Page 1 of 2
Pelko - Billig sladdarbil, E30.
Posted: 02 Sep 2010, 01:17
by pelko
Tänkte först inte göra någon projekttråd då det inte är något vidare intressant jag håller på med men det är bra att själv kunna kolla tillbaka ibland och det kanske finns någon där ute som gillar bilder och text.
Åkte och köpte en 4d 318i med rasad motor för en väldigt billig peng. Bilen var finare än jag trodde även om den inte är fin, så det känns bra.
Tanken är att den ska rulla till våren och inte vara värst någonstans, men rolig till den summa pengar som allt ska kosta.
Planen är väl kortfattat:
* Volvo B230.
* Lämplig liten turbo.
* Mitt gamla VEMS köptes tillbaka.
* Lite billig väghållning.
Vi får se vart det slutar, billigt ska det vara. Det ska till och med vara så billigt så jag inte köper en M50 och snikar. Totalt hittills har allt kostat 5000kr. Då är bilköp, VEMS, motor och lite småsaker som fattades till bilen inräknat.
Hoppas på runt 320hk och 25.000kr när bilen är färdig att rulla.
Det ska bli raka motsatsen till mitt förra projekt, för er som inte läst:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... ht=bmw+e30
Vill säga tack redan nu till Specialsvarv som hjälpt till en del hittills men även kommer bidra med stor hjälp framöver. Även ett stort tack till Mattias Sandgren för hjälp med VEMS och andra tekniska frågor.
Brukar kunna skriva lite för mycket så jag slutar här så får vi se vad som händer i framtiden
Bilen hos förra ägaren:
Motorn har "mittmonterats". Hela motorn är bakom framvagnsbalken. Mer bilder kommer på detta.
Mvh
Posted: 02 Sep 2010, 04:57
by peppe
Så där kommer min IS bil att bli. Den ska få en B21et. Fan vad dom maxxat in motorn i bilen, haha.
Grym bil.
Posted: 02 Sep 2010, 06:44
by Per Eriksson
Så du har varit på regelgatan ser jag, jobbar tvärs över gatan där.
Posted: 02 Sep 2010, 07:36
by ButterflyRacing
Vi har gjort en liknande som får 940 Turbo-motor nu i dgsrns.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&start=0
Du kanske kan hitta lite tips..
Posted: 02 Sep 2010, 09:08
by Thörn
kul att du hittat tillbaka till e30 träsket
gott om plats där för en rejäl intercooler
Posted: 02 Sep 2010, 10:52
by Rsjerry
Den lär ju inte bli tråkig
Se nu till att få köra lite med denna
Posted: 02 Sep 2010, 11:43
by pelko
peppe wrote:Så där kommer min IS bil att bli. Den ska få en B21et. Fan vad dom maxxat in motorn i bilen, haha.
Grym bil.
Du ska se bilderna senare hur det är kapat, tänkte att om man ska kapa upp bilen så kan man kapa ordentligt så man har fler valmöjligheter i framtiden
Per Eriksson wrote:Så du har varit på regelgatan ser jag, jobbar tvärs över gatan där.
Då kanske du har sett skönheten stå där
Har läst det där redan, dock sitter min liiite längre bak
Thörn wrote:kul att du hittat tillbaka till e30 träsket
gott om plats där för en rejäl intercooler
Ska bygga en enhet där kyl, IC och elfläkt ska sitta. Det blir gött att kunna sätta allt i motorrummet utan att lossa front osv. Går fort att demontera sedan också.
Rsjerry wrote:Den lär ju inte bli tråkig
Se nu till att få köra lite med denna
Nej man kanske kan sladda lite i alla fall. Jo det är väl därför det inte kommer se vidare ut utan bara funka, så man kan köra lite.
Mvh
Posted: 02 Sep 2010, 21:41
by Riickard
Se nu till att få fart på min gamla bil så kommer jag o provkör sen!
Posted: 06 Sep 2010, 01:48
by pelko
Ska jobba på volvo-fabriken i 8v framöver och det är riktigt omänskliga tider där nere så det kommer inte bli så mycket skruva som jag hade velat. Sover på dagarna, jobbar på nätterna.
I helgen blev det inte jättemycket gjort. Vi har haft en tig-svets i garaget i nästan tre år, tänkte att det kunde vara kul att veva igång den så hela lördagen spenderades med att lära mig svetsa TIG. Fick ordning på det och började sätta ihop grenrörs-rör med bra resultat, kul att kunna!
Sedan demonterade jag krängsningshämmaren fram då den ska monteras på framsidan av balken istället, detta för att få fram motorn lite och göra plats.
Började bygga växellådsbalk idag men ska skrota den, detta då M47 (värstinglåda, japp) bara har en bussning i bakkant och jag gillar inte den lösningen. Ska svetsa ett nytt fäste för två bussningar som BMW har på sina lådor och sedan bygga balk. Efter det smida ihop två motorfästen.
Får se om det blir något gjort nästa helg.
Ber om ursäkt för de helt värdelösa bilderna men det kanske är bättre än inget. Egentligen är det inget att se men sitter här och inte gör ett skit så kan lika väl kasta in lite.
Ekipaget såg ut så här när vi hämtade E30n. V70 D5, bästa dragbilen ever? Åkte på 0.67l/mil med kärra, tom till Linköping, E30-last hem. Ca 50 mil.
Kapat en del inne i bilen för att få bak motorn så som jag vill. Imorgon ska pappa beställa fyrkantsprofil och plåt så jag kan bygga en vettig tunnel där.
För att underlätta plåtarbetet handlade vi en stor plåtsax. Klipper 6mm plåt som mest, sjukt stor men sjukt grym. Detta ihop med andra maskiner gör att man nästan borde vara i garaget oftare.
Damsög också
Kapade av originalkardanen för att måtta lite, punktade sedan ihop den i rätt längd. Blir ganska kort...
Helt meningslös bild men jag är lite stolt faktiskt, haha!
Mvh
Posted: 06 Sep 2010, 19:49
by M3-emil
Nice!
Blir det 16 eller 8v?
Posted: 06 Sep 2010, 21:01
by Grefven
D5 går fan så billigt att inte ens franska bögbilar kan konkurrera med det knappt.
Cool sax
Posted: 06 Sep 2010, 21:05
by peppe
Ärligt, om du inte vill stå och byta lådor 1 gång i veckan så stoppa dit något annat, vad som helst, ett marsvin skulle funka bättre än m47:an.
Posted: 06 Sep 2010, 21:10
by Grefven
Jag har dödat 3 sådana lådor på 3 veckors tid. En av gångerna så orkade skitbilen släppa på 3:an på grusväg och när den fick fäste så rensades drevet. De andra 2 gångerna så rasade det när jag la i trean. Volvo 740 turbo+ -90
Posted: 06 Sep 2010, 21:31
by Carlsson
och nej tänk inte M46 för dom är minst lika dåliga om inte sämmre, m90 funkar nog till den effekten du har tänkt. men annars kl adapter och en gammel getrag 260...
Posted: 07 Sep 2010, 00:08
by pelko
M3-emil wrote:Nice!
Blir det 16 eller 8v?
8v till en början.
peppe wrote:Ärligt, om du inte vill stå och byta lådor 1 gång i veckan så stoppa dit något annat, vad som helst, ett marsvin skulle funka bättre än m47:an.
Carlsson wrote:och nej tänk inte M46 för dom är minst lika dåliga om inte sämmre, m90 funkar nog till den effekten du har tänkt. men annars kl adapter och en gammel getrag 260...
Grefven wrote:Jag har dödat 3 sådana lådor på 3 veckors tid. En av gångerna så orkade skitbilen släppa på 3:an på grusväg och när den fick fäste så rensades drevet. De andra 2 gångerna så rasade det när jag la i trean. Volvo 740 turbo+ -90
Det där med M47 är ett ganska roligt samtalsämne. Alla säger att de rasar som skit med originaleffekt och inte håller ens för org motorer. Jag har ägt 4 bilar under mina 2.5 år med körkort med M47. Då det är skitbilar så fjantar jag mycket när jag kör och det blir ofta fullgasväxlingar, växla utan koppling, böörna 1-2 för att döda allt när trean flyger i osv. ALDRIG har jag lyckats paja eller rasa något, lite kassa synkringar har jag på min nuvarande skit-940 men den har levt ett riktigt hårt liv och senast idag la jag i tvåan i 120 med härliga skrap.
Ska vi sammanfatta ovanstående så har de för mig funkat riktigt bra men då är det originalmotorer.
En kompis har en 740 med min gamla GT30, han har kört hela sommaren på ca 1.5 i ladd och den fungerar klockrent hans M47. Han är lite vettigare och växlar lite lugnare osv men den håller fint.
Nu låter det som att jag får betalt för att prata bra om M47, men den erfarenheten jag själv fått är att de funkar att köra med, i brist på annat. Blir det mera mos framöver eller pengar på hög så köper jag
givetvis en ZF och svetsar dit, hundra miljoner gånger skönare att växla med och håller lika många gånger bättre.
Men bilen ska startas med M47 och köras med under kommande sommar, skulle skiten gå sönder får jag skippa ett par öl på helgen och köpa en ny låda
Stora delar av kardantunneln kommer kunna bultas loss så det är bara att ta plats i förarestolen med en muttermaskin för att få ner lådan, så det blir inte någon större sak när (LÄS OM
) den rasar.
Mvh
Posted: 07 Sep 2010, 07:42
by johankihl
Jag och en kompis satte ihop en b21 et och stoppade i en bil som första turbobygge för en massa år sedan. Växellådan var felfri innan det blev någon effekt. Vid första gaspådraget med 1,6 i ladd med en td0413c small det till och sedan lät lådan som en stenkross. Kan inget annat göra än att rekommendera dig att sätta dit en m90. Den lådan är tåligare än än ryktet. En kille från Säffle (Stellan från Filip och Fredriks dejtingprogram) körde ca 700hk i sin Volvo och bytte aldrig låda så m90 kan väl vara ett smidigt alternativ?
Posted: 07 Sep 2010, 09:33
by pelko
johankihl wrote:Jag och en kompis satte ihop en b21 et och stoppade i en bil som första turbobygge för en massa år sedan. Växellådan var felfri innan det blev någon effekt. Vid första gaspådraget med 1,6 i ladd med en td0413c small det till och sedan lät lådan som en stenkross. Kan inget annat göra än att rekommendera dig att sätta dit en m90. Den lådan är tåligare än än ryktet. En kille från Säffle (Stellan från Filip och Fredriks dejtingprogram) körde ca 700hk i sin Volvo och bytte aldrig låda så m90 kan väl vara ett smidigt alternativ?
Är inte så insatt i volvoträsket men är inte M90 väldigt känsliga på treans växel och allt vad det är? Känns som att jag kanske ska prova M47 och sedan köpa en ZF för samma pengar som en M90 och bygga om.
Eller anser du att en M90 är den rätta vägen med tanke på att den passar bult on?