Page 1 of 2
Laga hål i ett mt/street Sliks?
Posted: 30 Sep 2010, 19:32
by knoddas
Kompisen har fått ett hål i ett av sina "m/t street" som är i storlek av en spik. Pyser rätt så mycket när man pumpar upp det. Hålet är på kanten över den tunnare sido stommen, dock ej precis uppe på.
Är det nått som går att laga? vilket sätt ska andvändas, Är ett helt nytt däck och är ju inte roligaste att köpa den om det skulle gå att rädda.
tacksam för svar. Mvh
Posted: 30 Sep 2010, 19:55
by Bmw*Alex
på jobbet har vi nåt som ser ut som en tjock tråd som är kletig, eller korv ?
man tar en syll som gör hållet lite större, sätter fast "korven" på sylen trycker ner den och drar upp syllen så sitter "korven" kvar .
skit bra skit !
vet bara inte vad det heter
mvh
Posted: 30 Sep 2010, 20:16
by Thörn
vet bara inte vad det heter
vulk plugg?
Posted: 30 Sep 2010, 20:21
by knoddas
Jo känner till det. Många som nämner det, men många säger att det inte är specielt bra. 50 / 50 att det funkar, och nu när det är ett sliks som kommer få utstå en hel del mos.
Någon annan som har erfarenhter?
Posted: 30 Sep 2010, 20:32
by ragge_c
lägg slang som det eg ska vara i slicksen ?
Posted: 30 Sep 2010, 20:34
by Muppetz
Åk in till en riktig verkstad som håller på med vulk (alltså ingen vanlig däcksverkstad) och fråga dom, går garanterat inte å laga med vanlig punka-plugg som däcksverkstäder använder.
Posted: 30 Sep 2010, 21:29
by Grefven
En sån geggmask som nämn tidigare ska man inte laga gavlar med. Bara mitt i slitsgebanan. Det funkar utmärkt på gatdäck. Iaf om man gör rätt iaf.
Posted: 30 Sep 2010, 23:45
by Pitbull
Grefven wrote:En sån geggmask som nämn tidigare ska man inte laga gavlar med. Bara mitt i slitsgebanan. Det funkar utmärkt på gatdäck. Iaf om man gör rätt iaf.
Man får ALDRIG laga gavlarna på däck.

Posted: 01 Oct 2010, 06:09
by Grefven
Nä, det va ju det jag sa.
Posted: 01 Oct 2010, 15:56
by Goffy
har lagat slitytan på ett slicks till en tung 7sek raggar-räcer med vulkremsa så visst funkar de...... sidorna(profilen) är lövtunna dock
Posted: 02 Oct 2010, 17:04
by Jonas_Linder
Med livet som insats så bör man ta det säkra före det osäkra när det gäller däcken. Kan bli riktigt otrevligt om däcken går åt helvete i 200+ Blås.
Posted: 02 Oct 2010, 18:08
by s2_i_e30
ja körde en "skum på burk" från tema.. de höll för mig i 215 kmh

Posted: 02 Oct 2010, 19:28
by markus
LÄGG I SLANG ! Sen målar du på fälg och däck så du kan se om däcket roterar på fälgen.
Posted: 02 Oct 2010, 21:18
by Grefven
s2_i_e30 wrote:ja körde en "skum på burk" från tema.. de höll för mig i 215 kmh

Grattis. Men rekomendera inte sånt som korrekt lösning på problemet
Men sådana storys är kul att lyssna på när det gått bra.
Posted: 03 Oct 2010, 09:22
by daniel-635
Om man ska laga ett däck så korrekt som möjligt...
Åk ut på landsbygden leta upp den äldsta bilverkstan som nästan är nedlagd, efter att bensinpumparna försvann 2006 har det gått på tomgång...
Där inne i den dåligt upplysta lokalen bland bråten hittar man en gammal bilmekaniker i grön overall och med ESAB keps.
Han vet att man vulkar på en gummi kappa, liknande som man gör när man lagar en cykelslang.
Efter att han har letat en stund hittar han den gamla pressen med eluppvärmda plattor som man vulkar det med, och se där ligger en gammal rostig tub med Solution också.
Dock är det inget jag skulle våga rekommendera på ett Drag däck.
Posted: 03 Oct 2010, 15:54
by Mirre
Vill man verkligen laga ett däck som gör så här?
http://www.youtube.com/watch?v=mfJejgODr3E
Posted: 03 Oct 2010, 19:51
by Frostie
Punkteringsskum som det heter förstör däcket, börjar det pysa efter några mil så är det bara skit av däcket på insidan., vulkplugg är det bästa, förutsatt att hålet sitter på slitytan av däcket så borde det gå att laga.