Page 1 of 1

var skall man granska på E28 före köp

Posted: 19 Aug 2010, 20:34
by E34 RRT
skall och titta på en E28 i morgon men vill veta vad man skall se på karossen då menar jag punkter där det rostar!! finns det någåt igenkänning på M535 bakaxelklumpen? någåt som man ser direkt att det är en äkta sådan!?

gärna bilder!
bilen är en M535

Posted: 19 Aug 2010, 21:50
by Persson-
rostar gör dom överallt, men fjäderbenstornen och under skärmbreddarna är ju klassiskt... egentligen rostar dom överallt :)
är du osäker på klumpen hissa upp den och snurra på hjulen bak. går dom åt samma håll är det ju tydligen lamellis.

Posted: 19 Aug 2010, 22:07
by Grefven
En tillsynes fin bil kan ha rostat av fjädertorn, inre hjulhus. Rost på torped, trösklar, golv och annat skoj. Kika riktigt noga för att slippa överaskningar.

Posted: 19 Aug 2010, 22:09
by Blöjan
Du borde fråga detta på e28:a forumet istället ;)

Kan hjälpa dig lite iaf.

En m535:a rostar lite mera än en vanlig e28:a pga kjolpaketet och alla dess fästpunkter.

Titta på nederkanten på framskärmarna, strax bakom framhjulet brukar det vara rost.

Försök också lyfta på inredningsmattan och kika på golvet i hörnen. Där brukar man kunna se marken rakt igenom.

Sen vid fjäderbenstornen, dock inte själva tornen, utan mera mot sidopanelen. Om det finns rost där så hittar du det :)

Kolla också i reservhjulsbajlan under reservdäcket.

En klassisk rostansamlig på en e28:a är regplåtsbelysningen bak. Om den inte rostat där så kan du köpa bilen i stort sett.
Kan garantera att bilen har rostat där.


Kolla sparklådorna.

Skärmkanterna brukar som alla andra bilar vara lite utsatta.

Diffen kollar du säkrast med att börna! ;) nä men ett väldigt bra test är att köra brett i en rondell! Du märker direkt om den inte är diffad!


Hoppas de hjälpte lite :)
Kom gärna med fler frågor!

Posted: 19 Aug 2010, 22:20
by Pimplaren
Uuh vad ska du INTE leta efter? finns inga fina e28or längre, förutom de som gått max 10000mil..

Men somsagt, rost glapp i framvagn, slitna bussningar, rostig tank/påfyllningsrör, fresh kamaxel osv osv osv osv osv.. :)



EDIT: Alla m535or har lamelldiff så det är bara att anta :) dock låser dom upp ganska dåligt, speciellt med tiden! 8)

Posted: 20 Aug 2010, 09:24
by E34 RRT
Pimplaren wrote:Uuh vad ska du INTE leta efter? finns inga fina e28or längre, förutom de som gått max 10000mil..

Men somsagt, rost glapp i framvagn, slitna bussningar, rostig tank/påfyllningsrör, fresh kamaxel osv osv osv osv osv.. :)



EDIT: Alla m535or har lamelldiff så det är bara att anta :) dock låser dom upp ganska dåligt, speciellt med tiden! 8)
jo tack till er alla andra ochså! men det är förstår du en 518kaross och sen är det bytt teknik+ kjolpaket! men blev orolig med bakaxeln ifall den intte är bytt!!dom växer väl intte på träd!?

Posted: 21 Aug 2010, 09:33
by Mr EmCom
Bara jag som haft en rostfri e28? Ända rosen jag hade av det ni pratar om är vid framskärmarna, bakom framhjulen, pga att nån dragit en plåtksruv rakt genom skärmen..

Image

Utöver det som sagts, kolla instrumeten, dom brukar kunna leva sitt eget liv.