Page 1 of 7
Bmw E34 535i Turbo -91
Posted: 11 Sep 2006, 21:52
by P.Herrdahl
Nu har jag påbörjat mitt turbo projekt som består av en e34 från -91
som en m30b34 maskin ska knölas ner i.
Det som är planerat är
Blocket: Cp kolvar
original stakar och 3,5 vev.
Styrsystem: Oklart
Toppen: Arp bultat och O-ringat, z55 kam, modifierade förbränningsrum med delvis borttagen squish, portad, planad.
Insuget: erikkihl plenum med 990cc spridare, PPF:s 50mm dump, Ic 600x300x100.
Grenrör: Hemmabyggt grenrör, andningshjälp från en Holset H2D.
Drivlina: Original låda med Sachs 765 tryckplatta och 6 puckad sinterlamell med klump från en e28 535, kardanring.
Chassie: Bilstein dämpare och 25mm sänkning, 4-kolvs ok fram med ventilerade skivor.
I övrigt ska motorn få en renovering:
Vattenpump, kolvringar, kamkedja, vevlager och ramlager,oljepump.
http://www.badongo.com/pic/284691 = Turbon.
http://www.badongo.com/pic/284694 = Ic:n.
http://www.badongo.com/pic/284396 = Turbon igen.
Mer kommer.
Posted: 12 Sep 2006, 02:14
by Clew
Hur kommer det sig att du väljer m30b28?
Låter som ett grymt bygge!
Posted: 12 Sep 2006, 02:39
by e30
Clew wrote:Hur kommer det sig att du väljer m30b28?
Låter som ett grymt bygge!
Jag gissar på att de förmodligen är för att de satt en sån maskin i hans e28
och sen är de ju nästan ingen annan som bygger på den.
Jag tror att de är en riktigt stabil maskin
Posted: 12 Sep 2006, 06:51
by P.Herrdahl
e30 wrote:Clew wrote:Hur kommer det sig att du väljer m30b28?
Låter som ett grymt bygge!
Jag gissar på att de förmodligen är för att de satt en sån maskin i hans e28
och sen är de ju nästan ingen annan som bygger på den.
Jag tror att de är en riktigt stabil maskin
Det blev en 3,5a till sist.
Posted: 12 Sep 2006, 08:07
by M_power86
fan vad smart du är emil
blir nog ett schysst bygge, lycka till!
Posted: 12 Sep 2006, 15:19
by P.Herrdahl
Man tackar.
Idag ska icn provmonteras och vattenpump och generator ska väck.
En fråga: Nån som vet om styrservokylaren (ett rör bakom njurarna)
är en viktig sak, eller om man kan korta den, då den antagligen sitter i vägen för icn.
Posted: 16 Sep 2006, 17:42
by P.Herrdahl
Har nu börjat passa in turbon och kan konstatera att det kommer bli trångt, spolen m.m kommer att behöva byta plats.
I övrigt så har framskärmarna kastats av och ska på skroten snarast då de va mer hål i dem än i en ost.
Bilderna då
Trångt:
http://www.badongo.com/pic/287963
Downpipen:
http://www.badongo.com/pic/287970
Polerade insuget lite:
http://www.badongo.com/pic/287964
"tuktis" fälgarna:
http://www.badongo.com/pic/287968
Och Hartge 16":
http://www.badongo.com/pic/287969
Ps: Är det nån som har fräsha framdörrar till e28 till salu? Pm'a
Posted: 21 Sep 2006, 17:53
by P.Herrdahl
Då va nya kolvringar beställda.
En fråga: Nån som vet om man kan köra med 440cc spridare med original sprut? Skulle vara synd om man beställde och de inte funkade.
Posted: 23 Sep 2006, 00:35
by Tysken
huvudsaken är att det är högohms, då funkar det. Resten justeras in med btr å tändkurva.
Posted: 25 Sep 2006, 15:59
by P.Herrdahl
Tysken wrote:huvudsaken är att det är högohms, då funkar det. Resten justeras in med btr å tändkurva.
Okay, vad bra.
Då blir det till att handla spridare och grenrörs delar nu när kolvringarna snart kommigt.
Posted: 25 Sep 2006, 16:01
by P.Herrdahl
robert wrote:lär gå jävligt fett, körde drygt 330 på min å de var ordentligt
Okay, va det på samma motor? 330cc lät lite litet väl? M5ans 380cc har jag hört annars ska funka prima till 2,8an.
Posted: 01 Oct 2006, 19:31
by P.Herrdahl
Då är motorn ur riven och renovering av blocket kan påbörjas.
Har redan kolvringarna hemma, men väntar på: vev lager, ram lager, oljepump, vattenpump m.m.
Blocket då, anledningen att det är slipat på en kolv är för att ventilen har gått av nere vid tallriken och gjort en liten grop på kolvtaket, men det är åtgärdat.
Blocket:
Nya toppen:
Ska svarva kolvarna nästa vecka, kompet ligger nu på 9,3. Men jag hoppas kunna få ner det till cirka 8,5:1, helst ännu mer.
Någon som vet på ett ungefär hur mycket man får ner kompet genom att enbart svarva dom plana?
Tror kolvtaket är 7mm original med flygeln.
Posted: 01 Oct 2006, 19:44
by P.Herrdahl
Raceaddic wrote:kolvtoppen blir typ 3mm om du tar av den rakt av för tunn
Blir den så pass tunn?
Hur mycket kolvtak bör man ha för att få det någorlunda drift säkert? 5mm?
Posted: 12 Nov 2006, 20:58
by P.Herrdahl
Nu har det hänt en del med motorn.
Har införskaffat:
380cc @ 3bar spridare
Nya kolvringar
Ny vattenpump
Ny tändkabel och massa små plock, men även en ny svets m.m har välkommnats i garaget.
Kolvarna är nu svarvade, blev inte helt plana utan har ett 2mm uppstick, kändes säkrast så.
Motorn lackad och påväg ihop igen.
Cylinderloppen.
Lite godis på hyllan, kolvringar och turbon.
Posted: 13 Nov 2006, 12:45
by Perra
trevligt bygge
Posted: 14 Nov 2006, 11:57
by P.Herrdahl
Perra wrote:trevligt bygge
Tackar!
Igår plockades toppen ner och rengjordes.
Idag ska vi om vi hinner slipa in ventilerna samt demontera gamla toppen som ventilen samt vippan gick av på.