Page 1 of 1

lite frågor om e30 å turbo.

Posted: 13 Dec 2005, 20:53
by knotan
påbörjat projekt nu då!

bilen i fråga är en bmw320 som sitter en 325snurra i.

det som är bestämmt/klart än så länge.
komp å resten av motorn lämnas orört. toppen är genomgången å det sitter nån form an förstärkt toppackning som ska va tjockare än orginal?!!

MOTOR: agget blir ett t04b med pulsssplitt å ext wg.

kommer köras på e85 med 390cc spridare. pumpen byts mot större.

planen är att ha orginal lmm på trycksidan efter ic(dvs orginalplacering). sen spänna den å labba med soppatryck till "lagom" lambda uppnås.

det som oroar mej är, styrs tändkurvan via lmm oxå?? vill ju inte ha skenande tändning vid ladd, även att e85 tål massa tändning(på min volvo har jag tex ca 40grader vid 1.7i ladd å 6krpm)

DRIVLINA: nu sitter en 320ins låda(antar att det är en 250?) låda som sjunger på sista versen, har en låda från 325 ligger, är det en 260 låda då eller vad heter den, pallar den ett tag eller??

antar att -618 plattan passar bulton va? blir en sån då!

bakaxeln då. vilken diff finns tillgänlig? jag har alltid trott det fanns slungdiff på var å varannan bmw men jag hade visst fel, passar nån från typ 535 eller så hyffsat lätt eller??

mycket frågor men hoppas nån tar sej tid å svara...

Posted: 14 Dec 2005, 06:36
by JaJsEn
varför ha LMM på trycksidan?

260 lådan håller bra.

LMM styr inte tendningen, tendningen styrs av chippet.

SVETSA TOPPEN! känns dumt att chansa på en sån grej nu när topparna börjar bli så svåra att få tag på.

jupp, 618 passar bult on, funkar skitbra med orginal lamell.

du kan ta vilken difbroms från E30 du vill,

man kan få på en M535 e28 diff oxå men då behöver du göra SÅHÄR

mvh Erik Jakobsson

Posted: 14 Dec 2005, 10:39
by egnesund
Jag hade en 320i -84 och vet att 325iX diffen passar bolt-on utan några modifieringar på varken drivaxlar, medbringare eller karossen. :D

Posted: 14 Dec 2005, 11:04
by knotan
jadu varför ha lmm på trycksidan.
för att motronic är ett jävla skitsystem, kul å testa nått nytt. har vart en del diskussioner om att ha den på trycksidan på tpc.
dels enklare med platsen , bara dra sugslang vart man vill från turbo till luftfilter,
suga genom lmm kan ge en massa bekymmer med onödig uppfettning vid laddbygge mm.mm. plus att en fjäderbelastad klaff innan turbon ger en massa onödigt lagg på snurran...

nackdelerna med den lmmkonstruktionen är många, därför jag skickat min åt helvet å ska testa MS på min volvo istället :)


men lästre precis i nån annan tråd här att det inte sitter diff i 325orna heller standard? att det bara var tillval å att den diffen kan va svår att få tag på, vad jag fattat så sitter det diff på alla e28 535orna orginal??

hur kommer tändkurvan se ut med orginal boxen å överladd? går den enbart via varvtal å nmotortemp eller?
misstänker att tändboxen som sitter är från 320motorn, men kan iofs va bytt till 325ans när motorn byttes,
skiljer tändkurvan mycket mellan dem två??

Posted: 14 Dec 2005, 12:12
by JaJsEn
självklart har alla 325:or diff orginal, men diffbroms va tillval, o jo dom börjar ju bli rätt dyra nu.

sitter diffbroms som standard på alla M535 iaf.

mvh Erik Jakobsson

Posted: 14 Dec 2005, 12:51
by Jonhny
Är det motronic så styrs både tändningläge och insprutningsmängd av samma box. Lmm, varvtal och temperatuter är parametrarna som används till uträkning av tändkurva o insprutsmängd.
Motronic är ju inte tänkt att fungera till turbokonverteringar...

Posted: 14 Dec 2005, 17:35
by knotan
givetvist menar jag diff broms :x vad annars.... finns väll ingen anledning å byta till nån grövre som inte är bromsad...

tordde inte det finns nått annat än motronic på e30in?
vad landar tändningen på vid fullt utlsag på lmm å fullt varv då?
gör ju som sagt inte så mycket om den blir hög. bara den inte går tidigare än typ 30-35 grader...

Posted: 14 Dec 2005, 18:23
by Jonhny
På 325orna är det nog bara motronic. Tidiga e30 är L-jetronic annars.
Det är rätt tidig tändning på de här motorerna, så 35 grader är det nog på höga varv. Tändkurvan är lite annorlunda på dem. Redan efter 2000rpm har de över 30 graders förtändning. Jag loggade originaltändningen på fullgas för ett tag sen, men har blivit av med pappret i vanlig ordning.

Posted: 14 Dec 2005, 19:29
by Strandholm
knotan wrote:givetvist menar jag diff broms :x vad annars.... finns väll ingen anledning å byta till nån grövre som inte är bromsad...
beror på om du ska använda dina trimhästar eller inte. Lilla diffen till e30 håller knappt för någonting...

Posted: 14 Dec 2005, 22:07
by knotan
ok. men 35graders tändning ska nog funka.
i annat fall bör man väll kunna flytta tändlägesgivaren? den sitter väll i framkant på remskivan va? eller styr den nått mer så det blir bajs av det?

såg nått om konvertering till 535diffen på limmets hemmsida, nått som man ger sej in på bara sådär? var ju lite dålig info man vad exakt som gjordes, typ måste man byta drivaxlar, kardan osv.??
åka trimmat utan diffbroms är ju bara att lägga ner. har gjort det länge å först när jag skaffade diff så hajjade jag hur efterbliven man va innan :roll:


lite fler frågor då

ANG TOPPEN,. vet att man bör svetsa kylkanalerna på den toppen men lite mer exakt vad gör man, antar att kylkanalerna är onödigt stora å att toppackningen går= komp i kylkanalerna =härdsmälta, eller är jag helt fel ute.?

hörde nått om att man eventuellt kunde utnyttja 320ins topp att det är mindra kanaler på den men att det är nått som måste göras om, typ förstora förbrännigsrummen eller liknande, eller är det inte alls samma topp??

pratade nyss med en duktig kille som sågat isäer ett par 325toppar å kommit på en lösning på att 325topparna går varma, tydligen finns en hög punkt inne i kylkanalen på ett ställe vid en gjutpunkt. minns inte vilken cylinder tyvär, men där skule man kunna borra in å gänga en nippel med luftningslang till expansionskärlet. å därmed minska risken för gasfickor i kylkanalerna på dem bakre cylindrarna,

nån som vart inne på det spåret tidigare,??

Posted: 14 Dec 2005, 22:22
by Jonhny
knotan wrote:ok. men 35graders tändning ska nog funka.
i annat fall bör man väll kunna flytta tändlägesgivaren? den sitter väll i framkant på remskivan va? eller styr den nått mer så det blir bajs av det?
Det är nog inga bekymmer.

Posted: 14 Dec 2005, 23:06
by markus
[quote="knotan"]
såg nått om konvertering till 535diffen på limmets hemmsida, nått som man ger sej in på bara sådär? var ju lite dålig info man vad exakt som gjordes, typ måste man byta drivaxlar, kardan osv.??
åka trimmat utan diffbroms är ju bara att lägga ner. har gjort det länge å först när jag skaffade diff så hajjade jag hur efterbliven man va innan :roll:
[quote]

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... highlight=

Posted: 15 Dec 2005, 07:26
by knotan
ok det verkar ju inte så avancerat, men då behöver man inte byta drivaxlar då? antar att man tar dem som sitter på e30? finns det olika modeller på dem? typ grövre på 325 än 320??

Posted: 15 Dec 2005, 10:53
by markus
du måste använda 325 drivaxlar med 535 flänsar mot diffen.. det står om det i tråden

Posted: 15 Dec 2005, 13:12
by knotan
ajdå :oops:
men det tar ju inte många minuter å fixa det...
det verkar ju kanoners det där :D