Page 1 of 1
edis 6 anslutningar
Posted: 09 Oct 2010, 06:43
by jonnygustavsson
någon som vet vad de är 20uf cap på schemat ska man sätt jord på en plus kabel
http://yfrog.com/miedis6j
Posted: 09 Oct 2010, 15:14
by JErngren
skulle tro att det är bränslepumpen dom har ritat in halvtaskigt ?
Då det står att du ska ta spänning ifrån utgående stick ifrån bränslerelät.
Posted: 09 Oct 2010, 17:37
by martin n
det är väl en konding?? man mäter ju kondingar i farad? eller?
//Martin
Posted: 09 Oct 2010, 18:13
by NdL
Det är precis vad Martin n sa.
Det är alltså en kondensator, och den ska vara på storleken 20microfarad.
edis
Posted: 10 Oct 2010, 11:44
by jonnygustavsson
någon som sitter på en så pma pris
Posted: 10 Oct 2010, 22:08
by knotan
nån sån har inte jag brytt mej om att koppla på mitt edis4 vad skulle den vara bra för???
Posted: 11 Oct 2010, 08:15
by birro
Inte jag heller på mitt edis6
Posted: 11 Oct 2010, 08:42
by Dofilus
knotan wrote:nån sån har inte jag brytt mej om att koppla på mitt edis4 vad skulle den vara bra för???
Kondensatorn sitter där för att laddas upp när du slår på tändningen. Alltså förhindra gnista på tändstiften när tändningen slås till.
Posted: 11 Oct 2010, 10:45
by Micke_e34
Dofilus wrote:knotan wrote:nån sån har inte jag brytt mej om att koppla på mitt edis4 vad skulle den vara bra för???
Kondensatorn sitter där för att laddas upp när du slår på tändningen. Alltså förhindra gnista på tändstiften när tändningen slås till.
Den sitter väl där för att "äta" upp spänningspikar i 12v kretsen varje gång en gnista har skett!?
Mvh
Posted: 11 Oct 2010, 12:56
by Dofilus
Det är syftet med kondingen på brytarspets system. Då filtrerar den på högspänningsdelen. Ska forska mer i det.
Posted: 11 Oct 2010, 15:04
by Micke_e34
Ja, samma funktion i ett brytar löst... kondingen skonar kontaktytorna i brytarsystem. Kondingen skyddar t. ex transistorerna i ett brytarlöst från spänningspikar som slår ut de direkt..
Kan dock inte svara trådskaparen på om du MÅSTE ha en sån eller inte, tydligen funkar båda varianterna. Frågan är väl kanske hur länge?
Posted: 12 Oct 2010, 19:58
by knotan
aaaa, jag har bara kört med mitt några månader under sommaren , den poffar till varje gång man slår på täningen om det råkar finns en skvätt soppa kvar i avgas/cylindrar.
så att den ska käka upp första gnistan vid tänidngstillslag låter rimligt...
trodde det var jag som gjort nån knasig inställning i vipecet men det kanske det inte är så då trots allt

Posted: 13 Oct 2010, 12:21
by Micke_e34
Ja, okej. Skumt.. Det borde inte bli gnista så länge spolen inte blivit jordad?

Posted: 13 Oct 2010, 12:52
by Pitbull
knotan wrote:aaaa, jag har bara kört med mitt några månader under sommaren , den poffar till varje gång man slår på täningen om det råkar finns en skvätt soppa kvar i avgas/cylindrar.
så att den ska käka upp första gnistan vid tänidngstillslag låter rimligt...
trodde det var jag som gjort nån knasig inställning i vipecet men det kanske det inte är så då trots allt

Så gjorde min också förra året när den var omappad, de small så ja trodde bilen skulle gå i tusen bitar.
Och de var för att några inställningar i Vipec gjorde att den fetade på med sås så den låg kvar i avgaset, de rann ut från mitten av avgaset.
Efter mappningen så har den aldrig gjort så.
/ Mvh
Posted: 13 Oct 2010, 15:36
by knotan
kanske är nått galet ändå då... som sagt borde ju inte bli gnista så länge inte boxen ger signal....
skitsamma iofs är en rejsbil så

edis
Posted: 16 Oct 2010, 09:45
by jonnygustavsson
då pröva jag utan så får vi se om de går!!