Page 1 of 1
Rimliga Leak Down värden Trimmad M20
Posted: 29 Aug 2010, 10:51
by Smeden
Vart bör man ligga med CP kolvar (ringgap för sprit), mira, ventiler och fjädrar från PPF?
Är det stor skillnad på kall o varm motor?
Re: Rimliga Leak Down värden Trimmad M20
Posted: 30 Aug 2010, 18:18
by Henka.
Smeden wrote:Vart bör man ligga med CP kolvar (ringgap för sprit), mira, ventiler och fjädrar från PPF?
Är det stor skillnad på kall o varm motor?
Leak down ska du mäta med motorn varm
Vad har får du för värden nu?
Posted: 30 Aug 2010, 21:19
by Smeden
Har mätt med kall motor.
Ca 13% ligger 5st på och en cylinder var 18% och man kände att det blåste ur auspuffen så toppen revs av men hittar inga synliga konstigheter,
så det är väl bara att ge den några svängar med indian pinnen.
har för mig att när vi mätte för 2 år sedan på samma motor så var det 8% med kall motor.
Avgas ventilerna var för övrigt mycket glappa i styrningen om man jämför med insug.
Ska det va så?
Posted: 30 Aug 2010, 22:39
by Bimmerlars
Nej. Det tyder på slitasje. Helt vanlig at eksosstyringene blir fortere slitt ut.
Posted: 31 Aug 2010, 00:22
by Nisse Järnet
Har för mig att avgas har större tolerans?? Kan kolla upp måtten senare.
Posted: 31 Aug 2010, 20:52
by Bimmerlars
Ja, pga varmen. Men skal ikke være tydelig merkbar slakk