Page 1 of 1
fjädring e30
Posted: 09 Oct 2010, 01:48
by Awpelqvist
bara snabbkolla vilka bakfjädrar andra än original/sänk till e30 passar bak på en bmw e30 touring? bör vara rätt styva och sänka en bit, vet att en polare körde husvagnsfjädrar men detta var på en Vento, vart redigt styv men har även hört om folk som kör mercedes 190 fjädrar bak.
någon som har koll på vilka fler som kan passa?
Posted: 09 Oct 2010, 08:32
by ToTTeN
hoppas den här länkten kan hjälpa
Posted: 09 Oct 2010, 12:06
by Awpelqvist
vilken länk? :O
Posted: 02 Nov 2010, 11:42
by Awpelqvist
frågar samma igen, vilka fjädrar lan jag ha bak på min bil? (svara inte bmw e30 original då jag vill veta från vilka andra bilmärken de passar)
passar kanske e34 fjädrarna bak utan större modifiering? vill helst ha fjädrar som e stummare
Posted: 02 Nov 2010, 12:14
by erik@e30
De finns mig veterligen väldigt dåligt med grejor som passar rakt på men man kan ju modifiera andra fjädrar att passa. , Lämpliga verktyg som behövs är vinkelslip & gas svets/ brännare
Jag fixade till ett par fjädrar från en mb att passa bak som jag använder som lastfjädrar när jag ska köra tunga grejor...
Posted: 02 Nov 2010, 12:16
by Awpelqvist
erik@e30 wrote:De finns mig veterligen väldigt dåligt med grejor som passar rakt på men man kan ju modifiera andra fjädrar att passa. , Lämpliga verktyg som behövs är vinkelslip & gas svets/ brännare
Jag fixade till ett par fjädrar från en mb att passa bak som jag använder som lastfjädrar när jag ska köra tunga grejor...
från vilken mb? antar att du krökte in fjädern i över och nederkant?
Posted: 03 Nov 2010, 21:58
by erik@e30
Awpelqvist wrote:erik@e30 wrote:De finns mig veterligen väldigt dåligt med grejor som passar rakt på men man kan ju modifiera andra fjädrar att passa. , Lämpliga verktyg som behövs är vinkelslip & gas svets/ brännare
Jag fixade till ett par fjädrar från en mb att passa bak som jag använder som lastfjädrar när jag ska köra tunga grejor...
från vilken mb? antar att du krökte in fjädern i över och nederkant?
Jag kommer inte i håg men den vart köpt på b i l t e m a
Posted: 03 Nov 2010, 22:33
by Franzén
MB 124
Finns på socialen med två olika konstanter.
Kostar 289:- styck tror jag, men man klipper en på mitten, så har man två.
Ja du skär fjädern så att den blir "rak" i snittet och sen värmer du ner en liten bit så att den liknar en fabricerad fjäder.
Minns inte deras art.nr. nu.
Posted: 05 Nov 2010, 14:22
by Awpelqvist
Franzén wrote:MB 124
Finns på socialen med två olika konstanter.
Kostar 289:- styck tror jag, men man klipper en på mitten, så har man två.
Ja du skär fjädern så att den blir "rak" i snittet och sen värmer du ner en liten bit så att den liknar en fabricerad fjäder.
Minns inte deras art.nr. nu.
okey nais! men andra modeller av bmw passar dess bakfjädrar bak kanske? typ e36, e46?
Posted: 05 Nov 2010, 21:56
by Franzén
Nej dom är för höga.
E30 har väldigt lite utrymme för fjäder egentligen.
Posted: 06 Nov 2010, 00:53
by Nemesis_turbo
60mm sänkfjädrar från e36 coupe ger en lite lätt sänkt e30 touring iaf som e ruskigt stum och stabil
Posted: 06 Nov 2010, 05:20
by Awpelqvist
Nemesis_turbo wrote:60mm sänkfjädrar från e36 coupe ger en lite lätt sänkt e30 touring iaf som e ruskigt stum och stabil
åassar de "rakt av" eller måste man börja härja med en jävla massa modifikationer då? annars blir de e36 60mm från touring antar jag? vill ha stumt så

Posted: 11 Dec 2010, 20:31
by JulianS
Svarva hylsar som passar på original plats och 57mm utanpå, fyra stykken. sen køper du Öhlins fjädrar i rätt längd (Lite kortare än vanlig sänkningsfjäder) och ca 80 till 100 kgs tryck

fjädrarna kostar typ 600 spänn stykk i norge
