Page 1 of 1
Posted: 27 Aug 2010, 16:32
by Pitbull
Hehe.. Fett..
Posted: 27 Aug 2010, 16:50
by pizza
Stöddigt
Posted: 27 Aug 2010, 17:07
by Magnaten
bra med mos.
blev det bulor i dörrstolpen av spännbanden?
Posted: 27 Aug 2010, 17:13
by markus
Där fick Gabis bänk jobba lite
Posted: 27 Aug 2010, 18:10
by shomakie
Haha =) Asskön!
Posted: 27 Aug 2010, 18:12
by Hool
Magnaten wrote:bra med mos.
blev det bulor i dörrstolpen av spännbanden?
De tål en del. Folk drar ju upp dem ur spenaten med rundslinga genom dörrhålen så..
Posted: 27 Aug 2010, 20:44
by Tim Maatman
Cool monster movie
Posted: 27 Aug 2010, 23:18
by Franzén
Jag skall ärligt erkänna att jag kan väldigt lite om bromsningar och hur allt går till med en sådan, men för att få veta exakt hur mycket mos man har så kan det väl inte vara så gynnsamt om man inte har fäste i rullarna under pullet?
Har sett en del bromsningar på film där man tappar fästet när det skjuter på som värst.
Det kanske inte har någon betydelse...
Posted: 28 Aug 2010, 07:29
by robbz
Franzén wrote:Jag skall ärligt erkänna att jag kan väldigt lite om bromsningar och hur allt går till med en sådan, men för att få veta exakt hur mycket mos man har så kan det väl inte vara så gynnsamt om man inte har fäste i rullarna under pullet?
Har sett en del bromsningar på film där man tappar fästet när det skjuter på som värst.
Det kanske inte har någon betydelse...
det positiva med rullar är väl att den aldrig kan visa för mycket
...om det slirar alltså.
men huhbbar är väl helt klart det bästa om man ska plocka höga effekter...
EDIT: grattis Magnus till en grymm kärra!
/mvh
Posted: 28 Aug 2010, 07:57
by Bmwandreas
Då är det alltså världens vassaste S50 på E85 nu när den är bromsad 1144 hk:)
Posted: 28 Aug 2010, 08:58
by johankihl
Vad var det som hände på Kjula, varför kördes det inte mer?
Posted: 28 Aug 2010, 09:11
by Bmwandreas
Kommer bli bra till nästa år
Posted: 28 Aug 2010, 09:38
by bmw545tic
fränt, klarade sig allt efter orsa? hitta inge fel?
Posted: 28 Aug 2010, 10:15
by johankihl
magnus78 wrote:johankihl wrote:Vad var det som hände på Kjula, varför kördes det inte mer?
har inte varit på kjula i år
har kört mantorp och orrsa i år
har haft samma problem i två år nu med motorn, sen automaten kom på platts
pallar inte maxbelastning långa stunder
kommer 2-300 meter sen går packningen
ska tiläggas att jag inte hamnar under 7000rpm vid växelbyte
vid laddtryck upp till 1.5 bar är det inga problem då håller den
tills i år är ny maskin byggd, bortaget lustgassystem, nytt soppa system
samma fel ändå
det vi har kommit fram till är att det krypit komp mellan cyllindrarna sen har det smällt
är lite inne på 2 saker att rätta till, upgradera kylsystemet ordentlligt, kanske att det börjar punktkoka i toppen, sen går det illa
gå på¨lite hårdare på tändningen som ärtan säger ska funka
på så sätt få ner förbrännings temeraturen lite
nu tänker ni! det håller ju för alla andra, fel
det är bara kelds s50 som vi kan jämföra med, då han kör auto
en manuell får inte samma belastning
sen att den bilen väger en fjärt mot min och går på lågt laddtryck, gör nog att den svettas inte så hårt som min under en repa
tankar kring det?
Menade givetvis Orsa
Är det inget annat än blockpackningen som ger vika? Vad kör du för kamaxlar och hur mycket laddtryck?
Posted: 28 Aug 2010, 11:09
by johankihl
magnus78 wrote:orginal kammar, kanske borde uppgraderas oxå
har kört 1.7 bar i år
har inga evakueringskanaler i år, så så fort nåt är tok går packningen
man ser att det gått riktigt varmt coatingen på kolvarna har ljusnat ordenligt , plus totalt brända stifft på 2 cyllindrar och krypit komp under alla ringar
loggen är alltid hur fin som helst, inga konstigheter där
ös på med ideer, inte roligt att köra ras hela tiden
Förstörs skärringarna varje gång alltså? Finns egentligen två alternativ om man ska tänka rent förbränningsmässigt.
Om den spikar och skjuter packning betyder det att den inte klarar tändläget och laddtrycket du kör. S50 är erkänt spikkänslig med orginalkammar. Enda alternativet är att sänka laddet för att undvika spikningar, du har nått gränsen för vad den klarar med bränsletypen inställd som den är nu.
Alternativ två, den blir het tackvare hög avgastemp/förbränningstemp. Höj tändningen som Ärtan säger, med risk för spikningar. Vad har du för avgastemp respektive vattentemp när det brister på strippen?
Alternativt testa att byta kammar, du kanske inte kommer längre med orginalkammar än du kommit nu.
Av dessa anledningar blir din motor svår att jämföra med Kelds. Han kör vassa kammar och således borde den lämna mer effekt vid lägre laddtryck och tåla tändning på ett annorlunda vis.
Posted: 28 Aug 2010, 11:42
by Bäckis
Nya kammar och 6 avgastempar sen leker vi en dag i bänken under hösten.