m5micke - E30 325i Touring Turbo: Större uppdat. ink ras
Posted: 24 Sep 2010, 19:29
Funderat länge på om man ska starta en projekt tråd här på PPF oxå. Finns ju en uppsjö av e30 turbos. Men efter lite tjat från en viss person så.
Bilen ifråga byggdes förra våren. Är en 325iT -89 utan något speciellt i utrustningsväg. Bytte bort min 4-hjuling mot denna.
Hade en E30 323im turbo året före som jag sålde iväg. Efter lite tjat från Skogenracing gänget så bestämdes de att kombin skulle få turbo.
2009 bromsades de ut 404whp/563wnm vid 1,25bar. Bruksade i ca:1000mil med den effekten.
2010 så gjordes toppen iordning med lite prylar o laddet ökades till 1,5bar. Spec på toppen står nedan.
Har dock inte bromsat iår men är ca: 520hk
Liten spec på grisen
Botten:
O-ringat m20b25 block
Orginal vev
Orginal stakar
V12 kolvar med djupare ventilurtag
Topp:
Svetsad m20b25 PPF
Z45 kam 280 grader. 11mm lyft. 112 graders lobseparation
HD-Vippor PPF
ARP toppbultar PPF
Värre ventilfjädrar 45kg inspänningstryck
Aluminium retainers
Övrigt:
Hembyggt grenrör
Garrett GT40
3" Tryckrör
HKS 50mm Wastegate (kopia)
3.5" Downpipe
3" Avgas
Intercooler
Siliconslangar
Megasquirt 1 v3.0 med launch control
4bars mappsensor
440cc spridare (Tror vi men kan inte vara?)
Tial Avlastningsventil (kopia)
Pneumatikkopplingar
Lintec Filter
Walbro pump
Motorstyrning:
Megasquirt ms1 v3.0
MSD 6A Tändförstärkare
MSD Blaster 2 Tändspole
Launch control
Drivlina:
Orginal v-låda 260 getrag
Sachs Performance 618 tryckplatta
4-Pucks Sinterlamell
Lättat svänghjul
Svetsad diff
Inredning:
Rensat på den mesta
Sparco EVO stol
osv
Kaross:
Integral A2 17" fälgar
Div. däck i 17"
Alpina E30 front -87
Effekt turbo 2009:
1,25bars laddtryck
460hk/625nm
404whp/563wnm
Bromsad hos Motor Nord
Effekt 2010:
500+hk
G-Tech Pro RR tider:
60fötter på : 2 - 2,3sek
0-201m : 7,76s - 161km/h
0-402m : 11,721s - 202km/h
I vinter är de tänkt att bilen ska få nytt chassi samt ny lack. Har i skrivande stund shoppat M3 E30 krängare som ska monteras i morgon då orginal har gått av?
Lite bilder kan man väl bjuda på:
Under uppbyggnad 2009 påskhelgen
Motorn 2009. Ser väl lika ut idag
Bilen
Bromspapper 2009
2010 års topp delar
Första uppstart 2010
Sommaren 2010
Va lite bruks 2010 oxå
M3 E30 krängare med Powerflex
Sponsor
Bilen ifråga byggdes förra våren. Är en 325iT -89 utan något speciellt i utrustningsväg. Bytte bort min 4-hjuling mot denna.
Hade en E30 323im turbo året före som jag sålde iväg. Efter lite tjat från Skogenracing gänget så bestämdes de att kombin skulle få turbo.
2009 bromsades de ut 404whp/563wnm vid 1,25bar. Bruksade i ca:1000mil med den effekten.
2010 så gjordes toppen iordning med lite prylar o laddet ökades till 1,5bar. Spec på toppen står nedan.
Har dock inte bromsat iår men är ca: 520hk
Liten spec på grisen
Botten:
O-ringat m20b25 block
Orginal vev
Orginal stakar
V12 kolvar med djupare ventilurtag
Topp:
Svetsad m20b25 PPF
Z45 kam 280 grader. 11mm lyft. 112 graders lobseparation
HD-Vippor PPF
ARP toppbultar PPF
Värre ventilfjädrar 45kg inspänningstryck
Aluminium retainers
Övrigt:
Hembyggt grenrör
Garrett GT40
3" Tryckrör
HKS 50mm Wastegate (kopia)
3.5" Downpipe
3" Avgas
Intercooler
Siliconslangar
Megasquirt 1 v3.0 med launch control
4bars mappsensor
440cc spridare (Tror vi men kan inte vara?)
Tial Avlastningsventil (kopia)
Pneumatikkopplingar
Lintec Filter
Walbro pump
Motorstyrning:
Megasquirt ms1 v3.0
MSD 6A Tändförstärkare
MSD Blaster 2 Tändspole
Launch control
Drivlina:
Orginal v-låda 260 getrag
Sachs Performance 618 tryckplatta
4-Pucks Sinterlamell
Lättat svänghjul
Svetsad diff
Inredning:
Rensat på den mesta
Sparco EVO stol
osv
Kaross:
Integral A2 17" fälgar
Div. däck i 17"
Alpina E30 front -87
Effekt turbo 2009:
1,25bars laddtryck
460hk/625nm
404whp/563wnm
Bromsad hos Motor Nord
Effekt 2010:
500+hk
G-Tech Pro RR tider:
60fötter på : 2 - 2,3sek
0-201m : 7,76s - 161km/h
0-402m : 11,721s - 202km/h
I vinter är de tänkt att bilen ska få nytt chassi samt ny lack. Har i skrivande stund shoppat M3 E30 krängare som ska monteras i morgon då orginal har gått av?
Lite bilder kan man väl bjuda på:
Under uppbyggnad 2009 påskhelgen
Motorn 2009. Ser väl lika ut idag
Bilen
Bromspapper 2009
2010 års topp delar
Första uppstart 2010
Sommaren 2010
Va lite bruks 2010 oxå
M3 E30 krängare med Powerflex
Sponsor