Page 1 of 3
M20 eller M50 till nästa sommaren ?
Posted: 30 Oct 2010, 15:22
by bajronboy
står och velar lite fram och tillbaka på om jag ska köra med m20 eller m50 motorn till år ? vill ha en driftsäker turbo bil till nästa år för iår har de blivit lite mycket !! kom gärna med förslag och lite råd och tips om hur man ska göra!! för och nackdelar ?
Posted: 30 Oct 2010, 16:29
by Grefven
Jag vet inte om m20 har någon som inte m50 oxå har.
Jag röstar för m50 alla dagar.
Posted: 30 Oct 2010, 16:57
by Dawe_A
Om du står med en bunte pengar och skall börja bygga.. Dvs att du inte har något utav det idag.
Så hade jag satsat på m50 som grevfen också sa, alla dagar i veckan.
Posted: 30 Oct 2010, 17:35
by micke999
m50 alla dagar i veckan
Posted: 30 Oct 2010, 19:06
by Franzén
M50 är ett bättre val.
Posted: 30 Oct 2010, 20:10
by RickardP
m50 har mer grundeffekt, inga vippor och är uppenbarligen hållbarare än m20. Så min röst faller med på m50.
Posted: 30 Oct 2010, 21:08
by dahmeer
m20 har något som m50 inte har. Ett helt fantastiskt ljud! Sen är det ju smidigare vid besiktning om man inte behöver byta motor varje gång. Om det sitter m20 orginal dvs. Jag röstar för m20 iaf
Mvh
Posted: 30 Oct 2010, 21:19
by Frode G
Men M20 har jo vippearmer som er et stort minus..
Bruk M50 du, og da slipper du vippearmer som knekker..
Frode G.
Posted: 30 Oct 2010, 21:33
by RickardP
dahmeer wrote:m20 har något som m50 inte har. Ett helt fantastiskt ljud! Sen är det ju smidigare vid besiktning om man inte behöver byta motor varje gång. Om det sitter m20 orginal dvs. Jag röstar för m20 iaf
Mvh
Äh, är ju lättare att bara byta motor än att byta alla smågrejer runt omkring
Posted: 30 Oct 2010, 21:41
by dahmeer
Mjo kan hålla med till viss del, det beror ju på hur det är byggt och vad för bil också. Men ljudet är skäl nog att bygga på m20, ska det bli riktigt gött ljud i en m50 måste man ha trimkammar och varva typ 9k
RickardP wrote:Äh, är ju lättare att bara byta motor än att byta alla smågrejer runt omkring
Posted: 30 Oct 2010, 22:22
by markus
Kör original vippor och varva max 6500 då går det inte sönder. Så länge allt är i bra skick och bra ihopsatt. M20 är lättskruvat man smäller ihop en motor från molekyler till start på en dag.
Dock så pallar M50 mer mos på orginaldelarna och ger mer grundeffekt.
För mig så är dom lika bra bara på olika sätt så om jag skulle bygga en smidd maskin från början blir det M20 men skulle jag köra orginal och det ska vara så billigt som möjligt då blir det M50.
Sen är ljudet i en vältrimmad M20 bland det bästa i världen sug eller turbo spelar ingen roll
Posted: 30 Oct 2010, 22:38
by bajronboy
tack för alla svar!! jag har i dagens läge en m20b25 med turbo i men har haft så mycket problem med sprucken topp, trasig topplockspackning, och avgånga vipparmar så är trött på att de inte håller! någon som har en bra setup till m20 som håller?! nu sitter de en coopering packning och svetsad och portad topp med Förstärkta vipparmar i men toppen har spruckit ändå!
Posted: 30 Oct 2010, 22:48
by Frode G
Ja enda en god grunn til og kjøre M50, man slipper sprukken topp..
Posted: 30 Oct 2010, 22:59
by markus
M50 topparna spricker ju ochså. Jag skulle kalla det otur jag har åkt M20 i 4 år och en av dom topparna jag haft har kokat upp till 135c och det har bara varit att fylla på vatten och köra vidare. Jag har alldrig haft av en vippa eller haft någon topp som spruckit. Den toppen som kokade så in i he...te var inte ens skev på vintern sen när jag renovera den
M20B20 topp helrenoverad med gamla orginalvippor i bra skick samt inte varva mer än 6500 med softcut vid 6300 typ det tror jag är ett vinnande koncept så har iaf jag alltid kört.
Posted: 31 Oct 2010, 00:29
by peppe
Dom här trådarna blir alltid lika patetiska.
Förståsigpåare som kastar skit på någon av maskinerna, oftast utan att ens veta något mer om dom än det som dom läst på nätet?
Bygg en lågkompad M50 och ladda 2bar sommar efter sommar, eller en M20 gör det som känns bäst, för båda kommer rappla lika mycket om skruvar eller gör fel.
Mvh
Posted: 31 Oct 2010, 00:40
by Grefven
Och vem fan väljer maskin efter hur de låter? Det måste va youtubetrimmarna som inte har någon bil eller motor alls själva.
Att man kan gilla ett ljud före ett annat det begriper jag. Men att det skulle va avgörande?
Att en brud kan döma ut vad för bil som hellt för att den inte har rätt färg det har man ju hört. Men att en motorintresserad kille tar upp ljudet som motivering är helt otroligt.
Posted: 31 Oct 2010, 09:29
by dahmeer
Det kanske är jag som är dum i huvudet, eller så är jag egentligen en tjej.
Men om man jag väljer mellan två motorer med snarlika egenskaper (iaf sexa och 2.5 l) så kan jag absolut tänka mig att välja efter ljud.
Och om jag skulle beställa t.ex en ny fin vit 325 på bmw och det kom en blå sen när jag skulle hämta den skulle jag nog bli jävligt sne
Men vad vet jag, jag kollar mest på tuben.
Mvh
Grefven wrote:Och vem fan väljer maskin efter hur de låter? Det måste va youtubetrimmarna som inte har någon bil eller motor alls själva.