Page 1 of 1
för korta fjädrar
Posted: 16 Aug 2010, 16:31
by nicke.t
om man fimpat fjädrarna så dom nästa ramlar lös när man lyfter bilen så brukar väll inte sbp bli glada? men om man drar typ spännband för å holla ihop skiten under besiktning är de nåt som kan gå igenom då? nån som testat
Posted: 16 Aug 2010, 16:38
by jorgen
svetsa fast dom med mig svetsen
Posted: 16 Aug 2010, 17:28
by nicke.t
ja de va faktiskt en bra ide å enkelt.blir ut till garaget strax då.
Posted: 16 Aug 2010, 18:27
by Franzén
Bygg "drop-stops".
Posted: 16 Aug 2010, 19:01
by johankihl
jorgen wrote:svetsa fast dom med mig svetsen
Det är inte heller godkänt. Ser dom att de är svetsade blir det två ändå...
Posted: 16 Aug 2010, 19:15
by jorgen
johankihl wrote:jorgen wrote:svetsa fast dom med mig svetsen
Det är inte heller godkänt. Ser dom att de är svetsade blir det två ändå...
det sa jag inte heller men de ska se det o gör man det snyggt så ser dom det inte heller
Posted: 16 Aug 2010, 19:35
by Nemesis_turbo
slang klämma runt godkänner dem här iaf
Posted: 17 Aug 2010, 07:22
by tykoo
jag har besiktat en bil med svetsade fjädrar iaf, inga problem.
Posted: 17 Aug 2010, 08:12
by erik@e30
Jag drog två stora stripes på varje ställe & de gick bra för mig.
Posted: 17 Aug 2010, 11:09
by pelko
Slangklämma har funkat på de skrotvolvos jag ägt.
Posted: 01 Sep 2010, 18:37
by ronnifer
blev underkänd en gång med för korta fjädrar fram...
då borrade jag hål i koppen och svetsade fast fjädrorna...
när jag senare var och visade upp bilen kollade dom vänstersida, OK
när dom kollade höger rev dom som fan och ena svetsningen lossnade,
gissa om dom var glada...
fjädern spretade rakt ut och dom fick vara 2st för att få tibax fjädern, en som bände in den med ringjärnet och en som sänkte ner bilen
det blev 3:e gången gillt med den bilen

Posted: 01 Sep 2010, 21:58
by Franzén
Franzén wrote:Bygg "drop-stops".
Mja...

Posted: 01 Sep 2010, 22:17
by Grefven
Får man ha dropstops för sbp svarvarn?
För isf är ju det klart bästa budgetalternativet. Använd en kamrem. Det funkar funt.
Posted: 01 Sep 2010, 22:57
by Franzén
Grefven wrote:Får man ha dropstops för sbp svarvarn?
För isf är ju det klart bästa budgetalternativet. Använd en kamrem. Det funkar funt.
Japp, vi är ett skapligt gäng här som kör med drop-stops på våra E30:s.
Vi tog en 6mm wire och slingade den genom två borrade hål i övre fjäderplattan bak, sen går den genom två borrade hål i den där plåtläppen som sticker ut på bärarmen.
Här drog vi ihop dom med tre wirelås efter varandra.
För att inte påfresta drop-stopen hela tiden så låter man fjädern fjädra ut 99,9%, och där låser man den, sen sträcker den till sig lite också.
Lite overkill kanske, men jag har hårdtestat dom och dom håller fint.
SBP har tittat på allas montage minst två gånger och det sägs ingenting.
Kan försöka rota fram lite bilder på montaget.
Lättare att se på bild än att få mig att förklara hur vi gjorde.
Posted: 02 Sep 2010, 07:15
by Tjottirotti
Hade liknande på min innan! Fungerade kalas!
Posted: 06 Oct 2010, 19:44
by jiiim
såhär gjorde jag en gång, man tar det man har

: