Page 1 of 2
Det går att besikta med Turbo å få den godkänd!
Posted: 11 Sep 2006, 14:46
by Christoffer Högås
sitat Autopower.
Rubrik: E30 med m50 turbo laglig
Äntligen fått bilen besiktigad och godkänd.
Blev ett antal turer med intyg osv från tyskland men nu står den där och är 100%laglig med modifierad m50b25turbo motor i
Länk:
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=158431
Posted: 11 Sep 2006, 14:50
by Maverick
Fast hur många här har bilar som är intagna som flyttgods? Bilar som är intagna som flyttgods är befriade från kravet på avgascertifierad motor, därför går det, men alla övriga bilar från -75 eller nyare har krav på avgascertifierad motor och då blir det därför stopp!
Posted: 11 Sep 2006, 14:57
by Christoffer Högås
Men vill man går de! Förra sa alla att de inte går.
Posted: 11 Sep 2006, 15:06
by Maverick
Ja men läs vad jag skriver, är du ens lite insatt förstår du att man måste ha en bil som är importerad som flyttgods, och det har ju i princip ingen!
Posted: 11 Sep 2006, 17:54
by peppe
Det där är ingen nyhet att det går, dock flamade folket mig på AP då jag berättade.
Posted: 11 Sep 2006, 18:25
by KKR-Rille
Haha det var ju bra, jag tror att mina papper på en 325eta intagen som flyttgods från usa steg lite i värde nu!

Posted: 11 Sep 2006, 19:30
by Overcharged
problemet är väl att en 325 eta inte har så många hk orginal...
du får ju inte ha hur mkt effekt som helst

Posted: 11 Sep 2006, 19:41
by Maverick
Man kan regga som ombyggt fordon, då får du ha 15kw / 100kg tjänstevikt... Dock är det en hel del som måste ändras för att få regga som det. Sen kommer man ändå inte bort från kravet på avgascertifierad motor.
Posted: 11 Sep 2006, 20:59
by hoek
Ibland är man så glad för att bo i Finland. bänkka till max 205 hp och ha bromsar + fjädring från 325i.

Posted: 11 Sep 2006, 21:01
by Anders Elenius
Nåt som är bra me Finland åtminstone...

Posted: 13 Sep 2006, 17:48
by Jocke
Overcharged wrote:problemet är väl att en 325 eta inte har så många hk orginal...
du får ju inte ha hur mkt effekt som helst

de är ju bara toppen som skiljer den från en 325 (och slaget då)
Posted: 13 Sep 2006, 18:50
by BRUZZE
vadå! kan man bygga turbo på en tex bmw 325 e30 som är intagen som flyttgods om man inte ökar efekten mer än 20% å 10 i vrid?
fast man borde ju kanske få ha mer effekt eftersom det finns alpina b6 tex?
eller e ja ute å cyklar?
Posted: 13 Sep 2006, 20:42
by St3v3
Det är ju inte direkt nån nyhet att flyttgodsbilar har slappare bestämmelser, typ enda dom behöver uppfylla är en co under 7,0 eller nånting sånt
T.ex. Menghini/Supramannens sista Supra var ju intagen som flyttgods och besiktad med singelturbo och allt
Posted: 13 Sep 2006, 20:46
by Burn0ut
peppe wrote:Det där är ingen nyhet att det går, dock flamade folket mig på AP då jag berättade.
Du trodde ju inte på mig när jag sa det till dig så

Posted: 25 Sep 2006, 14:39
by Hemsö danne
jamen hur vet man om bilen är flyttgods eller vanlig import? jag har mina tyska original papper liggandes till min e30..nåt man kan avläsa därifrån?
Posted: 25 Sep 2006, 15:52
by FekZen
Maverick wrote:Fast hur många här har bilar som är intagna som flyttgods? Bilar som är intagna som flyttgods är befriade från kravet på avgascertifierad motor, därför går det, men alla övriga bilar från -75 eller nyare har krav på avgascertifierad motor och då blir det därför stopp!
Jag har en, Bmw 545i E34 Turbo. Flyttgods.
Intressant om detta fungerar...!
Finns "Turbovulc" här på detta forum?
Mvh
Adde
Posted: 26 Sep 2006, 00:32
by NORMIND
St3v3 wrote:Det är ju inte direkt nån nyhet att flyttgodsbilar har slappare bestämmelser, typ enda dom behöver uppfylla är en co under 7,0 eller nånting sånt
T.ex. Menghini/Supramannens sista Supra var ju intagen som flyttgods och besiktad med singelturbo och allt
tror det var 9,0 man fick ha.... är i allafall samma avgaskrav som på en rallybil sa dom på SBP till polaren som har en GT4 som är flyttgods