Page 1 of 2

Så här byggs en stabil S54 bottendel - 1000whp HPF

Posted: 19 Sep 2010, 01:59
by RWHP

Posted: 19 Sep 2010, 03:00
by nicke.t
de va riktigt intresant+att man lärde sig en hel del.tänk om man hadde dom maskinerna va kul de skulle va bygga motor.

Posted: 19 Sep 2010, 09:37
by moonzhine
fränt att de är möjligt med MLS packning..

Posted: 19 Sep 2010, 09:51
by Grefven
moonzhine wrote:fränt att de är möjligt med MLS packning..
Höga effekter med MLS körs på flera motorer. audi är väl ett exempel. supra ett annat. så det lär ju vara något med hur toppbultar sitter och hur det lägger an mot packningsytorna osv som är skillnaderna. om någon har en annan idé eller kanske t.o.m vet så berätta gärna.

och sen får man ju inte åka runt och spika med de jävulska effekterna heller för då lär inte någon packning hålla vidare bra.

Posted: 19 Sep 2010, 09:57
by moonzhine
Beror väl mkt på anläggningsytan mellan cylindrarna oxå,kör man lite mer borr och tunnare väggar funkar de nog sämre :)

Undrar om dom använder vanosen på de där maskinerna..

Posted: 19 Sep 2010, 10:12
by HenrikF
moonzhine wrote:Beror väl mkt på anläggningsytan mellan cylindrarna oxå,kör man lite mer borr och tunnare väggar funkar de nog sämre :)

Undrar om dom använder vanosen på de där maskinerna..
Har för mig dom gör det, han nämnde det i en gammal film iaf, vanos power.
Vore fränt om ppf byggde en brutal s54:) Du kanske skulle revidera dina planer moonzhine?

Posted: 19 Sep 2010, 11:11
by peppe
Helt klart en intressant rulle. Men som jag skrev på STS så är jag besviken att dom inte skruvar sina maskiner själv, hur fan kan dom då kalla det "deras" 1000rwhp daily driver?

Iofs kanske inte PPF borrar sina block och så själv, men nog har dom allt plockat ihop några balla maskiner igenom åren...

Kanske bara jag som är nördig.

Posted: 19 Sep 2010, 11:23
by Magnaten
blir nog lite väl kostsamt om man ska investera i alla dessa maskiner själv.
bättre att låta dom som kan hålla på med det dom kan bäst

Posted: 19 Sep 2010, 12:46
by nicke.t
undra va man får slanta för ett sånt block+topp? riktigt seriöst allafall.

Posted: 19 Sep 2010, 16:53
by peppe
Magnaten wrote:blir nog lite väl kostsamt om man ska investera i alla dessa maskiner själv.
bättre att låta dom som kan hålla på med det dom kan bäst
Absolut. Men jag får bara känslan av att det är en postorder shopp. Men men.

Posted: 19 Sep 2010, 17:24
by Magnaten
peppe wrote:
Magnaten wrote:blir nog lite väl kostsamt om man ska investera i alla dessa maskiner själv.
bättre att låta dom som kan hålla på med det dom kan bäst
Absolut. Men jag får bara känslan av att det är en postorder shopp. Men men.
är väl egentligen inget fel i det väl?

både PPF å HPF skyfflar ju ut trimdelar på postorder till bilar som uppenbarligen går jävligt fint

Posted: 19 Sep 2010, 17:46
by peppe
peppe wrote: Iofs kanske inte PPF borrar sina block och så själv, men nog har dom allt plockat ihop några balla maskiner igenom åren...
.
Jag får väl quota mig själv då... Yes, självklart skickar dom ut mycket prylar. Varför snöar du in dig på det? Jag trode att dom plockade ihop och dolade med maskinerna själva, men nu var det ju räcer shoppen som fixade allt. JAG vart besviken, varför ska du då göra en sak av det?

:)

Mvh

Posted: 19 Sep 2010, 18:09
by Jørg1e30
Inresant. Men jeg syns hk talla deres er litt tvilsomme.. Hvorfor bremses denne i 4 gir? Er jo 1-1 i 5 på disse. Og er det ikke rart att det ikke spinner noe på rullene når man bremser over 1000whp? Vert meget intresant og sett en av deres biler i en dynapack bank.

http://www.youtube.com/watch?v=oIgRjAVt ... re=channel

Posted: 19 Sep 2010, 18:59
by moonzhine
HenrikF wrote:
moonzhine wrote:Beror väl mkt på anläggningsytan mellan cylindrarna oxå,kör man lite mer borr och tunnare väggar funkar de nog sämre :)

Undrar om dom använder vanosen på de där maskinerna..
Har för mig dom gör det, han nämnde det i en gammal film iaf, vanos power.
Vore fränt om ppf byggde en brutal s54:) Du kanske skulle revidera dina planer moonzhine?
Jo jag har ju en stackars S54a som skulle behöva överladdas :twisted:

Posted: 20 Sep 2010, 08:17
by oddis
Sjukt lærerike filmer! :)

Oppsiktsvekkende påstander omkring stressplattan! BMW stressborrar inte sina block, och det gjør att dom får aksialt ojamnhet. Ganska mkt sjalv på en motor med 75 000miles!

Och innkjøring med dom kolvringana - full gas straigt away.

Inte olja inn kolvringana - men bara sylindern.


Javlig mkt intressanta refleksjoner! :)

Posted: 20 Sep 2010, 12:05
by Grefven
så noga skulle alla vara. tyvärr är det inte så.

Posted: 20 Sep 2010, 12:28
by Bmw*Alex
Grefven wrote:så noga skulle alla vara. tyvärr är det inte så.

det är inte alla som har kunskapen att vara sådär noga heller , å kom inte å säg att då ska man inte bygga motorer, det är lättare att räkna dom som bygger såhär än dom som inte är lika nograna

mvh