Page 1 of 2

Högsta effekten i e30 ?

Posted: 11 Oct 2010, 20:49
by ButterflyRacing
Är det någon som har koll på högsta hästkrafter och vridmoment som godkänns i en e30 ?

Posted: 11 Oct 2010, 20:51
by Bmw*Alex
touring/coupe eller sedan :D

mvh

Posted: 11 Oct 2010, 21:14
by Krillian
om du menar som exempelvis volvo 740 = 238hk xxx nm ?

så har inte bmw lämnat ut några uppgifter om de på e30 tror jag. alltså är de väl 20% resp 10% mer än orginal.

http://sfro.com/images/stories/dok/effektgranser.xls

om inte den funkar så http://sfro.com/index.php/bil och finns under "tilllåten effektökning ändrade fordon"

Posted: 11 Oct 2010, 21:45
by ButterflyRacing
Bmw*Alex wrote:touring/coupe eller sedan :D

mvh


Är det skillnad ?

Jag behöver 200 hp (150 kW) / 245 lb·ft (332 N·m).

Posted: 11 Oct 2010, 21:53
by Nox
200hk är inga problem som ombyggt fordon. Kostar dock endel i bara reggningskostnader osv.

Posted: 11 Oct 2010, 21:55
by ButterflyRacing
Vilken är den största motorn orginal.
Alpina 3,5 ?

Kan man hävda det på sbp ? Eller var dom helt ombyggda ?

Posted: 11 Oct 2010, 21:56
by ButterflyRacing
Nox wrote:200hk är inga problem som ombyggt fordon. Kostar dock endel i bara reggningskostnader osv.


Jag hade tänkt slippa ombyggt fordon.

Posted: 11 Oct 2010, 22:35
by bmw-slangen
Man får inte utgå från största modellen i samma serie.

Har man tex en 318i E30 och vill höja effekten gäller 20/10 regeln för den effektsiffra som är angivet för just detta fordon.


Jag har tolkat 20/10 regeln att båda villkoren måste vara uppfyllda, dvs att man måste ligga under 20% effektökning OCH ligga under 10% vridmomentökning.

Det gör det mer eller mindre omöjligt att få igenom en 200hk/332Nm motor baserat på 20/10 regeln i en E30. Om du baserar dig på en 325i E30 som har 170hk/222Nm blir dina gränser med 20/10 regeln 204hk/244Nm. Du klarar effekten men inte vridmomentet.

Gissar det är en V8 med tanke på det höga vridet och "låga" effekten?



Enda chansen är nog att sikta på ombyggt och använda sig av 15kw/100kg regeln - då kan du ha din motor i en 1000kg lätt E30.

Posted: 11 Oct 2010, 22:39
by ButterflyRacing
bmw-slangen wrote:Man får inte utgå från största modellen i samma serie.

Har man tex en 318i E30 och vill höja effekten gäller 20/10 regeln för den effektsiffra som är angivet för just detta fordon.


Jag har tolkat 20/10 regeln att båda villkoren måste vara uppfyllda, dvs att man måste ligga under 20% effektökning OCH ligga under 10% vridmomentökning.

Det gör det mer eller mindre omöjligt att få igenom en 200hk/332Nm motor baserat på 20/10 regeln i en E30. Om du baserar dig på en 325i E30 som har 170hk/222Nm blir dina gränser med 20/10 regeln 204hk/244Nm. Du klarar effekten men inte vridmomentet.

Gissar det är en V8 med tanke på det höga vridet och "låga" effekten?



Enda chansen är nog att sikta på ombyggt och använda sig av 15kw/100kg regeln - då kan du ha din motor i en 1000kg lätt E30.


Ja....men ombyggt medför ju en del annat.
Jag får leta rätt på en motor med mindre vrid.

Nu vet jag siffrorna.

Posted: 11 Oct 2010, 23:56
by Franzén
Efter att ha ringt SBP och särskilt kontrollerat denna sak, så VET jag att man kan regga sin E30 med en M50 motor.

För 320i med 129hk finns det klara uppgifter svart på vitt hos SBP om att du kan stoppa ner en M50B20 på 150hk utan gnäll.

För 325i med 170hk finns det klara uppgifter svart på vitt hos SBP om att du kan stoppa ner en M50B25 på 191hk utan gnäll.

200 hästar blir svårt att ordna.

Man kan inte skruva dit en M52B28 och glida igenom, och man får inte regga med rätt motor först och sedan byta till en kralligare som ändå inte går att se någon skillnad på.
Och alla vet ju hur ett får låter.

Image

Posted: 12 Oct 2010, 02:48
by bmw-slangen
Franzén wrote:Efter att ha ringt SBP och särskilt kontrollerat denna sak, så VET jag att man kan regga sin E30 med en M50 motor.


Javisst, ska inte var några problem så länge man använder komplett motor och dess motorstyrning samt katalysatorn.

Franzén wrote:För 320i med 129hk finns det klara uppgifter svart på vitt hos SBP om att du kan stoppa ner en M50B20 på 150hk utan gnäll.

Javisst, ska inte vara några problem då 129 * 1.2 = 155 > 150. Utgår ifrån att även vridmomentet ligger under gränsvärdet då det finns tydliga uppgifter att detta gjorts från SBP.

Franzén wrote:För 325i med 170hk finns det klara uppgifter svart på vitt hos SBP om att du kan stoppa ner en M50B25 på 191hk utan gnäll.

Javisst, ska inte vara några problem då 170 * 1.2 = 204 > 191. Utgår ifrån att även vridmomentet ligger under gränsvärdet då det finns tydliga uppgifter att detta gjorts från SBP.

Franzén wrote:Man kan inte skruva dit en M52B28 och glida igenom,...

Vad är det som hindrar detta? För en 325i med 170hk skall det inte vara några problem då 170 * 1.2 = 204 > 193.
Är det vridmomentet som är för högt på M52B28 och hindrar detta?

Posted: 12 Oct 2010, 02:55
by Franzén
bmw-slangen wrote: *Massa text*
Vad är det som hindrar detta? För en 325i med 170hk skall det inte vara några problem då 170 * 1.2 = 204 > 193.
Är det vridmomentet som är för högt på M52B28 och hindrar detta?


Japp...
En M52B28 utvecklar 280nm om jag inte läst galet.
En M50B25 betydligt mindre, exakta siffran kan jag inte, men omkring 240nm, om ens det.

Posted: 12 Oct 2010, 10:46
by Nox
Ska du ner med en gjutgärns 8a får du även tänka på axelvikten, ökar den förmycket kan det bli gnäll också.

Posted: 12 Oct 2010, 11:00
by [zJo^]
e30 318is då? 140hk orginal. Dock 4-cyl.

Posted: 12 Oct 2010, 11:09
by bmw-slangen
[zJo^] wrote:e30 318is då? 140hk orginal. Dock 4-cyl.


Hur resonerade du nu? Baserar man på en 318is blir maximala effekten du får ha via 20/10 gränsen 140*1,2 = 168 hk.

Posted: 12 Oct 2010, 21:47
by Fredh-Holma
Ni menar alltså att det går att stoppa i en m20b20 motor i min 318 och få den godkänd?
113*1,2=136.
m40b18 = 113 hk
m20b20 = 130hk

Jag vill ej regga som ombyggt fordon!
Hur går det till då man ska besikta detta?
Vad kostar det?
Kollar dem upp motornumret och så?

Grejen är att jag börjat bygga på en 318 som det ska i en m20b25/27 motor med turbo i, skulle vara skönt att slippa allt krångel med att byta tillbaka till m40 motorn varje år och smidigt bara plocka bort turbon då den ska på kontrollbesiktning. (antar att dem ej verkligen orkar kolla upp om det sitter en b20 eller b25 i den....)

Posted: 12 Oct 2010, 22:02
by FugitivE
Blir väl lite annorlunda när man hoppar i antal cylindrar?