Page 1 of 1
Audi s3-99 knackar på tomgång men inte vid koppling
Posted: 13 Sep 2010, 19:45
by JimmanM3
hej funderar på att köpa en audi s3-99.
den knackar lite på tomgång, men inte när man tar ner kopplingen. då blir den helt tyst.
har fått tips på någon bottenstock i växellådan. men har inte någon kunskap om de,
är de någon som vet vad de kanske kan va?
ev. pris uppgifter?
MVH JIMMY
Posted: 13 Sep 2010, 21:15
by RoDe
urtrampningslager bara.
Posted: 13 Sep 2010, 21:34
by JimmanM3
Men hade de inte knackat när jag trampar ner och håller koppling nere? de blir helt tyst när man trampar ner kopplingen!
Posted: 13 Sep 2010, 21:50
by markus
Oftast tystnar dåliga urtramplager när man trycker ner då lagret "anläggs" när man har den uppe så raslar det för lagret blir "löst" alltså glappt.
Men som du skrev så kan det vara bottenstocken eller ingående lager eller något liknande i lådan med.
Posted: 13 Sep 2010, 21:55
by PegiPax
På en bmw låda jag hade så lät ungefär som du beskrev, prövade först byta urtampnings lagret, men det hjälpte inte, utan problemet var ingående axel lagret som var stekt.
Posted: 13 Sep 2010, 23:41
by RoDe
blir en chansniing... antingen urtrampningslagret eller bottenstocken.
Posted: 14 Sep 2010, 13:08
by Fredriktak
RoDe wrote:blir en chansniing... antingen urtrampningslagret eller bottenstocken.
min sierra cosworth rasslade som fan när man motorn igång med kopplingen uppe. När man tröck ner kopplingen så tystnade den helt.. Och DET var utrampningslagret. Den rasslade rätt mycket ..
Posted: 14 Sep 2010, 13:26
by Grefven
pruta som om det gäller en helrenovering av lådan. eller kika på annat exemplar.
har du tur är det bara lagret.
mekar du själv så blir det inte så dyrt då.
Posted: 14 Sep 2010, 14:30
by Magnaten
Fredriktak wrote:RoDe wrote:blir en chansniing... antingen urtrampningslagret eller bottenstocken.
min sierra cosworth rasslade som fan när man motorn igång med kopplingen uppe. När man tröck ner kopplingen så tystnade den helt.. Och DET var utrampningslagret. Den rasslade rätt mycket ..
det är väl mer regel än undantag att en cosworth rasslar
de flesta låter ju som stenkrossar
Posted: 14 Sep 2010, 17:22
by Frostie
svänghjulen på VAG brukar paja.
detta är inte ett påstående, utan ett rätt vanligt fel på speciellt 1,8t och 2.0 TDI. sitter dubbelmassigtsvänghjul, som sitter ihop med ett lager, och dessa brukar gå att röra på både axielt och i sidled, och ska tydligen vara så. då dem nya vi köpt varit likadana.
men rörelserna i svänghjulen verkar blir för stora, och då kan ett knackande ljud uppstå och trycker man ner kopplingen så slutar det
och detta har blivit ännu vanligare nu på dem senare passaterna TDI -06 framåt
Posted: 14 Sep 2010, 18:59
by Grefven
min turk rassar så jag får skämmas. det är INTE urtrampningslagret.
men en getrag kostar väl 1000:- så det är fan nästan billigare än lagret =)
de lådorna gillar inte vridmoment.
så ta inte förgivet att det är lagret på audin. det är en framhjulsdriven bil om man ser till hur lådan är monterad. och ska du lämna in det på audi och få lagret bytt eller lådan renoverad så ska du få se på en arbetskostnad som justerar din ekomomi för det kommande året.
Posted: 15 Sep 2010, 00:18
by Fredriktak
Magnaten wrote:Fredriktak wrote:RoDe wrote:blir en chansniing... antingen urtrampningslagret eller bottenstocken.
min sierra cosworth rasslade som fan när man motorn igång med kopplingen uppe. När man tröck ner kopplingen så tystnade den helt.. Och DET var utrampningslagret. Den rasslade rätt mycket ..
det är väl mer regel än undantag att en cosworth rasslar
de flesta låter ju som stenkrossar
hahaha
Har du rätt i