Page 1 of 1

Skölds Ford Capri

Posted: 28 Sep 2010, 19:44
by andreas sköld
Jaha har länge funderat på att lägga upp en tråd här och nu har det äntligen blive av!

Andreas heter jag bor i degerfors och spenderar nu mer livet med motorer både på arbetstid å när tillfälle ges hemma i garaget.
Jobbar som motorrenoverare på Custom Racing sen i våras efter praktik där i lite drygt 1/2år,så möjliheten för ett lyckat motorbygge borde vara Stort eller om det spårar ur som allt annat! "Mycket vill ha mer" :roll:

I alla fall bilen i fråga är en Ford Capri från 74 som jag mer eller mindre har fått göra om från grunden,vilket inte riktigt var meningen från början.

Det börjar närma sig bes och med lite tur är det avklarat innan den första snön kommer,vore ju skönt om man fick den godkännd så man kan riva ner allt under vintern å göra plats för nya planer med v8 och turbo i botten Update på det kommer efter bes. :lol:

Det som återstår innan bes är :

Färdigställa elen []
Måla och isolera invändigt []
Dra bromsrör []
Stoppa i motorn []
Laga sista rosten []
Slipa,spackla och lacka hela bilen []


Låter bilderna tala för sig själva.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Här under ligget det ett litet monster på 5l syns inte de? :oops:

Image

Bättre?

Image

Posted: 28 Sep 2010, 21:11
by affe
vad mäktigt med min gammla gröna capri skymtande i bakgrunden 8)

Posted: 28 Sep 2010, 21:22
by andreas sköld
Image


Något du känner igen? :) Har du historia om bilen?

Posted: 28 Sep 2010, 22:03
by affe
japp det har jag. nu ser det dock ut som någon zigenare pundat sönder den ordentligt. annars var den bilen tokfrisk

Posted: 29 Sep 2010, 12:01
by andreas sköld
Det är jag dock oskyldig till,hämta den nere i småland för ta dörrar och inredning.

Nu står den bara ivägen :(

Posted: 12 Oct 2010, 20:21
by andreas sköld
Jaha ja då har jag gjort en jävla massa rostlagningsjobb bytt 2kvadrat so far i bara golv och skuff,lite kvar under sen är den fit for fight i plåten, kanske inte dom snyggaste lagningarna men det är i alla fall inga hål!
:oops:

La på lite CA primer och en skvätt färg så det börjar likna en bil igen i alla fall,har länge funderat på att stoppa i en instrumentbräda från e30 så är det någon som har en som bara ligger så lånar ja gärna den.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Posted: 18 Oct 2010, 22:26
by andreas sköld
Då det är slut på lekkontot får man göra lite sådant som är inte kostar något :roll:

Så överst på den listan så stod det "v8 i forden" bara spotta i nävarna och gå ut å börja montera,var lättare än jag trodde faktiskt..
Fick gröpa ur tråget lite för framvagnsbalken och bygga ny fästen i blocket sen satt den som en smäck, gick faktiskt att använda orginal växellådsbalken. :mrgreen:

Sitter lite högt på bilderna den ska ner ca 3cm till.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Beklagar fronten men har inte haft lust att slipa inne,å ute regnar det hela dagarna.. :lol:

Image

Posted: 18 Oct 2010, 23:16
by Koop
Det här är coolt.

Posted: 19 Oct 2010, 07:37
by Thörn
Caprin är ju aphård från början i design :) , fanns det inte en variant som hade Turbo 6a? Tickford Turbo Capri har jag för mig den hette som värstingmodell på 80 talet?

Posted: 21 Oct 2010, 14:38
by e30_andre
Rå capri, mycket effekt er det ute etter?

Posted: 04 Nov 2010, 17:47
by andreas sköld
Nu till sommaren blir det mer eller mindre Orginal.. runt 250 i 302an.. 8)

Men med Turbomotorn sen blir det i alla fall det x3,blir jobbigt att hitta låda och bakaxel som håller för mycke mer och samtidigt är bekvämt på Gata

Re: Skölds Ford Capri

Posted: 19 Apr 2011, 19:30
by andreas sköld
Ja då man inte har värmegarage så står det mer eller mindre still under vintern men nu är det VÅR! och jag har återigen plusgrader nere i garaget,bara spotta i näven å bita i.

vart ju tyvärr ingen bes förra året då rostlagningen drar ut nå grymt på tiden,finns/fanns mer eller mindre ingen bakvagn kvar ibak så roar mig med att byta trösklar,balkar,plåt från bakkanten på dörren å bakåt.
Ska försöka bli klar här under påsk men det är ju massa som kommer ivägen hela tiden.
Har iaf lyckats ragga tag på bromsar fram,ringt och pratat med div folk om hjulupphängningen ifram då bilen är typ 3dm hög i dagsläget å det går ju inte när man bygger bil för drifting.
Med lite tur får jag coiloversben på Tisdag efter påsk så då ska spindlar å lite annat monteras,ska även korta av insatsdämparna som gammla Fordar dras med eftersom dom GAZ dämparna jag har är 100mm längre än vad jag vill ha dom.

Det närmar sig lackering sakta men säkert med andra ord! :P


Image

Där bottnar fjäderbenet mot fjädertornet (utan fjäder) har hela 3cm kvar mellan fälg och skärmkant,något måste göras! :lol:

Image

Image

Å lite goa bilder på vad som finns/inte finns ibak :cry:

Image

Image

Image

Image

Image