Få ner bakvagn lättast? några tips?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Få ner bakvagn lättast? några tips?
tjena
tänkte bara höra med er hur tusan ni gjort för att få ner bakvagnen, gäller en e30
alla muttrar och bultar e lös. förutom bulten som gummibussningen hänger på från karossen, jag har bankat, dratt, slagit mig svettig ett par gånger om, men hur jag än gör så släpper skiten inte, den rör sig inte en millimeter på bulten i gummit
Några tips och trix?
Tack
mvh
tänkte bara höra med er hur tusan ni gjort för att få ner bakvagnen, gäller en e30
alla muttrar och bultar e lös. förutom bulten som gummibussningen hänger på från karossen, jag har bankat, dratt, slagit mig svettig ett par gånger om, men hur jag än gör så släpper skiten inte, den rör sig inte en millimeter på bulten i gummit
Några tips och trix?
Tack
mvh
- bmw-slangen
Lossa den stora muttern under silentblocken (om det är 19mm, 20mm eller 22mm - kommer inte ihåg).
Skruva fast muttern några varv längst ut på skruven (så du har något att slå på så du inte slår på gängorna).
Dra till med en hammare eller slägga på muttern för skruven skall rakt upp (den har några splines längst upp under skallen så den kan behöva lite "övertygelse") - den borde ha lossat tillräckligt mycket nu så det bara är att slå till den lite lätt med tex en liten förlängare så den hoppar upp ur hålet vid sidan av baksätet.
Nu kan subframen ändåså sitta fast lite. Jag brukar (när jag inte är rädd om silentblocken) gänga ett hål i silentblocket, skruva fast en skruv och sedan slå uppifrån med en lång stav så brukar det lossna. Detta moment är beskriver här
http://www.e30tech.com/forum/showthread.php?p=1104334
Skruva fast muttern några varv längst ut på skruven (så du har något att slå på så du inte slår på gängorna).
Dra till med en hammare eller slägga på muttern för skruven skall rakt upp (den har några splines längst upp under skallen så den kan behöva lite "övertygelse") - den borde ha lossat tillräckligt mycket nu så det bara är att slå till den lite lätt med tex en liten förlängare så den hoppar upp ur hålet vid sidan av baksätet.
Nu kan subframen ändåså sitta fast lite. Jag brukar (när jag inte är rädd om silentblocken) gänga ett hål i silentblocket, skruva fast en skruv och sedan slå uppifrån med en lång stav så brukar det lossna. Detta moment är beskriver här
http://www.e30tech.com/forum/showthread.php?p=1104334
Fungerar det inte med våld använd mer våld. Kan sitta satan om dom bara vill. Har du lossat fästet som går in under silentblocket?
Linus Hedendahl
076 31 94 728
Bygger:
Malakitgrön E30 327 Turbo Touring -89
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=38747
076 31 94 728
Bygger:
okej, den behöver så pass mycket övertygelse hehe, jodå, allt e avplockat, fästet framför, muttern undertill etc men det vägrar att släppa
e så jävla dåligt med plats undertill att slå så det är väl kanske det som gör det, får kanske ta och hissa bilen med motorlyften så man får lite kraft bakom
då tackar jag för det, får ut i helgen och banka skiten ur den där bulten haha
återkommer efter helgen om den inte släppt hehe
Tackar så mycket
MVH
e så jävla dåligt med plats undertill att slå så det är väl kanske det som gör det, får kanske ta och hissa bilen med motorlyften så man får lite kraft bakom
Tackar så mycket
MVH
- bmw-slangen
Att få upp den stora skruven ska inte behöva så vansinnigt stor kraft. Har du bara bilen på pallbockar (vilket du rimligtvis redan har) så ska ett par slag med en minislägga eller hammare få den långa skruven i rörelse.
Så börja med det, för det är väl där du är nu? Har du någon bild på hur det ser ut just nu?
När dessa skruvar är borta brukar bakvagnen ändaåså inte trillar ner. Då kan man göra som jag beskrev tidigare.
Så börja med det, för det är väl där du är nu? Har du någon bild på hur det ser ut just nu?
När dessa skruvar är borta brukar bakvagnen ändaåså inte trillar ner. Då kan man göra som jag beskrev tidigare.
Give it hellDajb wrote:okej, den behöver så pass mycket övertygelse hehe, jodå, allt e avplockat, fästet framför, muttern undertill etc men det vägrar att släppa
Tackar så mycket
MVH
Linus Hedendahl
076 31 94 728
Bygger:
076 31 94 728
Bygger:
Okej, ja den har nog fått ett 10tal slag och har inte gett vika en millimeter
hmm ja min dokumenterande kompis klickade denna bilden där man ser att jag faktiskt lossat allt
men detta var innan jag började banka
vet inte om man ska försöka med lite rostlösning eller något, ja jag vet inte, för släppa ville den inte alls
OT. Notera det fina spåret av gummi och grus i hjulhuset haha
Mvh
hmm ja min dokumenterande kompis klickade denna bilden där man ser att jag faktiskt lossat allt
men detta var innan jag började banka
vet inte om man ska försöka med lite rostlösning eller något, ja jag vet inte, för släppa ville den inte alls
OT. Notera det fina spåret av gummi och grus i hjulhuset haha
Mvh
- JannePower
japp, riktigt retligt, man svettades ju som en dåre när man låg där och slog, jag har ju bara ett hyresgarage där meckande INTE får förekomma, där ska jag nu banka av bakvagnen, har bytt motor etc etc haha så vill ju väsnas så lite som möjligt, samt att där e rätt trångtFugitivE wrote:ser att bulten allt hänger kvar..
Smacka till skiten ordentligt
Mitt val av verktyg föll på:
den borde ju räcka hehe
- bmw-slangen
OT : Är den burgundröd metallic? Ser så ut... Inte var dag man ser en sådan - gillar färgen då jag själv har den
Anyway...
Bilder är bra!
Det ser ut som att du precis som du säger lossat alla skruvar och att bakvagnen hänger lite sluttande nedåt. Om så är fallet så kan det vara rejält mycket svårare att få loss skruven då hela tyngden av sub-framen "kniper" fast skruven.
Prova att hissa upp diffen med en domkraft så själva subframen är någorlunda i sin normala position och prova sedan slå ut skruvarna.
Anyway...
Bilder är bra!
Det ser ut som att du precis som du säger lossat alla skruvar och att bakvagnen hänger lite sluttande nedåt. Om så är fallet så kan det vara rejält mycket svårare att få loss skruven då hela tyngden av sub-framen "kniper" fast skruven.
Prova att hissa upp diffen med en domkraft så själva subframen är någorlunda i sin normala position och prova sedan slå ut skruvarna.
bmw-slangen wrote:OT : Är den burgundröd metallic? Ser så ut... Inte var dag man ser en sådan - gillar färgen då jag själv har den
Anyway...
Bilder är bra!
Visst är den burgundrot metallic hehe jag vill så gärna lacka om den, men känner att där är så många andra hål att stoppa pengarna i så den får sitta kvar ett år till
japp stämmer bra
japp jag har faktiskt hissat upp bärarmana på vardera sida så den sitter mer rakt, men inte släppte den för det, men som sagt, har hela helgen på mig så nog ska den åka av
Jag tackar så hemskt mycket för infon
hoppas den slinker av snabbt och lätt på lördag så jag kan spendera söndagen med att slipa ner den istället hehe
Tack
Mvh
- bmw-slangen
Nej! Inte lacka om Själv var jag likgiltligt till färgen men med åren har jag börjat gilla den mer och mer och nu är den en favorit! BTW, burgundierna var troligtvis ett skandinaviskt folk som vandrade söderut och hängde ett tag på vad vi idag kallar Bornholm (men som på gamla dialekter kallades burgundiernas land - Burgundarholmr på gammal fornnordiska). Sen drog de till östra Europa och hängde där ett tag och sedan när de tröttnade på det drog de till västra Europa och smällde upp ett kungarike som frankerna snodde under 500-talet (och som är det område som man vanligtvis brukar kalla Burgund området).Dajb wrote:bmw-slangen wrote:OT : Är den burgundröd metallic? Ser så ut... Inte var dag man ser en sådan - gillar färgen då jag själv har den
Anyway...
Bilder är bra!
Visst är den burgundrot metallic hehe jag vill så gärna lacka om den, men känner att där är så många andra hål att stoppa pengarna i så den får sitta kvar ett år till
japp stämmer bra
japp jag har faktiskt hissat upp bärarmana på vardera sida så den sitter mer rakt, men inte släppte den för det, men som sagt, har hela helgen på mig så nog ska den åka av
Jag tackar så hemskt mycket för infon
hoppas den slinker av snabbt och lätt på lördag så jag kan spendera söndagen med att slipa ner den istället hehe
Tack
Mvh
Fasiken så mycket intressantare story bakom denna färg än "silver metallic"
Anyway...
Att lyfta upp bara bärarmarna rätar tyvärr inte upp subframen (då bärarmarna sitter fast i typ gångjärn i subframen). Du måste lyfta i diffen så att subframen är rak och diffens infästning är ungefär där den borde vara. Då ska det nog gå lite lättare får vi hoppas!