Information om motorolja
Posted: 12 Oct 2010, 20:58
Tänkte efter det är ganska mycket prat om olja här så kan ni få lite matnytigt att läsa här !
Det här är ett känsligt ämne med många tyckare och tänkare, men jag ska försöka ge en helt ofärgad bild på vad som gäller och hur det fungerar. Finns många som säkert kommer att ha synpunkter men det ser jag som positivt så länge det är konstruktivt så ska jag besvara eventuella synpunkter efter bästa förmåga.
Vad är olja?
Olja kan man säga är ett samlingsnamn på en vätska som består av ett i stort sett oändligt antal kolvätemolekyler med olika längder och bindningar. Beståndsdelarna är i stort sett bara två, kol (C) och väte (H), kolväten med andra ord. Det är precis det som mäts på bilprovningen, inte mer specificerat än så, men efter att läst detta kommer ni att förstå att det är skillnad på HC och HC.
En basolja som består av enbart raka kolvätekedjor kallas för paraffin. Är kedjorna cirkulära men mättade är oljan av naftalenbas. Många av kolvätemolekylerna är cirkulära och omättade, då kallas de för aromatiska. Kopplas dessa ihop blir de polycykliska aromatiska kolväten (PAH). Ju mer komplicerad molekyl och desto fler omättade bindningar, desto giftigare blir det. De basoljor man utgår från vid motoroljetillverkning innehåller alla typer av kolvätekedjor.
En kul parantes är att etanolbilar har lite problem med höga HC-utsläpp främst vid kall motor. Det beror på en del faktorer vi inte ska gå in på här men det är oförbränd etanol som ger utslaget på mätaren på SBP. Etanol är ju det vi har i rusdryckerna på bolaget och det är inte farligt annat än på det sätt som systembolagets varor är. Ändå klassas de lika som polycykliska aromatiska kolväten som är direkt giftiga och cancerogena. Dessa finns det dock i bensinavgasernas kolväten så att jämföra HC från en etanolbil och en bensinbil är inte riktigt relevant.
HC är alltså ett samlingsnamn för en väldigt stor familj med kol och väte som bas men med väldigt stora skillnader i egenskaper på alla sätt. Kan vara allt från bränsle, smörjmedel, livsmedel till rusningsmedel. Genom att bearbeta oljan via bland annat raffinering kan man mätta alla bindningar med väte samt öppna upp de ringformade kolvätena och framställa de egenskaper man önskar. Det kan vara allt från hydraulolja, motorolja eller t.o.m. olja för livsmedelsindustrin.
API och ASEA –klassning
Den vanligaste klassningen man ser är API (American Petroleum Institute). API är en amerikansk organisation som testar motoroljor. Allteftersom de nya oljorna framställs så testar API och kodar oljan. I Europa har vi en organisation för fordonsbyggare som heter ACEA. De testar och godkänner oljor på ett liknande sätt som API. De olika klassningarna för de båda systemen kan man utläsa nedan. Många biltillverkare har helt egna system för klasningen av olja, men i regel så står det i det finstilta att det motsvarar en API- eller ACEA-klassning. De stora tillverkarnas benämningar brukar ofta vara tryckta på oljeförpackningarna tillsammans med de vanliga.
När man väljer en olja skall man alltid börja här. Kolla i sin instruktionsbok vad som är rekommenderad klassning, sen väljer man den eller en högre. Man kan strunta i vad säljaren säger om att det ska vara hel- eller halvsyntet. Alla egenskaper som har någon betydelse sorteras ut i klassningen. Sen finns det vissa klassningar som inte går att tillverka annat än med syntetisk bas, fast är en syntetisk olja syntetisk? -Återkommer senare angående detta.
Nedan lite kort vad de olika klassningarna innebär.
ACEA
Mer att läsa för den intresserade: http://www.unitedoil.com.au/apiclass.htm
Det här är ett känsligt ämne med många tyckare och tänkare, men jag ska försöka ge en helt ofärgad bild på vad som gäller och hur det fungerar. Finns många som säkert kommer att ha synpunkter men det ser jag som positivt så länge det är konstruktivt så ska jag besvara eventuella synpunkter efter bästa förmåga.
Vad är olja?
Olja kan man säga är ett samlingsnamn på en vätska som består av ett i stort sett oändligt antal kolvätemolekyler med olika längder och bindningar. Beståndsdelarna är i stort sett bara två, kol (C) och väte (H), kolväten med andra ord. Det är precis det som mäts på bilprovningen, inte mer specificerat än så, men efter att läst detta kommer ni att förstå att det är skillnad på HC och HC.
En basolja som består av enbart raka kolvätekedjor kallas för paraffin. Är kedjorna cirkulära men mättade är oljan av naftalenbas. Många av kolvätemolekylerna är cirkulära och omättade, då kallas de för aromatiska. Kopplas dessa ihop blir de polycykliska aromatiska kolväten (PAH). Ju mer komplicerad molekyl och desto fler omättade bindningar, desto giftigare blir det. De basoljor man utgår från vid motoroljetillverkning innehåller alla typer av kolvätekedjor.
En kul parantes är att etanolbilar har lite problem med höga HC-utsläpp främst vid kall motor. Det beror på en del faktorer vi inte ska gå in på här men det är oförbränd etanol som ger utslaget på mätaren på SBP. Etanol är ju det vi har i rusdryckerna på bolaget och det är inte farligt annat än på det sätt som systembolagets varor är. Ändå klassas de lika som polycykliska aromatiska kolväten som är direkt giftiga och cancerogena. Dessa finns det dock i bensinavgasernas kolväten så att jämföra HC från en etanolbil och en bensinbil är inte riktigt relevant.
HC är alltså ett samlingsnamn för en väldigt stor familj med kol och väte som bas men med väldigt stora skillnader i egenskaper på alla sätt. Kan vara allt från bränsle, smörjmedel, livsmedel till rusningsmedel. Genom att bearbeta oljan via bland annat raffinering kan man mätta alla bindningar med väte samt öppna upp de ringformade kolvätena och framställa de egenskaper man önskar. Det kan vara allt från hydraulolja, motorolja eller t.o.m. olja för livsmedelsindustrin.
API och ASEA –klassning
Den vanligaste klassningen man ser är API (American Petroleum Institute). API är en amerikansk organisation som testar motoroljor. Allteftersom de nya oljorna framställs så testar API och kodar oljan. I Europa har vi en organisation för fordonsbyggare som heter ACEA. De testar och godkänner oljor på ett liknande sätt som API. De olika klassningarna för de båda systemen kan man utläsa nedan. Många biltillverkare har helt egna system för klasningen av olja, men i regel så står det i det finstilta att det motsvarar en API- eller ACEA-klassning. De stora tillverkarnas benämningar brukar ofta vara tryckta på oljeförpackningarna tillsammans med de vanliga.
När man väljer en olja skall man alltid börja här. Kolla i sin instruktionsbok vad som är rekommenderad klassning, sen väljer man den eller en högre. Man kan strunta i vad säljaren säger om att det ska vara hel- eller halvsyntet. Alla egenskaper som har någon betydelse sorteras ut i klassningen. Sen finns det vissa klassningar som inte går att tillverka annat än med syntetisk bas, fast är en syntetisk olja syntetisk? -Återkommer senare angående detta.
Nedan lite kort vad de olika klassningarna innebär.
ACEA
Mer att läsa för den intresserade: http://www.unitedoil.com.au/apiclass.htm