Page 1 of 21
PPF Turbo touring.
Posted: 20 Nov 2005, 15:10
by Bäckis
Bygget går vidare under vintern, och specen ser i stort ut så här:
Kaross: 325 touring -89, M-tech spoilerpaket, ska lackas Stålgrå.
Inredning: Flockad bräda och mittkonsoll, Momo ratt, knopp och pedaler, Snap off nav, Cobra Suzuka stolar, Autometermätare
Motor: M20B25, balanserad smidd dieselvev, Verdi vevstakar, CP smidda kolvar, portad topp, PPF insug, PPF grenrör, 450x300x100mm intercooler, PPF dump, ställbart kamdrev, PPF ventilfjäderkit med aluretainers, billet vippor, turbokamaxel(inte valt ännu), Autronic SM4 sprut, MSD DIS4 CDI och MSD spolar, 788cc spridare, PPF stödgördelkit, Precision PT67BB turbo mm.mm. Effekten ska över 700hk.
Transmission: M3 E36 växellåda, 328 kardan, Z3M diff.
Bromsar: 330x32mm skivormed Brembo 4-kolvsok fram, 315mm original Z3M bak.
Hjulupphängningar: FK Königsport coiloversats, Powerflexbussningar, nya länkarmar, Eibach feta krängningshämmare, hela bakvagnen från Z3M.
Mål med bilen är att ha en bil som fungerar perfekt som bruksbil, klarar minst en låg tia på strippen och som går fort på bana och i superstage.
Posted: 20 Nov 2005, 15:53
by E21_Rille
blir ballt det där !
gillar ditt färgval! lackade min e12 528 stålgrå (400) det blev kanon !
hur går det förresten med den gamla e21:an ? lägg upp en tråd med den. säkert många mer än jag som är nyfikna på den...
mvh /// Rilli
Posted: 20 Nov 2005, 18:47
by robbz
precis.......fixa en tråd på e21 med bäckis!
/mvh
Posted: 20 Nov 2005, 20:51
by peppe
Din touring blir grym Bäckis. En hård bil för en hårding?
Posted: 21 Nov 2005, 00:07
by Bäckis
peppe wrote:Din touring blir grym Bäckis. En hård bil för en hårding?
Japp, mao perfekt för mig
Ska lägga upp en tråd på min gamla gråa åt Keld så fort den kommertillbaka från chassiebyggaren. Tråd på min E21:a kommer när jag tagit in bilen och börjat med den, när nu det blir...
Posted: 21 Nov 2005, 00:31
by peppe
Bäckis wrote:peppe wrote:Din touring blir grym Bäckis. En hård bil för en hårding?
Japp, mao perfekt för mig
Ska lägga upp en tråd på min gamla gråa åt Keld så fort den kommertillbaka från chassiebyggaren. Tråd på min E21:a kommer när jag tagit in bilen och börjat med den, när nu det blir...
Som jag har sagt förut, skicka e21:an med express tåg till mig så sätter jag ihop den
Posted: 22 Nov 2005, 20:16
by Strandholm
Hur tjocka spacers behövde du föratt få fälgarna på plats? 35mm?
Vad behövs föratt få dieselveven att passa? är det "bolt on" med 325 kolvar och stakar?
Tänkte kanske bygga sugmotor istället för snurrbo....
Posted: 22 Nov 2005, 23:49
by Bäckis
Spacers? Har inga alls då fälgarna är gjorda för E30.
Amp: Om du ökar slaget så kan du självklart inte behålla samma kolvar och stakar, då tar det stopp i toppen. De flesta använder 320/323 stakar, 325 kolvar och dieselvev eller ETA.
Posted: 22 Nov 2005, 23:54
by Strandholm
Aha okej. Vart beställde du fälgarna? Får se hur mina passar när de kommer hehe
320 stakar, 325 kolvar och dieselvev. Låter bra, bara dieselveven som fattas då. bara ta ifrån vilken 324/524 som helst? Vad skall man passa på att byta och vad måste man byta?
Posted: 22 Nov 2005, 23:59
by Bmwandreas
Ska du bygga sugmotor måste du plana blocket när du kör med dieselvev.
Har för mig det är 1.6mm för att erhålla 10.0 komp.
Sök på autopower,och du kommer få alla svar du behöver.
Posted: 23 Nov 2005, 00:00
by JaJsEn
2,11 för att få orginal komp med diselvev o orginalkolvarna.
finns massvis med info om 2,7l bygge på autopower.se
mvh Erik Jakobsson
Posted: 23 Nov 2005, 00:08
by Bäckis
75 till 81 i slag. Sen använder man en stake som är 5mm kortare, alltså vänder kolven 2mm lägre än original. Planar du då 2,11mm eller säg 2mm så får du allt annat än original komp då V1 i V1+V2/V2= komp förhållande är ändrat.
Posted: 23 Nov 2005, 00:09
by Bmwandreas
JaJsEn wrote:2,11 för att få orginal komp med diselvev o orginalkolvarna.
Stämmer inte.
Du får du mkt högre.
Kolven kommer 2mm längre ner med den vevaxeln.
Planar du då blocket 2.11mm + den ökade slaglängden, då har du hög kompression.
Posted: 23 Nov 2005, 00:24
by Bäckis
He he, tror det var två som skrev samma sak med olika ord exakt samtidigt.
Posted: 23 Nov 2005, 00:31
by Strandholm
Posted: 23 Nov 2005, 08:08
by JaJsEn
ni har så rätt.
man planar 2,11 för att få kolven att vända vid toppdeck.
missuppfattad information av mej.
mvh Erik Jakobsson
Posted: 25 Nov 2005, 01:00
by powerpak
jag har för mig det blir över 10,0:1 iallafall med Katkolvarna och dieselveven om man planade 2,11mm (std8,8:1)