Page 1 of 1
lamelldiff till e30
Posted: 28 Oct 2010, 13:30
by TurboDennis
tja skulle vilja ha en lamelldiff till min 325 e30 nån som har någon till salu?
Posted: 28 Oct 2010, 15:34
by Franzén
Vet du vilken utväxling du behöver?
Posted: 28 Oct 2010, 16:02
by TurboDennis
det har jag ingen aning om vad man ska ha! spelar det någon roll vad man har för utväxling?
Posted: 28 Oct 2010, 16:37
by markus
TurboDennis wrote:det har jag ingen aning om vad man ska ha! spelar det någon roll vad man har för utväxling?
Du behöver läsa på lite allmän bil-lära.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kugghjulsv%C3%A4xel
http://www.zatzy.com/teknik/18422-utvaexling.html
Posted: 28 Oct 2010, 17:10
by TurboDennis
jag tror inte det står i allmän billära att man ska veta utväxlingen på diverse bilmodeller. mupp
Posted: 28 Oct 2010, 18:29
by markus
TurboDennis wrote:jag tror inte det står i allmän billära att man ska veta utväxlingen på diverse bilmodeller. mupp
Men lilla vän... Du skrev "spelar det någon roll vad man har för utväxling?"
Klart som fan det spelar roll.
Jag tolkade det som att du inte riktigt vet vad utväxling är för något.
Hur skulle du tolka det om någon annan skrev det ?
Posted: 28 Oct 2010, 18:34
by TurboDennis
jag menade att det finns väl några st till 325 diffklump och jag visste inte vilken som jag hade eller vilken man ska ha!.
Posted: 28 Oct 2010, 18:41
by markus
Kolla upp vilken du har först och kom fram till om du vill ha samma, högre eller lägre utväxling. Så vet du vad du ska leta efter.
Tydliga frågor ger oftast tydliga svar
Posted: 28 Oct 2010, 18:45
by TurboDennis
jo men om jag nu har en viss utväxling på denna klump. och ska byta hela, vad spelar det då för roll om jag får tag i en annan diff som har en annan utväxling?
så som jag fattade det så är det antingen så att bilen går fortare eller så blir den starkare beroende på vilken utväxling man har.
och är det så stor skillnad att man måste ha tag i en likvärdig eller en med samma utväxling?
jag har en lamelldiff ifrån en 325 som rasade och är numera svetsad och det tar kål på mina drivaxlar samt så är det störande att köra när det hackar hela tiden när man svänger.
men men vet du om det finns någon orginalutväxling till en 325 ifrån (89) eller finns det flera olika? vad ska man ha förnåge för du verkar ju veta...
Posted: 28 Oct 2010, 21:49
by e30Tompa
Finns tyvärr en del olika utväxlingar som landade lite random på bilarna genom åren.. tror att det finns ifrån 2:90 nåntning upp till 3:91 eventuellt ävern upp på 4 nåntning.. iaf där emellan ja hört sen är de väl vanligast att dom ligger runt 3:25 och 3:91. Rätta mej om ja har fel!
Så som du förstår blir det lite skillnad och inget 100%svar på din fråga genom att nämna att du har en 89:an 325:a
Sen kan man bara skatta sig lycklig om man hittar någon lamelldiff i detta lamellkåta land!
Posted: 29 Oct 2010, 11:36
by TurboDennis
jaha där ser man.
Posted: 29 Oct 2010, 14:10
by FugitivE
Om du är sugen på en 2.93 så finns det ju en till salu här på forumet.
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=50702
Posted: 29 Oct 2010, 14:23
by TurboDennis
aa jag såg den vi får se om jag får köpa den ikväll:) tack för info