Page 1 of 1

Ni med s38b36 maskin i e30, Några frågor!

Posted: 19 Sep 2010, 23:30
by Dajb
Hejsan!

håller på för fullt med swap till s38 i min e30, och nu när orginal motorn är ur och står sidan om s38an så inser man vilket jävla kraftverk s38an är hehe

tänkte höra med er

endast ni som kör med PPF's motorfäste! då det är dom jag kommer köra med, dom man får bygga om grenröret för att det ska passa

bankade ni upp torpeden eller kapade?

hur gjorde ni runt vid kupefläkten? bara bankade där också eller vad?

vilken kylare kör ni med?

hur mycket har ni fritt från fördelaren till frontplåten?

samt något mer ni gjorde i motorutrymmet för att få det att lira?


Tack på förhand


Mvh

Posted: 20 Sep 2010, 10:05
by Krillian

Posted: 20 Sep 2010, 12:06
by Dajb
Krillian wrote:lite info

http://e30.de/m335i.htm

har kikat där, men det där är med 3.8an och den har inte fördelare, därmed är där mer plats framför, samt att den sitter väldigt olika jämfört med 3.6an i motorrummet

samt även att jag behöver svaren från någon som använder ppfs motorfäste, då dom verkar göra att motorn ska hamna långt bak i bilen, vilket är strålande isf :P


Mvh

Posted: 20 Sep 2010, 21:51
by affe
bankade upp torpeden med stor slägga, grenröret fick jag kapa o göra om nedre delen, kylare använde jag m535 men var då tvungen att bygga om vattenröret för att den skulle få plats....

Posted: 20 Sep 2010, 22:54
by Dajb
affe wrote:bankade upp torpeden med stor slägga, grenröret fick jag kapa o göra om nedre delen, kylare använde jag m535 men var då tvungen att bygga om vattenröret för att den skulle få plats....

okej, körde du med ppf's motorfäste?

Mvh

Posted: 21 Sep 2010, 21:43
by affe
japp

Posted: 21 Sep 2010, 21:44
by Dajb
affe wrote:japp

tusan också :P
hade hoppats att där var mer plats :P

aja tack iaf, får försöka lista ut något :P


Mvh

Posted: 21 Sep 2010, 21:47
by Grefven
hur du än gör så kommer det vara på håret att huven ska gå att stänga. så var noga från början med inpassningen.

Posted: 22 Sep 2010, 20:06
by Dajb
Grefven wrote:hur du än gör så kommer det vara på håret att huven ska gå att stänga. så var noga från början med inpassningen.

det kan jag tänka mig, ska försöka göra allt man kan för att få det rätt, rätt tjocklek på motorkuddar etc etc

tanken är ju att köra med en kolfiberhuv, och att kapa upp den är inte av intresse hehe :)


Mvh

Posted: 22 Sep 2010, 20:21
by BRUZZE
jag klarade mig med att banka,både för avgas och vid mitten av torpeden.

sen får man flytta styrväxeln lite också för att motorn ska kolla mer.

Posted: 23 Sep 2010, 20:19
by Dajb
BRUZZE wrote:jag klarade mig med att banka,både för avgas och vid mitten av torpeden.

sen får man flytta styrväxeln lite också för att motorn ska kolla mer.

okej, du körde med 3.8an va? men hade du plats till en griffin alu kylare? för det är det jag kommer köra med nämligen, lite lätt oroad nu att den inte får plats :S

styrväxlen kommer jag köra med e36 och den blir ju nerflyttad 13.5mm från e30 orginal? hoppas på att det räcker?


Tack så hemskt mycket

Mvh

Posted: 23 Sep 2010, 20:33
by BRUZZE
Dajb wrote:
BRUZZE wrote:jag klarade mig med att banka,både för avgas och vid mitten av torpeden.

sen får man flytta styrväxeln lite också för att motorn ska kolla mer.

okej, du körde med 3.8an va? men hade du plats till en griffin alu kylare? för det är det jag kommer köra med nämligen, lite lätt oroad nu att den inte får plats :S

styrväxlen kommer jag köra med e36 och den blir ju nerflyttad 13.5mm från e30 orginal? hoppas på att det räcker?


Tack så hemskt mycket

Mvh
ja det gjorde jag, ja det va sjukt tajt me kylaren. men måyybeställde en så den gick från v-ramben till termostathuset. så den gick inte framför termostaten tror jag.

ja flyttade ner min i linje me balken.

Posted: 24 Sep 2010, 18:07
by Dajb
BRUZZE wrote:
Dajb wrote:
BRUZZE wrote:jag klarade mig med att banka,både för avgas och vid mitten av torpeden.

sen får man flytta styrväxeln lite också för att motorn ska kolla mer.

okej, du körde med 3.8an va? men hade du plats till en griffin alu kylare? för det är det jag kommer köra med nämligen, lite lätt oroad nu att den inte får plats :S

styrväxlen kommer jag köra med e36 och den blir ju nerflyttad 13.5mm från e30 orginal? hoppas på att det räcker?


Tack så hemskt mycket

Mvh
ja det gjorde jag, ja det va sjukt tajt me kylaren. men måyybeställde en så den gick från v-ramben till termostathuset. så den gick inte framför termostaten tror jag.

ja flyttade ner min i linje me balken.

okej okej, låter inte som någon direkt höjdare hehe, aja nu har man köpt kylare så nu får man ta fram kobenet och vaselinet så förhoppningsvis passar det hehe


Mvh