
Sedan har jag stött på ett nytt problem så jag måste leta reda på några nya m50 icke vanos stakar
Posted: 03 Nov 2010, 19:39
by BmWkrille
gött o se micke!!
fan nu händer de grejer ju! ge nu min gamla topp ordenkligt med laddtryck sen
Posted: 03 Nov 2010, 20:15
by Mikael c
Kolvarna är färdiga också skall bara ha tag i lite lager och stakar så skall botten monteras igen.
Posted: 08 Nov 2010, 19:29
by Mikael c
Lägger in två bilder som jag stulit ifrån förra ägaren hoppas att det är ok.
Posted: 11 Nov 2010, 18:57
by Mikael c
Posted: 13 Nov 2010, 12:59
by Mikael c
Efter ett par timmar med våtslip så blev jag själv nöjd med resultatet.
Posted: 15 Nov 2010, 20:19
by Mikael c
Jag har lagt igen hålet i kofångaren men den hamna lite snett och blev lite nyansskillnad men det är ett senare problem.
Sedan har jag fått hem två skivor så jag kan börja montera andra bärarmar bak även tre vippor hitta hem.
Posted: 16 Nov 2010, 13:27
by Mikael c
Tänkte bjuda på en bild på lite småsaker som inte får vara med längre ifrån gamla motorn.
Posted: 21 Nov 2010, 18:21
by Mikael c
900kr för en 325 topp svetsad av killarna här på ppf är det ett ok pris?
Posted: 21 Nov 2010, 18:36
by Fredh-Holma
Mikael c wrote:900kr för en 325 topp svetsad av killarna här på ppf är det ett ok pris?
Kostar ju 2.000kr att få den svetsad och planad av ppf, så ja!
Posted: 22 Nov 2010, 19:05
by Mikael c
Det är ju kul att man kan hitta lite godis till bra priser ibland.
Har man inte själv tillgång till alusvets får man väl lösa det på annat vis.
Posted: 23 Nov 2010, 17:04
by Mikael c
Nu väntar jag bara på att färgen skall torka sedan är maskinen färdig att monteras.
Posted: 23 Nov 2010, 18:20
by odd
Mikael c wrote:Det är ju kul att man kan hitta lite godis till bra priser ibland.
Har man inte själv tillgång till alusvets får man väl lösa det på annat vis.
hur gjorde du de där?
Posted: 23 Nov 2010, 22:40
by Mikael c
Nja jag var lite dryg bara, lämnade bort tråget till mekanisk verkstad.
Posted: 24 Nov 2010, 09:27
by nicklasthoresson
Mikael c wrote:Nja jag var lite dryg bara, lämnade bort tråget till mekanisk verkstad.